یک کارشناس اقتصاد مسکن:
«رستم قاسمی» توان تحقق وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد

یک کارشناس اقتصاد مسکن ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را در صورت واگذاری زمین در حریم شهرها قابل اجرا دانست و گفت: وزیر جدید معرفی شده با توجه به تجارب خوب مدیریتی، توان تحقق این وعده را دارد.

«ابوالفضل نوروزی»  درباره امکان ساخت یک میلیون واحدمسکونی به عنوان برنامه اصلی رئیس جمهوری برای حوزه مسکن، افزود: اگر مشکل زمین حل شود و اراضی دولتی جهت آماده سازی تولید مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی اجرایی می‌شود.

وی اظهارداشت: اولین، مهترین و فوری‌ترین اقدام برای تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی، واگذاری زمین‌های در حریم و محدوده شهرها به وزارت راه و شهرسازی است. ضمن اینکه باید درنظر گرفت در این نقل و انتقالات مسایل آمایش سرزمینی و حفظ زمین‌های مرغوب کشاورزی در نظر گرفته شود.

به گفته کارشناس اقتصاد مسکن، زمین به عنوان اصلی ترین نهاده تولید مسکن به طور متوسط ۵۰ درصد از هزینه‌های تمام شده مسکن را تشکیل می‌دهد و این رقم در کلانشهرها به بیش از ۷۰ درصد هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری صحیحی در زمینه عرضه زمین نداشتیم، گفت: کل محدوده شهرها و روستاهای کشور ما حدود ۸۰۰ هزارهکتار است که معادل به کارگیری کمتر از یک درصد از ظرفیت زمین در کشور است. اکنون تراکم شهرهای ایران به خصوص کلانشهرهایی مثل تهران بالا است و ساخت و ساز در محدوده سرزمینی فشرده متمرکز شده و زمین وارد چرخه تولید مسکن نشده است.

نوروزی با توضیح اینکه حریم شهرها در اطراف شهرها، محلی برای توسعه شهری است که در صورت آماده سازی زمین، امکان اسکان جمعیت شهری در آن وجود دارد، افزود: بخاطر تعارض منافع موجود در شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی، این زمین‌ها به مردم عرضه نشده تاجایی که محدوده شهرها بسته شده و اجازه توسعه شهری داده نشده است.

به گفته کارشناس اقتصاد مسکن، توسعه شهر به صورت عمودی برای شهرداری درآمدزایی دارد و به خاطر همین مسئله، شهرداری ها به تراکم فروشی بیشتر ترغیب شده‌اند. فروش تراکم مازاد ساختمانی معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد می‌کند و قیمت زمین را در مناطق شهری افزایش می‌دهد.

وی گفت: طبق سه قانون بالادستی در حوزه مسکن از جمله قانون زمین شهری، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن، باید زمین‌های موجود در محدوده و حریم شهری از وزارتخانه‌های مختلف به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود. اکنون یک میلیون هکتار (بیش از مساحت شهرها و روستاهای فعلی) در حریم و محدوده داریم که باید به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود.

نوروزی با اشاره به معرفی «رستم قاسمی» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به مجلس، ادامه داد: قاسمی در سطح ملی شناخته شده است، تجارب خوبی داشته و در حوزه کلان مدیریتی، خوش سابقه است و با وجود اینکه تجارب وی بیشتر در حوزه انرژی بوده است ولی رشته تحصلی وی عمران است و در قرارگاه خاتم الانبیا نیز تجارب مرتبط با حوزه راه و شهرسازی را به دست آورده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با انتخاب مدیران و معاونان متخصص و باتجربه از ظرفیت مدیریتی و ارتباط خوب با رئیس جمهوری برای حل بحران مسکن استفاده کند.

وی تاکید کرد: در صورت انتقال زمین از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی، شرایط برای اجرای سیاست ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای رستم قاسمی فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است. طرح یادشده، طرح ارتقا یافته مسکن مهر است؛ به گونه ای که هم مشکلات آن را ندارد و هم کیفیت مسکن را افزایش می دهد و هم فشاری به بودجه دولت وارد نخواهد کرد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود