سعید محمد: گرانی و تورم قرص و کپسول ندارد /فیلترینگ راه درستی نیست

سعید محمد نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به پرسش ها درباره مسائل اقتصادی و سیاسی پاسخ داد.
به گزارش باطن به نقل از خبر آنلاین بخش هایی از گفت و گو با سردار سعید محمد را می‌خوانید؛

* اینکه گفته اید به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده اید به این معنی است که به نفع کسی کنار نمی روید؟

جریانات سیاسی مرسومی در کشور هستند که برخی دو قطبی سازی هایی در شکور صورت می دهند و عموما ناکارآمد بوده اند و از نگاه من مشکلات امروز کشور مبتنی بر عملکرد همین جریانات سیاسی است و به همین علت خارج از این فضا به انتخابات ورود کردم و با هیچ جریان و گروهی دست نداده ام. به همین علت است که از چپ و راست می خورم؛ راه نجات کشور را این می دانم که باید از جریانات ناکارآمد عبور کنیم و مبتنی بر شایسته سالاری باشیم، با از افرادی که دیدگاه ولایی دارند و برای ایران دلشان می تپد و منافع شخصی و یا گروهی را نمی بینند، این تنها نسخه نجات کشور برای دولت سیزدهم است. به این علت اگر وام دار هر گروهی که بخواهیم باشیم ممکن است این راه نجات خدشه دار شود.

*بنابراین با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت پیمانی نبسته اید؟

خیر؛ تا امروز من با شورای ائتلاف جلسه ای نداشتم. شورای وحدت نیزاز بنده دعوت کردند و من عرض کردم که راه انتخاب اصلح روجوع به نظرات مردم است.

*چگونه می خواهید ترمز گرانی و تورم را بکشید؟

این مسائل قرص و کپسول ندارد ریل گذاری غلطی در کشور اتفاق افتاده است و باید با کار منطقی و علمی اصلاح شود. علت تورم رشد شدید نقدینگی در کشور است و از طرفی کاهش تولید می باشد. پس ما باید نقدینگی را متوقف کنیم و تولید را افزایش دهیم تا تورم مهار می شود.

مخالفت سردار سعید محمد با یارانه نقدی /گرانی و تورم قرص و کپسول ندارد /فیلترینگ راه درستی نیست

*آیا سیستم بانکداری اصلاح می شود؟

ما طرحی با تقدم و تاخر در دست داریم و دقیق باید جلو برویم و نمی توانیم شک وارد کنیم و برنامه ریزی شده طی چهار سال ریل گذاری را تغییر دهیم. به عنوان مثال در سیستم مالیاتی تحولی بزرگ شاهد خواهیم بود امروز مالیات کشور از حقوق بگیر و تولیدکننده اخذ می شود و پول کشور در دست بازارهای کاذب می چرخد و مسکن و خودرو و طلا به کالای سرمایه گذاری تبدیل شده است و تنها راه حل این بحران تغییر سیستم مالیاتی می باشد. ما به تولید کننده مشوق می دهیم و مالیات اقشار کارگر حذف می کنیم و بازارهای کنونی سرمایه گذار را نا امن می کنیم و از آنها دعوت می کنیم که سرمایه شان را در بستر سودآور طراحی شده در فرابورس قرار دهند. البته مسائل حوزه بورسی را هم در نظر داریم و برنامه های خاص برای این فضا داریم.

*با یارانه چه کار می کنید؟

یارانه باتفکر ایده آلی شروع شد اما به اشتباه عمل شد و روز به روز نمود یافت و هیچ کس این مشکل را حل نکرد و حتی اضافه هم شد. دولت سالانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه انرژی سوپسیت پرداخت می کند. کار ما ساماندهی به این مسئله است اما کار اصلی تر شناسایی افراد نیازمند خواهد بود تا بر اساس آن سهمیه انرژی به هر فرد پرداخت کنیم. در نظر داریم کارتی حاوی سهمیه انرژی به هر فرد بدهیم که با آن پرداخت انرژی مورد نیاز خود را انجام دهد بنابراین فردی که منابع کمتری استفاده کند می تواند این انرژی را بفروشد و عملا افراد مرفح مجبور به خرید انرژی از قشر کم برخوردار جامعه خواهد شد.متاسفانه مبلغ یارانه کفاف روزی یک نان بربری برای افراد نیازمند را هم نمی دهد.

*شما در خودتان در توییتر فعال هستید، آیا قرار است مردم مثل شما باشند و یا پشت خط فیلتر بمانند یا…؟

از نظر من فیلترینگ راه درستی نیست و فیلترهایی که تا کنون انجام شده است نتیجه آن را باید ببینیم. الان فیلتر شده است اما همه وی پی ان نصب می کنند و کار خود را انجام می دهند بنابراین راه درست این نیست. در وهله اول باید برای اقشار آسب پذیر مثل کودکان چاره ای اندیشیده شود مثل اینترنت کودکان که در بسیاری از کشورها راه اندازی شده است و برای الباقی شبکه ملی اطلاعات باید راه اندازی شود اما من اجباری نخواهم کرد که همه فعالیتهای شبکه مجازی را در شبکه ملی در قرار دهند. من به دنبال فیلتر کردن نیستم چون جوابگو نیست.

*شما تنها کاندیدایی هستید که در مورد ارزهای دیجیتال صحبت کرده اید، برنامه شما در این حوزه چیست؟

ارزهای دیجیتال در حال رشد است.ما شاهد رشد ارزهای دیجیتال در سال های اخیر هستیم و از طرفی هم ناهماهنگی هایی بین دستگاه های کشور وجود دارد که منجر به از دست دادن فرصت های خوب برای کشور می شود؛ به نظر من باید از این فضا استفاده کنیم. البته مشکلاتی وجود دارد که طرحی در این زمینه مدنظر داریم؛ لذا به جای اینکه مردم آواره فضای رمزارزها شوند سعی می کنیم خود دولت شرکت هایی را راه اندازی کند و ماینینگ را انجام دهد که در نهایت سهام شرکتها را به مردم واگذار کنیم. بخش دوم این طرح تولید رمزارز ملی از طریق شرکت های خصوصی خواهد بود.

*اشاره می شود که شما معمار دور زدن تحریم ها هستید، ماجرا چیست؟

دور زدن تحریم و خنثی کردن تحریم است. من خیلی به دنبال دور زدن نیستیم اما به عنوان زودهنگام انجام می دهیم. گلوگاه هایی ما در کشور داریم که غربی ها شناسایی کردند و تحریم های خودشان را بر روی آن متمرکز کردند که ما میتوانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؛ به نظر من در بحث خنثی سازی کمکاری داشتیم و در یک برنامه کوتاه مدت می توانیم به فرصت تبدیل کنیم.

*اولین فرمان و دستوری که در زمان ریاست جمهوری صادر می کنید چه خواهد بود؟

اولین فرمان، اقتصادی خواهد بود و برنامه ای که در حوزه اقتصاد تشریح کردم دسته بندی شده و گام به گام با عنوان عمل جراحی بزرگ کشور آغاز خواهد شد به این دلیل که بزرگترین مشکل مردم معیشت است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود