توافق بغداد و واشنگتن برای استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی در خارج از عراق

پس از اعلام برگزاری نشست کمیته‌های نظامی-فنی مشترک بغداد و واشنگتن، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق از توافق بر سر طرح استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی در خارج از خاک عراق خبر داد.

به گزارش باطن به نقل از خبرگزاری فارس، «عبد الامیر الشمری» معاون فرمانده عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با روزنامه دولتی «الصباح» از جزئیات مربوط به نشست روز گذشته کمیته نظامی-فنی مشترک بغداد و واشنگتن پرده برداشت.

فرماندهی مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در راستای گفت‌و‌گوهای فنی و امنیتی صورت گرفته در گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد و واشنگتن، نشستی، روز گذشته (شنبه)، به ریاست عبدالامیر الشمری معاون فرمانده عملیات مشترک عراق و «پُل کالفرت» فرمانده نیروهای عملیات «العزم الصلب» (عزم سخت) برای بررسی نتایج گفت‌و‌گوی راهبردی بغداد و واشنگتن درباره سازوکار طرح انتشار مجدد نیروهای ائتلاف بین‌المللی در خارج از خاک عراق برگزار شد.

بر اساس گزارش امروز روزنامه الصباح، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق گفت، بغداد به واشنگتن ابلاغ کرده است که «عراق نیازی به نیروهای زمینی بیگانه در خاک خود ندارد».

عبدالامیر الشمری در ادامه ضمن اشاره به کاهش شمار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور، اعلام کرد: «استقرار مجدد نیروهای ائتلاف بین‌المللی در خارج از عراق در پایگاه‌های مستقر در برخی از کشورهای مجاور خواهد بود».

الشمری همچنین توضیح داد که نشست مذکور بر مشخص کردن یک جدول زمانی برای چارچوب روابط راهبردی بغداد و واشنگتن از راه تبادل اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعات در قالب گشت‌های هوایی، مشاوره و آموزش متمرکز بوده است.

او در ادامه اظهاراتش با اشاره به عملیات‌های پیشین نیروهای بغداد و واشنگتن و بیان اینکه طرف آمریکایی با بغداد همکاری کرده است، اضافه کرد: «ما صداقت آن‌ها در پایان بخشیدن به این پرونده را احساس کردیم».

الشمری همچنین توضیح داد: «در این نشست، وضعیت گروه‌های داعش، توانمندی آن‌ها، استقرار عناصرشان، توسعه و رشد توانمندی نیروهای عراق مورد ارزیابی قرار گرفت».

این اظهارات در حالی بیان شده است که پارلمان عراق، دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام ارتش تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما به‌رغم گذشت حدود یک و نیم سال از زمان تصویب این طرح، نیروهای آمریکایی به حضور خود در خاک عراق ادامه دادند که این اقدام، واکنش گروه‌های مقاومت عراق را به همراه داشت.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود