ثبت درخواست دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری در سامانه تامین اجتماعی/ اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث و بازماندگان

تحقق عدالت اجتماعی بدون وجود نظام جامع و کارآمد تامین‌اجتماعی میسر نخواهد بود. تامین‌اجتماعی اصلی‌ترین و محوری‌ترین سازمان فعال در حوزه بیمه‌های اجتماعی کشور است و براساس آخرین آمار و اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی ۱۴ میلیون بیمه شده‌ اصلی (با احتساب اعضای خانواده حدود ۴۴ میلیون نفر) را تحت پوشش دارد و سه میلیون و ۶۰۰ هزار مستمری‌بگیر نیز از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش باطن به نقل از ایسنا،این سازمان با برخورداری از حمایت اصولی مبتنی بر نگاه کارشناسی قوای مقننه و مجریه، می‌تواند با مدیریت صحیح منابع و مصارف و ایجاد توازن و تعادل منطقی میان منابع ورودی و هزینه‌های جاری و آتی، پشتیبان مؤثر اقشار مولد جامعه در برابر پریشانی‌های ناشی از رویدادهایی چون بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی، بازنشستگی و… باشد.

نامگذاری هفته‌ای به نام “تامین‌اجتماعی”، ناشی از اهمیت کارکرد نظام تامین‌اجتماعی در عمق بخشیدن هرچه بیشتر به امنیت‌اجتماعی و اقتصادی جامعه است. همزمان با فرارسیدن هفته تامین اجتماعی، در این گزارش مروری بر برخی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با محوریت هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک خواهیم داشت.

هوشمندسازی اداری، استقرار نظام الکترونیک و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری با اجرای طرح موسوم به طرح تحول دیجیتال (۳۰۷۰) از جمله مهترین برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی است که از اواخر سال گذشته به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

شیوع و تشدید بیماری کرونا در سال گذشته و لزوم ارائه خدمات غیرحضوری در بستر وب، معاونت بیمه‌ای را برآن داشت که با شتاب بیشتری تغییر حرکت فعالیت‌ها و خدمات از امور سنتی به سمت و سوی فناوری اطلاعات را در دستور کار قرار دهد. بر همین اساس در سال گذشته، ۳۰ خدمت پر تکرار و زمان‌بر شناسایی شد و برنامه عملیاتی متناسب با آن برای غیر حضوری کردن این خدمات در قالب طرح (۳۰۷۰) که در حقیقت مقدمه‌ای بر طرح تحول دیجیتال سازمان بوده طراحی، تدوین و عملیاتی شد.

اجرای این طرح ضمن افزایش رضایت مخاطبان منجر به پاسخگویی هوشمند و هدفمند، کاهش اطاله زمانی، صرفه‌جویی در نهاده‌های مادی، کمینه شدن کنترل‌های انسانی و حتی فیزیکی شده که انتظار است با نهادینه شدن کامل این طرح معادل ۷۰ میلیون فرآیند به صورت مکانیزه صورت پذیرد که در ادامه به اهم کارویژه‌های صورت پذیرفته در این بخش اشاره‌ای خواهیم پرداخت:

 

از دیگر اهم اقدامات صورت پذیرفته در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ایجاد وب سرویس تبادل اطلاعات لیست‌های ارسالی پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت ملی نفت

– اجرای طرح مشاهده بدهی برآوردی و قطعی  برای کارفرمایان از طریق درگاه غیرحضوری

– ایجاد وب سرویس دریافت اطلاعات از ثبت شرکت‌ها از سال ۹۶ و در حال حاضر به صورت لایو در اجرای مصوبه هیئت وزیران مورخ ۱‌/۳‌/۹۶ (پروژه شروع کسب و کار) ‌

– حذف دفترچه درمانی فرآیند تامین اعتبار دفاتر درمانی در شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور

– پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان تست PCR مثبت

– ثبت درخواست دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری (استراحت پزشکی و زایمان) و بارگذاری مدارک و مستندات پزشکی به صورت غیرحضوری

– تعمیم و استقرار سامانه متمرکز مستمری در کلیه شعب کشور

– رونمایی از سرویس اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث و بازماندگان

– نامنویسی بیمه شده با درخواست کارفرما به صورت غیرحضوری و راه اندازی سرویس غیر حضوری نامنویسی افراد تبعی

– نامنویسی غیرحضوری کارگاه و تشکیل پرونده مطالباتی

–  صدور و ارسال گواهی‌های پرداخت حق بیمه واحدهای ساختمانی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری

– ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار

– اخذ غیرحضوری تعهدنامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک

– اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب

– امکان ثبت درخواست توسط شاغلین فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امکان مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی کارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان

– امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها

– امکان پرداخت برخط بدهی‌ها و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما

– واگذاری انجام امور مرتبط با اجرای ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی به کارگزاری‌های رسمی سازمان جهت تسریع در ارائه خدمات

– برونسپاری انجام فرایند رسیدگی (مقوّمی) به اسناد پزشکی خسارت متفرقه به کارگزاری‌های رسمی جهت تسریع در ارائه خدمات نیز از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود