براساس نظرسنجی ۱۱خرداد ایسپا
آرای سرگردان به سمت آیت‌الله رئیسی رفتند| رشد چشمگیر سبد رای نامزد نخست اصولگرایان

به گزارش باطن، سبد رای آیت‌الله ابراهیم رئیسی پس از انتشار و طرح مواضع نامزدهای ریاست‌جمهوری در هفته نخست تبلیغات به‌شدت در حال تقویت است. براساس نظرسنجی ۱۱خردادماه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران تاکنون ۴۸.۶درصد کسانی که گفته‌اند در این دوره از انتخابات رای می‌دهند آیت‌الله ابراهیم رئیسی را به‌عنوان گزینه نهایی خودشان انتخاب کرده‌اند. ۸۲.۴درصد جامعه آماری ایسپا در مواجهه با این سوال که اگر همین الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رای می‌‌دهید گفته‌اند آیت‌الله ابراهیم رئیسی را انتخاب می‌کنند.
نکته قابل توجه این است که سبد رای سایر نامزدهای انتخاباتی با چند دهم درصد کاهش یا افزایش تغییر چشمگیری با نظرسنجی دور قبل نداشته است. این جدیدترین نتایج نظرسنجی ایسپا در هشتمین موج پیمایش‌های انتخاباتی این مرکز است.
مهمترین نتیجه در این بخش از نظرسنجی ایسپا نزدیک شدن آیت‌الله رئیسی به حدنصاب مورد نیاز برای پیروزی در مرحله اول انتخابات است. نامزدهای ریاست‌جمهوری برای پیروزی نیاز به کسب حداقل نیمی از آرای مشارکت‌کنندگان در همان دور اول دارند.
میزان رای آیت‌الله رئیسی از نظرسنجی مرحله هفتم ایسپا در ششم خردادماه از ۴۳.۹درصد به ۴۸.۶درصد رسیده است که فاصله چندانی با ۵۰درصد ندارد. آرای آیت‌الله رئیسی ۴.۷درصد رشد داشته است.
نکته بسیار قابل توجه کاهش تدریجی جمعیت «نمی‌دانم»هاست. جمعیت مرددها به‌تدریج در حال کاهش است و تصمیم خود را می‌گیرند. این افراد کسانی هستند که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند ولی هنوز نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده‌اند. در بخش قابل توجه این نظرسنجی اکثریت مرددهای انتخابات تصمیم خود را به نفع آیت‌الله رئیسی یک‌سره کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند قطعا به او رای بدهند. این جمعیت سرگردان در نظرسنجی قبلی ۴۸درصد بودند و اکنون به ۴۱درصد رسیده‌اند. یعنی ۷درصد جمعیت مرددها کم شده است. با در نظر گرفتن افزایش آرای آیت‌الله رئیسی می‌توان گفت اکثریت این ۷درصد به سمت آیت‌الله رئیسی چرخیده‌اند که تاثیر سرنوشت‌سازی بر تعیین تکلیف انتخابات در همان مرحله اول دارد.
نظرسنجی قبلی ایسپا این چرخش انتخاباتی به سمت آیت‌الله رئیسی را با انتشار میزان آرای منفی نامزدها برآورد کرده بود. آیت‌الله رئیسی کمترین میزان آرای منفی را در بین نامزدها داشت.
براساس برآورد ۱۱خردادماه ایسپا میزان مشارکت حدود ۳۷درصد است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود