محمود عباس‌زاده در گفتگو با باطن:
انتخابات ۱۴۰۰ ایستگاه پایانی مذاکرات وین خواهد بود/ برخی اظهارات مسئولان دولت درباره مذاکرات شائبه بهره‌برداری انتخاباتی ایجاد می‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایستگاه پایانی مذاکرات وین خواهد بود نسبت به کاربرد کلمات و گزاره‌های جهت‌دار و امکان استفاده انتخاباتی از این مذاکرات هشدار داد.

«محمود عباس‌زاده» در گفتگو با پایگاه خبری باطن در تشریح نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با «عباس عراقچی»، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین و وضعیت این مذاکرات گفت: این نشست به دعوت کمیسیون امنیت ملی با حضور آقای عراقچی و برای ارائه توضیحاتی پیرامون مذاکرات برگزار شد و مذاکرات وین هم در حال حاضر تنها در حال طی کردن فرایندهاست.
وی افزود: اگر دیپلمات‌های کشورمان به نتیجه برسند باید آن را در داخل کشور به نهادهای مربوطه گزارش دهند و پشت هر توافقی باید حتما یک اجماع ملی باشد، اما درباره آنچه فعلا انجام شده است، آقای عراقچی پیرامون خواسته‌های طرف مقابل، فاصله میان خواسته‌های دو طرف و امکان نزدیک شدن آنها به یکدیگر توضیحاتی ارائه کرد و به نوعی سعی کرد که گزارش واقعیت صحنه را به نمایندگان بدهد، چون امکان نداشت که چند روز مذاکرات را در ۲ ساعت گزارش دهد، آن بخشی را که لازم می‌دانست ارائه داد.
نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: برداشت ما از گزارش ارائه شده این است که گروه ۴+۱ علاقه دارد که که مذاکرات را فرسایشی کرده و قول‌های بدهد اما در عمل هیچ اقدامی انجام ندهد. آنها در تلاشند که برجام بهانه‌ای برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه دو مبنا برای مذاکرات وجود دارد، تصریح کرد: نخستین آن خطوط قرمز تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری است که طبق آن طرف غربی باید همه تحریم‌ها را لغو کند و این کار توسط جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی شود تا ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد و مبنای دیگر قانونی است که مجلس بر ‍پایه خطوط قرمز رهبری تصویب کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه موارد یاد شده چارچوب مذاکرات را تعیین کرده و مذاکره‌کنندگان نیز موظف‌اند بر همین مدار به مذاکرات ادامه دهند، اظهار کرد: در این میان ممکن است که اهداف نظام شرایط یا ملاحظاتی را ایجاد کنند که نیاز به تغییر مسیر باشد که در این صورت مذاکره‌کنندگان حتما باید با مراجعه به مراجع و نهادهای مربوطه اجازه این کار را دریافت کرده و تنها در این صورت می‌توانند مذاکرات را از مسیری دیگر پیگیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه اظهار نظر درباره به انجام رسیدن مذاکرات هنوز بسیار زود است، گفت: خطوط قرمز رهبری، شرایط کشور و به نتیجه نرسیدن تحریم‌های سنگین طرف مقابل و همچنین قانونی که در مجلس به تصویب رسیده باید در روند مذاکرات مورد توجه باشد و ملت ایران نیز اجازه نخواهد داد که کسی بر سر حق آنان کوتاه بیاید یا معامله کند.
عباس‌زاده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره صلح‌طلب و خواهان گفتگو بوده و ترجیح داده است که مشکلات خود را با تعامل و مذاکره حل کند، اظهارات کرد: اما این ویژگی‌ها نباید موجب شود که طرف مقابل جری شود و خواسته‌های غیرقانونی و نامعقول و غیر انسانی خود را به ما تحمیل کند و رهبری معظم و ملت شریف ایران نیز هرگز چنین اجازه‌ای به کسی نخواهند داد.
وی درباره زمان احتمالی به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: دو طرف در این دور از مذاکرات هدف‌گذاری‌هایی کرده‌اند، اما با توجه به اینکه سایه انتخابات ۱۴۰۰ خواه ناخواه روی مذاکرات خواهد افتاد، به نظرم نتیجه این دور از مذاکرات تا پیش از انتخابات روشن خواهد شد و نقطه اتکایی برای قضاوت در مورد این گفتگوها به دست خواهد آمد.
این نماینده مجلس ادامه داد: طبیعتا در دولت آینده نیز مذاکرات ادامه خواهد داشت، هرچند ممکن است پایگاه و جایگاه آن دگرگون شود، اما انتخابات ریاست جمهوری کشورمان آخرین ایستگاه این دور از مذاکرات خواهد بود.
عباس‌زاده در پاسخ به این پرسش که تعابیری مانند «گام‌های بسیار خوب» که دولت از آن برای اشاره به روند مذاکرات استفاده می‌کند تا چه حد می‌تواند واقعیت داشته باشد، اظهار کرد: چارچوبی که نظام برای مذاکرات تعیین کرده کاملا روشن و بی ابهام بوده و دیپلمات‌های کشور نیز باید در همین چارچوب مذاکرات را پیش ببرند، اما احتمال دارد که علایق و گزاره‌هایی از این مذاکرات در فضای سیاسی و عمومی کشور پخش شود که هدف آن اثرگذاری در انتخابات باشد و این کار از نظر من آفت مذاکرات است.
وی در ‌پایان با تاکید بر اینکه تا نرسیدن به یک نتیجه روشن، مسئولان دولت نباید در اعلام برخی از گزاره‌ها تعجیل کنند، تصریح کرد: چنین اقداماتی شائبه وجود قصدی برای اثرگذاری در انتخابات ایجاد می‌کند و این اقدامات ضد مذاکره خواهد شد و بنابراین مسئولان دولت باید در انتخاب کلمات بیشتر دقت کنند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود