بدترین سناریوی ممکن برای دونالد
پرونده وایسلبرگ، پای ترامپ را به محکمه می‌کشد

«بیل پرسید: چگونه ورشکست شدی؟ مایک کمپبل گفت: به دو روش؛ تدریجی و سپس ناگهانی. بیل پرسید: چه‌چیزی این وضعیت را به بار آورد؟ مایک پاسخ داد: دوستان؛ من دوستان زیادی داشتم». این بخش از رمان «خورشید همچنان طلوع می‌کند» اثر ارنست همینگوی، روایتگر سازمان ترامپ است که مانند مایک کمپبل، با مشکلاتی روبرو است که به تدریج جمع شده و به طور ناگهانی ادغام شده‌اند، و این‌بار نیز، دوستان منشأ داستان هستند.

دیوید فروم، تحلیلگر و نویسنده سیاسی در نشریه آتلانتیک در مطلبی با عنوان «ترامپ برای بدترین سناریو آماده می‌شود» نوشته است: نشانه‌های اولیه مبنی بر اینکه پروسه حقوقی [مربوط به سازمان ترامپ]‌ ممکن است برای رئیس‌جمهور پیشین بد تمام شود، قابل رؤیت است.

دیوید فروم

دیوید فروم که نویسنده سخنرانی‌های جورج دبلیو. بوش در ۲ سال نخست ریاست‌جمهوری وی (۲۰۰۱ و ۲۰۰۲) بود، مطلب خود را با گریزی به رمان « خورشید همچنان طلوع می‌کند» اثر ارنست همینگوی، نوبلیست آمریکایی آغاز کرده و نوشته است:

«بیل پرسید: چگونه ورشکست شدی؟
مایک گفت: به دو روش؛ به تدریج و سپس ناگهانی.
بیل پرسید: چه‌چیزی این وضعیت را به بار آورد؟
مایک پاسخ داد: دوستان؛ من دوستان زیادی داشتم»
(ارنست همینگوی – خورشید همچنان طلوع می‌کند)

سازمان ترامپ مانند مایک کمپبل در روایت همینگوی، با مشکلاتی روبرو است که به تدریج جمع شده و به طور ناگهانی ادغام شده‌اند. و یک بار دیگر، دوستان منشأ داستان هستند.

کیفرخواست هیئت منصفه عالی در نیویورک درباره تجارت دونالد ترامپ و مدیر ارشد مالی آن، آلن وایسلبرگ، ادعا می‌کند که اتهام مربوط به فرار مالیاتی برآمده از تلاش برای عدم ثبت پول پرداختی اضافی به وایسلبرگ و دیگر مدیران سازمان ترامپ است.

دادستان‌ها وایسلبرگ و دیگران را متهم کرده‌اند که این دریافتی‌های مازاد، اجاره‌های پرداخت‌شده و سایر مزایا بدون پرداخت مالیات متناسب دریافت شده است. وایسلبرگ و سازمان ترامپ گفته اند که دادستان‌ها به بی‌گناهی‌شان معترف خواهند شد.

 پرونده وایسلبرگ، پای دونالد را به محکمه می‌کشد؟

تا کنون، خطر متوجه دوستان ترامپ و تجارت وی بوده و نه شخص رئیس جمهور سابق. اما این خطر می‌تواند مارپیچ‌گونه پیش برود، زیرا فقط ترامپ بسیاری از ترفندها را می دانست.

امور مالی ردپای خود را باقی می‌گذارند

و پرسش اینجاست که اگر شرکت ترامپ مقادیر مالیاتی نسبتاً متوسطی از درآمد جاری به جیب دوستان ترامپ را دور می‌زده است، این شرکت با جریان‌های درآمد به مراتب بیشتر ترامپ و خانواده‌اش چه کرده است؟ حتی بدون شهادت شخصی ، امور مالی ردپای خود را باقی می گذارند؛ همیشه به ازای یک بدهی یا یک اعتبار مالی مشخصاً یک رسید پرداخت به سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود یا نمی‌شود.

نشانه اولیه اینکه ممکن است اوضاع برای ترامپ پایان بدی داشته باشد، بیانیه منتشر شده سازمان ترامپ است. «آلن وایسلبرگ یک شوهر، پدر و پدربزرگ دوست داشتنی و فداکار است که 48 سال در سازمان ترامپ کار کرده است. اکنون وی توسط دادستانی منطقه منهتن تلاش می کند از وی به عنوان یک گروگان در زمین سوخته استفاده کند تا به رئیس جمهور سابق آسیب برساند. دادستانی پرونده ای را تشکیل داده که شامل مالیات مربوط به مزایای کارمندان است که نه اداره امور مالیاتی و نه هیچ دادستان منطقه‌ای دیگر فکرش را نمی کردند که افرادی بخواهند، آن‌ها را دستاویز قرار دهند. این عدالت نیست؛ این سیاست‌بازی است».

 پرونده وایسلبرگ، پای دونالد را به محکمه می‌کشد؟

و این چیزی است که پسِ این بیانیه پنهان شده است: «من 100 درصد اطمینان دارم که هر تحقیق همیشه به یک نتیجه می رسد، این است که من همه مقررات، رویه‌ها و از همه مهمتر قانون را رعایت می‌کنم». این کلامی است که وزیر داخلی ترامپ ، رایان زینکه در سال 2018 که با اتهامات اخلاقی روبرو شده بود، بکار برد. به همین ترتیب ، وقتی تری مک‌آلیف، فرماندار ویرجینیا به نقض قوانین مالیاتی در کمپین انتخاباتی در سال 2016 متهم شد، او نیز «بسیار مطمئن» بود که «تخلفی وجود ندارد».

این عبارات  بسیار مطمئن و بدون خطا را به هم پیوند بزنید و در بیانیه‌های سیاستمداران و رهبران تجاری محکوم شده تدقیق کنید. بهرحال شاید همه انتظار دارند که شما بگویید مطمئن هستید که کار اشتباهی نکرده اید. این چیزی است که یک فرد بی‌گناه می‌خواهد بگوید. بیانیه قبلی ترامپ نیز به همین ترتیب بود و تنها دفاع مثبت از شرکت و کارمندانش را حذف کرده و در عوض به دادستان‌های حرفه ای با عناوینی چون «چپ رادیکال، گستاخ، زننده و کاملاً مغرض» حمله کرد.

آماده‌سازی میدان، پیش از آغاز جنگ

اما خط اصلی در بیانیه خود ترامپ پیش‌بینی این احتمال است که یکی از دوستان وی ممکن است بلغزد؛ « آنها -دادستان ها- همچنان در جستجوی جرم هستند و برای ترساندن افراد دست به هر کاری از جمله ساختن داستان‌ها یا دروغ‌هایی که می‌خواهند از آن برداشت کنند، خواهند زد.»

یکی از مهارت های ترامپ به عنوان یک سیاستمدار آماده‌سازی میدان جنگ از قبل است. در مورد اولین استیضاح خود ، او تصمیم گرفت که استدلال کند که بی گناه است؛ «این یک تماس عالی بود» و فارغ از انبوه شواهد مبنی بر تخلف وی انباشته شده است، بهرحال این خطی بود که او تا آخر حفظ کرد.

ترامپ برای سناریو‌های ناجور آماده می‌شود

این بار ترامپ ادعا نمی کند که “همه مالیات ها پرداخت شده است” یا اینکه “این یک اظهارنامه مالیاتی کامل است”. چراکه او برای افشاگری‌های ناجور در مورد مالیات‌های شرکتش آماده می شود و آنها را به یک موضع قبلی ارجاع می‌دهد که بررسی جداگانه وضعیت مالیاتی او و شرکتش از نظر سیاسی ناعادلانه است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور چهل‌وپنجم آمریکا

این خط دفاعی ممکن است طرفداران ترامپ را به خوبی گرد هم جمع کند. اما چنین کاری در دادگاه خیلی به درد او نمی خورد. برای جمع آورندگان مالیات اساساً غیرممکن است که هر اظهارنامه را دقیق بررسی کنند. انتخاب افراد مشهور و بازخواست آنها بخاطر نشان دادن نحوه اجرای قوانین مالیاتی است. و اگر رئیس جمهور سابق در میان این افراد دارای فرار مالیاتی باشد ، این امر هدف قرار دادن وی را جدی‌تر می‌کند و نه ضعیف‌تر.

از قضا چنین پرونده‌ای پیامی که مقامات مالیاتی اغلب می‌خواهند ارسال کنند را به بهترین نحو مخابره می‌کند: همه باید مالیات پرداخت کنند ، به ویژه سیاستمداران قدرتمند.

به نظر می رسد ترامپ و تیمش پیش از این انتظار دارند که این قانون علیه او باشد. آن‌ها بر روی این واقعیت متمرکز هستند که موارد اتهامی چندان مهم نیستند؛ دست‌کم نه به اندازه کافی برای رسوایی سیاسی  ترامپ که بسیاری امیدوارند اتفاق بیافتد.

مشی ترامپ در برخورد با قانون

ترامپ تمام عمر خود را بر این نظریه کار کرد که قانون را می‌توان تحت فشارهای سیاسی و مالی قرار داد. این تئوری او را تا اینجا  همراهی کرده است. اکنون در شرف مواجهه با یک آزمایش قدرتمند است که آیا این تئوری برای او ثمربخش بوده است یا خیر.

مراقب نشانه های اولیه باشید که روند قانونی ممکن است برای رئیس جمهور سابق پایان بدی داشته باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور چهل‌وپنجم آمریکا

علی آزادی

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود