سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛
جنجال تازه آزمایشگاه ووهان/اتهام زنی همزمان اسرائیل و آمریکا به ایران

رابرت مالی گفته احتمال دارد تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی با خواست‌هایی غیرواقع‌نگرانه، از جمله با خواست دریافت تضمین از دولت آمریکا به دور هفتم مذاکرات پا نهد.

«تایید اتهام اسرائیل علیه ایران توسط آمریکا و بریتانیا»، «ریسک بازگشت به مذاکرات با درخواست‌هایی غیرواقع‌نگرانه»، «تمدید وضعیت فوق‌العاده در میانمار»، «تلاش برای بازگشت اجباری ورزشکار بلاروس»، «افزایش تولید خودروهای برقی در آلمان»، «گسترش حریق‌های موسمی در جنوب اروپا» و «جنجال تازه آزمایشگاه ووهان» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

تایید اتهام اسرائیل علیه ایران توسط آمریکا و بریتانیا

به گزارش رویترز، در پی حمله مرگبار به نفتکش مرسر استریت در آب‌های دریای عمان، دولت آمریکا نیز هم‌چون بریتانیا و اسرائیل، ایران را متهم به دخالت در این حادثه کرده و تهدید کرد «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر آن‌که که هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد، ادعا کرده: «با بررسی اطلاعات موجود، اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است».

1

پیش از این هم دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا ادعا کرده بود که به باور دولت لندن، ایران پشت حمله به این نفتکش بوده و این کار «حمله‌ای عامدانه و نقض فاحش قوانین بین‌المللی» است. هم‌چنین گفته شده دولت بریتانیا که در حمله به کشتی مرسر استریت در دریای عمان یکی از اتباع خود را از دست داده است، جلسه کمیته اضطراری (جلسه کبرا) برای نحوه پاسخگویی به این حمله تشکیل داده است.

ریسک بازگشت به مذاکرات بادرخواست‌هایی غیرواقع‌نگرانه

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته احتمال دارد تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی با خواست‌هایی غیرواقع‌نگرانه، از جمله با خواست دریافت تضمین از دولت آمریکا به دور هفتم مذاکرات پا نهد و بدین ترتیب ریسک بازگشت ایران به میز مذاکرات با درخواست‌هایی غیرواقع‌نگرانه بالا است. مالی همچنین گفته است این نگرانی نیز وجود دارد که ایران با عدم بازگشت فوری به مذاکرات، در آینده نزدیک مانند پاییز امسال به نقطه‌ای برسد که بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ غیرممکن باشد و در این مرحله، آمریکا مجبور است راه‌های پیش رو را ارزیابی دوباره کند. وی اظهار امیدواری کرد که چنین اتفاقی نیفتد.

2

این گزارش به افزایش بدبینی در بین محافل آمریکا نسبت به احتمال کسب توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرده و نوشته که در صورت به شکست انجامیدن مذاکرات، هر دو کشور ایران و آمریکا آسیب خواهند دید. گفته می‌شود که نمایندگان کشورهای ذیربط در مذاکرات کمیسیون برجام در ماه ژوئن نسبت به کسب توافق بسیار خوش‌بین بوده‌اند. اما موکول کردن ادامه مذاکرات به دوره پس از شروع زمامداری رئیسی و محدود کردن نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از خوش‌بینی نخستین بسیار کاسته است.

02

در همین حال ولی نصر، استاد دانشگاه جان هاپکینز هم در صفحه توئیتر خود نوشته: آینده توافق هسته ای ایران زیر سوال است. مذاکرات خیلی دیر و بدون ارائه ضمانت‌های کلیدی در حالی که روحانی در سمت خود بود آغاز شد. ایالات متحده اکنون کار دشوارتری پیش رو دارد.

تمدید وضعیت فوق‌العاده در میانمار

به گزارش آسوشیتدپرس، مین آنگ هلینگ، رهبر نظامی حکومت کودتا در میانمار و شش ماه پس از ساقط کردن دولت منتخب این کشور، در جریان یک نطق ضبط شده که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد بر پایبندی خود به تعهد برگزاری انتخابات در دو سال آینده و همکاری با کشورهای جنوب شرقی آسیا برای یافتن راه حلی سیاسی برای کشورش تاکید کرد.

4

او در بخشی از این نطق تلویزیونی گفت ما باید شرایط را برای برگزاری یک انتخابات سراسری چند حزبی، آزاد و عادلانه فراهم کنیم.» البته رهبر نظامی حکومت کودتا تصریح کرد که مقررات وضعیت فوق‌العاده در کشور را تا اوت سال ۲۰۲۳ و برگزاری انتخابات تمدید کرده و از مقام‌های نظامی کشور خواسته تا آن را با جدیت اجرا کنند. مین آنگ هلینگ همچنین دلیل بی‌اعتمادی مردم به تلاش‌های ارتش برای کنترل شیوع بیماری کووید-۱۹ را ناشی از «اخبار جعلی و اطلاعات غلط همرسانی شده از طریق شبکه‌های اجتماعی» دانست و عاملان انتشار این دسته اخبار و اطلاعات را به سوء استفاده از کووید-۱۹ به عنوان «ابزاری برای بیوتروریسم» متهم کرد.

طالب تغییر کرده است

به گزارش رویترز، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جلسه کابینه گفته: «طالب در ۲۴ سال واقعا تغییر کرده است، تغییرشان این است که فجیع‌تر، ظالم‌تر و نامسلمان‌تر شده‌اند». وی با اشاره به اینکه افغانستان تحت یک هجوم سراسری قرار دارد، افزود: «طالبان نه اراده صلح، نه آبادی و نه مصالحه دارند. آنان در مکاتب مضمون وطن‌دوستی، تاریخ و جغرافیا را حذف کرده‌اند».

005

این در حالی است که بنابر گزارش‌ها، با رسیدن حملات گروه طالبان به محلات برخی شهرهای بزرگ افغانستان، ازجمله هرات، قندهار و لشکرگاه، خیابان‌های برخی شهرها پر از اجساد است، خانواده‌ها به‌صورت دسته‌جمعی در حال ترک و فرار از خانه‌هایشان هستند و حملات هوایی در شماری از مناطق به شدت ادامه دارد. اهالی شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب کشور، می‌گویند افراد طالبان در حال جنگ کوچه به کوچه با ارتش افغانستان هستند و قرارگاه‌های پلیس و ادارات دولتی را محاصره کرده‌اند. پروازهای فرودگاه قندهار هم در پی شلیک سه موشک توسط طالبان در اوایل روز یکشنبه به حالت تعلیق درآمدند. مسعود پشتون، رئیس فرودگاه قندهار، گفت که دو فروند از این موشک‌ها به باند فرودگاه اصابت کرده و تعمیرات در حال انجام است.

تلاش برای بازگشت اجباری ورزشکار بلاروس

به گزارش بی‌بی‌سی، کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده کریستینا زیماناسکایا، دونده‌ کشور بلاروس که توسط کمیته المپیک کشورش مجبور به ترک ژاپن شده بود، در امنیت کامل است. در فرودگاه توکیو از سوار شدن به هواپیما امتناع کرده بود و از پلیس ژاپن تقاضای کمک کرده بود. به گفته کمیته بین‌‌المللی المپیک، این دونده سرعت شب گذشته را در هتلی در فرودگاه هانه‌دا توکیو گذرانده است.

003

خانم زیماناسکایا روز یکشنبه و پس از بیان انتقاداتی علیه مربیان بلاروس، به زور به فرودگاه منتقل شده بود. بلاروس می‌گوید که دلیلی بازگرداندن این ورزشکار شرایط احساسی و روحی و روانی وی بوده است. مارک آدامز، سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک در نشست خبری روز دوشنبه خود در توکیو گفت که این ورزشکار فعلا تحت مراقبت مقامات ژاپنی قرار دارد و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در حال بررسی وضعیت است. روز یکشنبه خانم زیماناسکایا در ترمینال فرودگاه هانه‌دا توکیو از پلیس ژاپن تقاضای حفاظت کرد و گفت که در صورت بازگشت به بلاروس نگران امنیت خودش خواهد بود.

افزایش تولید خودروهای برقی در آلمان

به گزارش دویچه‌وله، آمار منتشر شده  حکایت از آن دارند که از هر شش خودروی برقی تولیدی در جهان، یک خودرو مارک شرکت‌های خودروسازی آلمان را برخود دارد. تولید خودروهای تمام‌برقی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی در آلمان رشدی ۱۷ درصدی داشته است. تولید خودروهای دوگانه‌سوز نیز ظرف این مدت حتی رشدی ۵۰ درصدی را ثبت کرده است. به این ترتیب شرکت‌های زیرمجموعه فولکس‌واگن (نظیر پورشه و آئودی)، ب‌ام‌و و مرسدس بنز مجموعا در شش‌ماهه نخست سال جاری ۲۴۶ هزار خودروی تمام برقی روانه بازار کرده‌اند. همین شرکت‌ها در مدت زمان یاد شده ۳۷۰ هزار خودروی دوگانه سوز تولید کرده‌اند.

7

این در حالی است که بازار خودروهای برقی در اختیار چین است. این کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری ۹۸۰ هزار خودروی برقی تولید کرده است. افزون بر آن ۵۸ درصد کل فروش خودروهای برقی متعلق به بازار چین است. این در حالی است که به‌رغم امتیازهای قائل شده از سوی دولت بایدن، استقبال از خودروهای برقی و دوگانه‌سوز در آمریکا چندان رضایت‌بخش نیست. در این کشور خودروهای برقی و همچنین خودروهای دوگانه‌سوز حدود سه درصد بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

گسترش حریق‌های موسمی در جنوب اروپا

به گزارش یورونیوز، حریق‌های موسمی همچنان در مناطقی از جنوب ترکیه و یونان و جنوب ایتالیا و اسپانیا ادامه دارد. در ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۱۳۳ حریق پراکنده روی داده که بیش از ۹۵ هزار هکتار از مراتع ترکیه را سوزانده است. در روستاها و مناطق شهری مختلف آنتالیا، ماناوگات،‌ آکسسی، موگلا و بدروم ساکنان و گردشگران ناگزیر از تخلیه محل شده‌اند.

6

از سوی دیگر مناطقی از جنوب یونان نیز طعمه حریق‌های موسمی شده است و از آغاز سال جاری ۱۳۵۰۰ هکتار از مراتع این کشور سوخته است که رقمی دو برابر سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی است. ایتالیا نیز هفته گذشته شاهد حریق‌های موسمی پراکنده بود که بسیاری از آنها در جزیره ساردنیا روی داد. سازمان آتش‌نشانی ایتالیا اعلام کرده است تنها طی ۲۴ ساعت گذشته در نواحی مختلفی از جنوب این کشور بیش از ۸۰۰ عملیات اطفاء حریق اجرا کرده است. آتش‌نشانان اسپانیایی نیز که دو هفته پیش حریقی را در ساحل کاتالونیا مهارکرده بودند، طی دو روز گذشته مشغول خاموش کردن آتشی بودند که در ناحیه سن‌خوان واقع در ۷۰ کیلومتری شرق مادرید ایجاد شده بود.

جنجال تازه آزمایشگاه ووهان

شبکه فاکس‌نیوز مدعی شده آزمایشگاه ووهان در چین پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا درخواست تعویض و نوسازی سیستم‌های تهویه هوا و فاضلاب خود را داده بود. بر اساس این گزارش، چند ماه پیش از اینکه شیوع کرونا در چین به طور رسمی اعلام شود، آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان- که کرونا اولین بار در آن مشاهده شد- تقاضای تعویض و نوسازی سیستم‌های تهویه هوا و فاضلاب خود را داده بود. این درحالی بود که این سیستم‌‎ها تنها دو سال کار کرده بود و دلیل منطقی برای تعویض آنها وجود نداشت. فاکس مدعی شده مسئولان آزمایشگاه ووهان در چین به دنبال مخفی‌کاری در این آزمایشگاه بوده‌اند وگرنه دلیلی برای تعویض این سیستم‌ها وجود ندارد.

8

آمریکا بارها چین را به مخفی کاری و لاپوشانی در اطلاعات مربوط به شیوع کرونا متهم کرده و از این کشور خواسته اجازه تحقیقات بین‌المللی شفاف را در این زمینه بدهد. بازرسان سازمان بهداشت جهانی نیز یک بار به ووهان سفر کرده‌اند اما نتایج چندانی از این بازدید حاصل نشده است. چین می‌گوید کووید۱۹ از حیوانات وحشی به انسان منتقل شده است و باقی اتهامات توهم است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود