افقهی: خروج آمریکا از عراق یک دروغ مهندسی‌شده است/ نشانه‌های تجزیه عراق هم‌اکنون وجود دارد/ عدم برگزاری انتخابات متصور است

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها در حال مخابره این پیام هستند که اگر از عراق خارج شوند مجدداً داعش دست‌به‌کار می‌شود و بر همین اساس در حال طرح سناریو هستند.

«سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به ادعای مقام‌های آمریکا مبنی بر تغییر ماموریت‌ها در عراق از نظامی به آموزشی و مستشاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هیچ‌کدام از ادعاهای آمریکا در مورد عراق و حضورشان در این کشور مبنی بر اینکه قرار است ماموریتشان تغییر کرده یا اینکه قرار از عراق خارج شوند، درست نیست. اینکه واشنگتن می‌گوید از عراق خارج می‌شویم حاصل فشارهای عملیاتی و سیاسی در بغداد است. از هدف گرفتن کاروان‌های نظامی آنها گرفته تا عملیات پهپادی علیه پایگاه الحریر در اربیل و سفارت بغداد، همه و همه از فشارهایی است که علیه آمریکا در عراق به نمایش گذاشته شده است. در این میان پس از شهادت سردار سلیمانی، پارلمان عراق هم مسأله خروج نظامیان آمریکا از عراق را در دستور کار قرار داد و در نهایت بغداد هم خواهان خروج آنها شد. حالا این عوامل باعث شده که آمریکایی‌ها با اجرای یک عملیات روانی بخشی از بار فشاری که بر دوش مصطفی الکاظمی قرار دارد را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او اعلام کرده بود که از عراق خارج خواهند شد اما نکته اینجاست که هیچکدام از شخصیت‌های عراقی اطلاعات دقیقی از تعداد نیروهای آمریکا در این کشور ندارند. به همین جهت آمار آنها از دو هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار نفر را در بر می‌گیرد. معتقدم که ایالات متحده در حال طرح‌ریزی و اجرای این سناریو است که به تمام عراقی‌ها و حتی کشورهای منطقه بگوید که داعش در این کشور در حال فعالیت است و اگر ما از عراق خارج شویم آنها مجدداً وارد میدان می‌شوند. در اقلیم کردستان عراق هم صداهایی همنوا با واشنگتن به گوش می‌رسد که خواهان باقی ماندن نیروهای آمریکا در عراق هستند اما به هر جهت معتقدم آمریکا هیچگاه از عراق خارج نمی‌شود. اگر به سال ۲۰۰۳ برگردیم، می‌بینیم که در آن زمان دونالد رامسفلد که وزیر دفاع ودولت بوش پسر بود، صراحتاً اعلام کرد که ما سال‌ها در عراق حضور خواهیم داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پس از آن هم ترامپ به صورت عریان اعلام کرد که صرفاً نفت عراق مورد نظر واشنگتن است و حالا هم بایدن به دنبال سلطه مورد نظر دموکرات‌ها بر عراق خواهد بود. توجه داشته باشید که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، معاون وقت او که بایدن بود، اعلام کرد که آمریکا به دنبال تقسیم عراق به سه اقلیم سُنی، کُردی و شیعی است. به همین جهت متأسفانه نشانه‌های تجزیه عراق هم‌اکنون وجود دارد؛ تا جایی که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در فرانسه اعلام کرده بود که سنی‌ها هم باید در این کشور بازوی نظامی داشته باشند. این اظهارات دقیقاً نشان می‌دهد که غرب به رهبری ایالات متحده به دنبال تجزیه عراق است اما اینکه چه زمانی و به چه صورتی این پروژه اجرا شود مشخص نیست. نکته بسیار مهم دیگری که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد بحث انتخابات آتی عراق است.

افقهی افزود: معتقدم که چشم‌انداز انتخابات عراق مه‌آلود و مبهم است؛ از یک سو الکاظمی تضمین نکرده که هم‌پیمانانش در انتخابات پیروز می‌شوند و به همین دلیل چندان مایل به برگزاری انتخابات نیست. در این میان پس از حادثه آتش‌سوزی بیمارستان ناصریه که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ شهروند عراقی شد، مقتدی صدر هم اعلام کرد که در انتخابات شرکت نمی‌کند. دلیل این موضوع هم کاملاً مشخص است؛ چراکه وزیر بهداشت فعلی عراق از تیم مقتدی صدر و ائتلاف سائرون انتخاب شده و مردم ناصریه علیه او و مقتدی صدر شعار می‌دادند که این موضوع به شدت او را عصبانی کرده است. به همین دلیل او احساس می‌کند که در انتخابات برگ برنده‌ای ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان کمیسیون انتخابات عراق هم اعلام کرده که اگر یک فراکسیون بزرگ مانند سائرون در انتخابات آتی شرکت نکند، این انتخابات برگزار نخواهد شد. به نظرم عدم برگزاری انتخابات محتمل است و این به معنای ایجاد یک آنومی سیاسی و در نهایت خلق یک بحران در عراق ارزیابی می‌شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، بدون تردید سناریوی آمریکایی‌ها برای ایجاد یک بحران جدید در عراق کاملاً نمایان خواهد شد. این در حالی است که عملکرد مصطفی الکاظمی از زمانی نخست‌وزیری‌اش تاکنون مشکوک و با اما و اگرهای مختلف روبه‌رو بوده و در نهایت باید دید که آیا نخست‌وزیر عراق درخواست مرجعیت این کشور برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر را اجابت می‌کند یا خیر.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود