رمقی برای اقتصاد باقی نمانده است
اولویت مشکلات کشور معیشت، آب و برق است، نه فضای مجازی/در این طرح صادرات غیرنفتی آسیب می‌بیند/طرح فضای مجازی به دنبال فیلترینگ نیست

با قوانین ضرب الاجلی نمی‌توان فضای مجازی را مدیریت کرد

گودرزوند چگینی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی کشور در حوزه فضای مجازی، گفت: مدیریت فضای مجازی باید از طریق هدایت دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد و چنین مساله‌ای با قانون‌های ضرب الاجلی و کار غیرکارشناسی قابل مدیریت نیست.

مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با «مطرح شدن و تصویب درخواست اعمال اصل ۸۵ بر طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و اینکه با توجه به مشکلات روز کشور چنین موضوعی چه اندازه دارای اهمیت بوده است؟»، گفت: داشتن شبکه ملی ارتباطات حق مردم ایران است، اما اینکه ما بیایم روی کاری که هنوز پایه و مبنای آن را نداریم و نتوانستیم این شبکه را ایجاد کنیم؛ برویم به سمت فضایی که کسب‌وکار و اشتغال بخش قابل توجهی از مردم را با مخاطره مواجه کند، اقدام درستی نیست. به نظر من در شرایطی که ما باید به اولویت‌های دیگر کشور و جامعه بپردازیم، پرداختن به این موضوع آن هم در این شرایط کشور اقدام مناسبی نیست.

وی ادامه داد: اکنون در این شرایط که با مشکلات عدیده اقتصادی و معضلات جدی آب و برق مواجه هستیم، مجلس باید در این زمینه‌ها ورود پیدا کند و این‌ها را در اولویت قرار دهد.

گودرزوند چگینی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی کشور در حوزه فضای مجازی، تصریح کرد: در عین حال معتقدم که مدیریت فضای مجازی باید از طریق هدایت دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد و چنین مساله‌ای با قانون‌های ضرب‌الاجلی و کار غیرکارشناسی قابل مدیریت نیست.

نماینده رودبار در مجلس یازدهم با اشاره به نقش دولت در مساله مدیریت فضای مجازی، خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد و لایحه بدهد. در واقع بهتر بود که دوستان صبر کنند تا دولت جدید بیاید و در این زمینه لایحه بدهد، یعنی کار از طریق دولت به عنوان قوه مجریه دنبال شود و ما در مجلس برای این امر سیاست‌گذاری کنیم.

وی افزود: در همین چند صفحه‌ای که این طرح ارائه شده حداقل در ۵-۶ تبصره و ماده، نوشتن برنامه اجرایی به دولت محول شده است، خب با این اوصاف چه بهتر بود که دولت لایحه می‌نوشت و می‌آورد و ما این فرصت را به دولت می‌دادیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اهمیت و نقش فراهم آوردن فضای رقابتی در زمینه پلتفرم‌ها برای رشد توانایی داخلی، اظهار داشت: نکته دیگر اینکه ما در بحث فضای مجازی باید شرایط و زمینه رقابت را فراهم کرده و نباید تکنولوژی را ممنوع کنیم. ممنوع کردن تکنولوژی هیچ وقت مفید به حال کشور نبوده و در هیچ جای دنیا هم چنین کاری نمی‌کنند. ما اگر بتوانیم تکنولوژی را در سطح قابل قیاس با نمونه جهانی ایجاد کنیم و مردم را راغب کنیم به استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای داخلی، می‌تواند خیلی بیشتر موثر باشد.

وی افزود: ضمن اینکه ما چندین دستگاه فرهنگی در کشور داریم که این دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند و با فعالیت‌های ساماندهی شده در جهت مدیریت و اصلاح فضای فرهنگی حاکم بر فضای مجازی اقدام کنند، چنین اقدامی با قانون و تبصره و بخشنامه امکان‌پذیر نیست.

گودرزوند چگینی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با حضور نیروهای مومن و انقلابی در فضای مجازی برای مقابله با تهدیدها و هجمه‌های دشمن و تولید محتوا در این عرصه، بیان کرد: مقام معظم رهبری هیچوقت تاکید و نگاهشان بر عدم استفاده از تکنولوژی نیست، تمام صحبت‌های ایشان حاکی از این بوده که ما باید فضای مجازی را به خوبی بشناسیم و به خوبی استفاده کنیم. خب ما اگر فضای مجازی را محدود کنیم قطعا کمکی به کشور نخواهد کرد، ضمن اینکه نمی‌توان با تصویب یک قانون تکنولوژی و فضای مجازی را محدود کرد. سرعت پیشرفت در این حوزه به گونه‌ای است که ما قادر به جلوگیری از آن نیستیم، بلکه بهتر است برای آن سیاستگذاری کنیم و با فعالیت دستگاه‌های فرهنگی فضای حاکم بر آن را مدیریت کنیم، نه اینکه بخواهیم با محدودیت و مسدود کردن در برابر آن ایستادگی کنیم.

وی ادامه داد: در خیلی از جاهایی که ما به صورت قانون‌های ناپخته جلو رفتیم، موفق نبودیم. قانون باید پختگی لازم را داشته باشد و بهترین کار مجلس این بود که فرصت را به دولت جدید می‌داد که بتواند با فرصت لازم لایحه‌ای را بیاورد که هم مردم بتوانند از این فضا به خوبی برای کسب‌وکارها استفاده کنند و هم ما هم برای این عرصه برنامه داشته باشیم. نتیجه این طرح نباید مانند تلگرام شود که تلگرام فیلتر شد اما اکنون یک هزینه اضافه بر مردم تحمیل شد تحت عنوان فیلترشکن و امروز شما مشاهده می‌کنید که گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی همچنان وجود دارد. ما باید از فضای مجازی به نحو درست و صحیح استفاده کنیم اما من فکر نمی‌کنم این روشی که پیش گرفتیم، بتواند کمک کند.

دفتری هم در ایران تأسیس نشود از مسدودسازی خبری نیست

نماینده موافق طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در دفاع از این طرح گفت: دفتری هم در ایران تأسیس نشود از مسدودسازی خبری نیست.

سیّدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات و از حامیان طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در سیصد و هشتاد و دومین نشست کارشناسی جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی و مرکز مطالعات راهبردی ژرفا که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در خصوص محتوای این طرح توضیح داد.

وی عنوان کرد: حدود سه دهه است که برای مدیریت اینترنت در کشور تدبیری اتخاذ نکردیم، امکاناتی وارد کشور شده است که قوانین مقتضی برای مدیریت آن تاکنون پیش‌بینی نشده بود تا جایی که رهبر انقلاب به صراحت در نوروز ۱۴۰۰ از ولنگاری این فضا انتقاد کردند و مسئولان کشور را خطاب قرار دادند که این رها بودن افتخاری ندارد.

مسئول کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: البته فضای رسانه‌ای کشور به سمتی رفت که عده‌ای تصور کردند که مجلس یازدهم قصد دارد تا زندگی مردم را مختل کند و دسترسی آن‌ها به اینترنت را تقلیل دهد! لازم است تا بار دیگر به صراحت عرض کنم، مجلس از این طرح قصد مسدود سازی پلتفرمی را ندارد، این طرح صرفاً به دنبال ساماندهی فضای مجازی است که در تمام کشورهای جهان اجرا می‌شود.

یزدی خواه گفت: امروز جغرافیایی جدیدی در جهان برای کشورها تحت عنوان مرزهای مجازی تعریف شده است بنابراین همانطور که حضور در حدود سیاسی کشور احتیاج به مجوز دارد، باید بپذیریم که مهمانان خارجی نیز برای حضور در مرز فیزیکی کشور باید قوانین ایران را بپذیرند و به حاکمیت کشور احترام بگذارند.

مسئول کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متأسفانه پس از تصویب این طرح در کمیسیون برخی رسانه‌ها وانمود کردند که مصوبه صحن علنی مجلس شورای اسلامی به معنای تنفیذ اختیار کامل مجلس به کمیسیون فرهنگی بود! خیر، واقعیت این است که بر اساس اصل ۸۵ که مقرر شد این طرح در قالب آن بررسی شود، کمیسیونی مشترک از اعضای همه کمیسیون دخیل در فضای مجازی مانند صنایع، امنیت ملی و فرهنگی تشکیل خواهد شد تا محتوای طرح مذکور با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه از طیف‌های مختلف بررسی شود.

یزدی‌خواه تصریح کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند که مردم را مرعوب سازند و این انگاره را برای آن‌ها تداعی کنند که مجلس قصد دارد این طرح را در کمیسیون تخصصی و به صورت غیر شفاف تصویب کند تا پاسخگوی افکار عمومی نباشد! پاسخ ما این است که اگر این ادعا واقعیت دارد، دلیل انتشار عمومی پیش‌نویس طرح در فضای مجازی چیست؟! مجلس به طور قطع از نظر کارشناسان و صاحبنظران در تدوین نسخه نهایی طرح «حمایت از حقوق کاربران» استفاده خواهد کرد.

وی افزود: ضرورت ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک لزوم ساماندهی فضای مجازی است اما این به معنای تصویب غیر شفاف «قانون حمایت از حقوق کاربران» نیست، مجلس در گذشته نیز سابقه برگزاری جلسات کمیسیون‌ها در حضور رسانه‌ها را دارد بنابراین اعلام می‌کنیم آماده هستیم تا جهت تنویر افکار عمومی رسانه‌ها مذاکرات کمیسیون را پوشش دهند و موضوع محرمانه‌ای با مردم نداریم.

یزدی خواه ادامه داد: نکته دیگر انباشت طرح‌ها و لوایح متعدد و مهمی است که مجلس در حوزه معیشت، صنعت و معدن، انرژی و … باید به آن‌ها بپردازد و در عمل بررسی طرحی مانند «حمایت از حقوق کاربران» با ۳۷ ماده مجلس را در رسیدگی به امور معیشتی مردم با مشکل مواجه خواهد کرد. همچنین بر اساس قوانین داخلی مجلس اگر طرحی در صحن علنی بررسی شود، امکان حضور کارشناسان و صاحبنظران در جلسات فراهم نیست، در حالی که این مهم برای تقویت مبانی طرح مذکور ضروری به نظر می‌رسد بنابراین از نمایندگان تقاضا کردیم که طرح حمایت از حقوق کاربران به کمیسیون مشترک ارجاع شود که بر اساس رأی آن‌ها، درخواست ما پذیرفته شد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تأکید کرد: به صراحت عرض می‌کنم هدف از این طرح مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی نیست. بر اساس پیش‌نویس قانون حمایت از حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی که تمایل به فعالیت در کشور دارند، می‌توانند با تأسیس نمایندگی و رعایت قوانین کشور در ایران فعالیت کنند، این موضوع شامل همه پلتفرم‌های خارجی می‌شود. هدف ما تقویت سامانه‌های بومی و شرکت‌های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات است، مسدودسازی ارتباطی با طرح مجلس ندارد به نظر کدام صاحب نظر و کارشناس تقویت پلتفرم‌های داخلی اشتباه است؟

وی خاطرنشان کرد: مجلس قصد دارد سیاست‌های تشویقی برای سرویس‌های بومی در نظر گیرد، خدماتی مانند اختصاص درگاه پرداخت تحت وب، اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی و پهنای باند بیشتر در اختیار سرویس‌های داخلی قرار خواهد گرفت اما این به معنای مسدودسازی سرویس‌های خارجی نیست.

این نماینده مجلس بیان کرد: بعد از تصویب این طرح به بخش خصوص ۱۰ ماه فرصت داده می‌شود تا پلتفرمی طراحی کنند که رافع نیازهای مردم ایران باشد و از هر لحاظ بتواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند اگر موفق نشدند وزارت ارتباطات موظف خواهد بود طی ۸ ماه چنین پلتفرمی را طراحی کند و باز هم اگر توفیقی حاصل نشد، این مأموریت به سازمان برنامه و بودجه کشور سپرده خواهد شد تا اجرای پروژه مذکور را توسط پیمانکاری حقیقی یا حقوقی که صلاحیت لازم را دارد پیگیری کند. نکته حائز اهمیت این است که در طول مدت تا زمانی که سامانه‌های بومی با قابلیتی مشابه نمونه‌های خارجی راه‌اندازی نشود، فرصت ۴ ماهه تأسیس دفتر آغاز نخواهد شد.

اگر سامانه‌های غیر بومی بعد از راه‌اندازی نمونۀ داخلی مقبول مردم در ایران دفتر تأسیس نکنند نیز مسدود نخواهند شد

یزدی‌خواه عنوان کرد: تصور کنیم که نمونه مشابه سامانه‌های خارجی در کشور راه‌اندازی شد که اغلب مردم هم از عملکرد آن راضی بودند و سامانه‌های خارجی اقدام به پذیرش قوانین ایران و تأسیس دفتر در کشور نکردند، در این صورت نیز مسدودسازی در دستور کار نخواهد بود و صرفاً خدمات رایگانی که این پلتفرم‌ها از بیت‌المال جمهوری اسلامی دریافت می‌کنند کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: البته این نکته را در نظر بگیرید که اگر ایران سامانه بومی کارآمدی داشته باشد که مردم از آن استقبال به طور طبیعی شرکت‌های خارجی از قانون کشور تمکین خواهند کرد اما اگر چنین اتفاقی هم نیافتد بعد از طی همه مراحلی که اشاره کردم، مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی خدمات دولت جمهوری اسلامی به آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد اما مسدودسازی در کار نیست.

وی افزود: آمارها حاکی از این واقعیت است که بخش اعظم کسب و کار مردم در فضای مجازی از طریق پلتفرم‌های ایرانی مانند دیوار، اسنپ، دیجی‌کالا و … انجام می‌شود که این طرح علاوه بر اینکه اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد نخواهد کرد، رشد روزافزون خدمات آن‌ها را نیز دنبال می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اکنون تصویب آئین‌نامه‌ها و ابلاغ دستورالعمل‌های مرتبط با فضای مجازی در اختیار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است که اعضای آن منصوب وزیر ارتباطات هستند به زعم ما صحیح نیست که اختیار جغرافیای سایبری کشور به یک جمع پنج نفره که منصوب وزیر هستند، تنفیذ شود به حکم عقل ذی‌نفعان مختلف فضای مجازی باید در تصمیم‌گیری دخیل باشند که در این طرح به آن پرداخته شده است.

یزدی‌خواه تأکید کرد: متأسفانه برخی رسانه‌ها با بی‌اخلاقی تلاش کردند که هدف این طرح را انتفاع مالی اپراتورهای تلفن همراه نشان دهند! در حالی‌که اصلی ترین رکن این طرح «به رسمیت شناخته شدن حق مالکیت معنوی کاربران» است، بر اساس پیش‌نویس این طرح، مجلس مالکیت معنوی تولیدکنندگان محتوا را می‌پذیرد و اپراتورها موظف می‌شوند تا سهمی از درآمد فروش ترافیک را در اختیار تولید کننده محتوا قرار دهند، آیا واقعاً کاربری هست که محتوای فاخری تولید کند و از کسب درآمد مجازی ناراضی باشد! البته این بند در صورت تصویب نهایی برای اپراتورهای تلفن همراه بار مالی خواهد داشت و به طور طبیعی مخالف آن خواهند بود بنابراین مطرح شدن این موضوع که این طرح به دنبال منتفع کردن اپراتورها است از اساس ادعای درستی نیست، ما تلاش داریم تا مانع از جریمه تولید کننده محتوا در فضای مجازی شویم.

وی افزود: در حال حاضر کاربری که در فضای مجازی تولید محتوا می‌کند باید به اپراتورها جریمه بپردازد، در حالی که آن‌ها از هربار دانلود این محتوا درآمد کسب می‌کند، مجلس قصد دارد تا برای نخستین بار در کشور با این طرح حقوق تضییع شده مردم را به آن‌ها بازگرداند و افرادی که محتوا تولید می‌کنند بر اساس مصرف ترافیک آن، درآمد کسب کنند. بنابراین طرح صیانت علاوه بر اینکه رانتی برای اپراتورها ندارد و مانع اشتغال مردم نیست، اشتغال‌زایی و کسب درآمد مردم از فضای مجازی را نیز تسهیل می‌کند.

نماینده مردم تهران گفت: این مصوبه مجلس صرفاً ارجاع این طرح به کمیسیون تخصصی بود و قانون حمایت از حقوق کاربران مسیر طولانی جهت تصویب و اجرا در پیش دارد. البته به مردم اطمینان می‌دهیم که منافع آن‌ها اولویت اصلی مجلس در قانون‌گذاری است و ساماندهی این فضا بیش از هر چیز سبب خواهد شد تا آن‌ها اینترنتی امن، ارزان و با کیفیت در اختیار داشته باشند. همچنین در این مسیر از نقدهای عالمانه و دلسوزانه همه صاحب‌نظران و کارشناسان نیز استفاده خواهد شد و از مردم می‌خواهیم اخبار مجلس و این طرح را در مبادی رسمی دنبال کنند و به عملیات‌های رسانه‌ای که توسط کسانی که منافع آن‌ها به خطر افتاده است، طراحی و اجرا می‌شود توجهی نکنند. اولویت نخست مردم کمک به معیشت و رفاه مردم و مانع‌زدایی از زندگی آن‌ها است.

چرا طرح صیانت از فضای مجازی با بخش خصوصی مطرح نشد؟

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: محدودیت‌هایی که طرح صیانت از فضای مجازی ایجا می‌کند. دیوار کشیدن به دور خودمان است و با آن به خودمان آسیب زده و خود را تحریم می‌کنیم. در نهایت هم بیشترین آسیب به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

محمدرضا طلایی  در مورد طرح صیانت از فضای مجازی و تاثیر آن بر اقتصاد اظهار کرد: دنیا از فناوری اطلاعات برای توسعه کسب و کار و به عنوان موتور متحرک اقتصاد استفاده می‌کند و تاثیر دنیای فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: با ایجاد محدودیت نه تنها کسب‌ و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای کوچک و متوسطی که بر پایه فناوری اطلاعات کار می‌کنند آسیب می‌بینند، بلکه به سایر رشته‌های تجاری و اقتصادی هم آسیب می‌زند. شاهد این موضوع هستیم که کسب‌وکارهای کوچکی در رشته‌های مختلف به وجود آمده و از ابزار فناوری برای معرفی ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنند.

طلایی خاطرنشان کرد: فعالین اقتصادی، تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و همچنین اعضای اتاق بازرگانی در سراسر کشور از این ابزار استفاده می‌کنند تا ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی خود را به دنیا معرفی کنند. چراکه ما برخلاف دیگر کشورها ابزار دیگری جز فضای مجازی و حضور در نمایشگاه‌های تجاری نداریم. اگر این محدودیت اعمال شود، دیگر ابزاری وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: تهیه‌کنندگان این طرح عنوان می‌کنند که پلتفرم‌های داخلی برای جایگزینی وجود دارد. اما سوال این است که آیا همه خارجی‌ها هم از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند تا تجار و بازرگانان برای معرفی ظرفیت‌های بتوانند از آن استفاده کنند؟ دست‌اندرکاران این طرح باید پاسخگو باشند که این کار چه آسیب‌هایی می‌زنند.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از کم‌کاری‌ها در حوزه فرهنگی گفت: بدون مطالعه و به صورت تک بعدی به این موضوع پرداخته‌اند که شبکه‌های اجتماعی به فرهنگ این کشور آسیب می‌زند. در صورتی که اینها همه ابزار هستند و اتفاقا تولید محتوای دیجیتال به عهده کمیسیون فرهنگی مجلس و متولیان فرهنگ کشور است‌ که‌ سالیان سال در مورد تولید محتوای ایرانی اسلامی کوتاهی کرده و به بخش خصوصی در این بخش کمک نکردند، برنامه و رغبتی هم نداشتند. حالا می‌گویند باید صورت مسئله را پاک کنیم چون فضای مجازی فرهنگ خارجی را به کشور وارد می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا افزود: دانش، علم و فناوری در این فضا منتقل می‌شود. اگر یک صفحه در اینستاگرام ۵۰ هزار فالور داشته باشد، به این معنا است که صاحب آن صفحه می‌تواند یک کسب وکار داشته باشد و درآمدی برای خود ایجاد کند. شبکه‌های دیگر اجتماعی مانند فیس بوک، تلگرام، یوتیوب و… نیز ابزارهایی هستند که می‌توان در آنها ظرفیت‌های مختلف کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی به همه دنیا معرفی کرد.

طلایی خاطرنشان کرد: کسانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند نباید به دنبال این باشند که رقبای خارجی خود را حذف کنند. امروز کلاب هاوس که در ایران بسیار جدید است، مجرایی شده تا همه برای ایراد نظرات خود استفاده می‌کنند. چرا ما قبل از این مجموعه‌های مشابه را به وجود نیاورده‌ایم؟

وی با اشاره به تاثیر این موضوع بر صادرات غیرنفتی کشور گفت: همه این شبکه‌ها ابزار هستند و با آنها انتقال دانش رخ می‌دهد. پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی که امروز به صورت میلیاردی یا چند صد میلیونی کاربر دارند، ابزار مناسبی برای توسعه اقتصاد کشور هستند. دوستان تعهد می‌کنند که در صورت اجرا کردن این طرح به توسعه و صادرات غیرنفتی آسیبی وارد نمی‌شود؟

طلایی اضافه کرد: از طرف دیگر چرا این موضوعات با بخش خصوصی مطرح نشده است؟ چرا مردم اقناع نشدند؟ چنین طرحی با این فوریت در مجلس پیگیری شده و مشمول اصل ۸۵ می‌شود؟ این محدودیت دیوار کشیدن به دور خودمان است، با آن به خود آسیب زده و خود را تحریم می‌کنیم. در نهایت هم بیشترین آسیب به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: نمی‌توان امروز گفت که ما به فناوری اطلاعات و فضای مجازی وابسته نیستیم چون تاثیر آن را در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور شاهد هستیم. مگر می‌شود ما از اقتصاد دیجیتال صحبت کنیم بدون اینکه با دنیا در ارتباط باشیم؟

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود گفت: برای اقتصاد کشور در حال حاضر رمقی باقی نمانده و مشکلات فراوانی دارد، بخش دیجیتال اقتصاد را با هم با این تصویب حذف می‌کنند. مگر اقتصاد دیجیتال مفهوم و معنای دیگری دارد؟ آیا باید برای هر مسئله‌ای دور خودمان دیوار بکشیم؟ شاهد دیگر این موضوع هم مسئله خودرو است. ما واردات خودرو را به کشور ممنوع کردیم و اجازه دادیم چند خودروساز بی‌کیفیت‌ترین خودروها را در کشور تولید کنند نتیجه آن را هم شاهد هستیم.

طلایی افزود: ما در آینده‌ای نزدیک صنعت بلاک چین را خواهیم داشت، باید برای اسناد تجاری با دنیای بیرون از ایران ارتباط برقرار شود. این کار دیوار کشیدن دور خودمان است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: امیدوارم که طراحان این طرح نگاهی به عملکرد فرهنگی خود داشته باشند و ببینند که در طی سال‌های گذشته چه برنامه‌های فرهنگی را داشتند. امیدوارم این مجموعه‌ها دوراندیشی به دست بیاورند و از تصویب این طرح جلوگیری کنند.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود