دکتر تولایی در گفت و گو با باطن:
چرا مردم با وجود هشدارها باز هم سفر می روند؟/جناب رییسی! فکری برای ویروس کشنده تر از کرونا بکنید

باطن؛ یک کارشناس مسایل اجتماعی در خصوص دلیل مسافرت گسترده مردم در شرایط کرونایی علی رغم هشدارهای متعدد گفت:در این خصوص نباید مقصر اصلی را مردم قلمداد کرد چرا که همین مردم در نوروز ۹۹ بیشترین همراهی را داشتند و به مسافرت نرفتند اما امروز، رفتار دیگری را از خود نشان می دهند و باید دلایل این رفتار را بررسی و شناسایی کرد.

دکتر مجید تولایی با اشاره به دلایل این موضوع گفت:نگاه خطی و ساده داشتن به مسایل حوزه علوم انسانی ما را به ناکجاآباد می برد و نگاه دستوری داشتن بدون طی مقدمات آن و تاکید و تکیه صرف بر محدودیت زایی، جامعه را دچار بی تفاوتی و بی حسی می کند و همراهی عمومی را به دنبال نخواهد داشت.

وی به موضوع سرمایه اجتماعی اشاره کرد و افزود:بدون تعارف از دلایل اصلی این عدم همراهی، از بین رفتن سرمایه اجتماعی و بی اعتباری منابع و مراکز تصمیم گیر در نگاه افکار عمومی است. شما به حجم اخبار و وعده ها و تصمیمات در خصوص کرونا که طی یک سال و نیم گذشته به جامعه مخابره شده اگر توجه کنید متوجه دلیل این بی اعتنایی اجتماعی می شوید.

این مدرس ارتباطات در ادامه اظهار داشت:در شرایط گسست اجتماعی و بی اعتباری نهادهای تصمیم ساز، رسانه های بزرگ و شناسنامه دار مرجعیت خبری خود را از دست می دهند و این فیک نیوزها هستند که افکار عمومی را به هر سویی هدایت می کنند.در حوزه مسایل اجتماعی به درستی عنوان می شود که سرمایه اجتماعی مانند دسته گنجشکی است که شلیک به سمت یکی از آنها همه ‍پرنده ها را فراری می دهد و امروز عملکرد غلط و غیرکارشناسی و هیجانی برخی از مسیولان دولتی و غیر دولتی در گذشته باعث شده که سرمایه اجتماعی که قوام و دوام یک جامعه را موجب می شود از بین برود و در حقیقت امروز ما با جامعه ای مواجه هستیم که چسب و سیمان این جامعه حل شده و گسستگی اجتماعی باعث منفعت طلبی فردی شده است.

 

تولایی با بیان اینکه پایه اعتماد، برخورداری از سرمایه اجتماعی است ادامه داد:طی سالهای گذشته سهوا یا عمدا خیانت بزرگی صورت گرفته و ویروسی کشنده تر از کرونا در جامعه تزریق شده که دولت جدید و رییس جمهور محترم باید برای آن فکری اساسی کند و آن هم ویروس بی اعتبار سازی مراجع رسمی و ویروس بی اعتمادی اجتماعی است و اگر کرونا چند ده هزار نفر را متاسفانه به کام مرگ کشانده، این ویروس کل جامعه را به سقوط و نیستی می کشاند.

وی ادامه داد: لذا من تصور می کنم باید با مسئولانی که موجب این شرایط شده اند و قاتلان سرمایه اجتماعی هستند برخورد جدی شود. چرا که آن چیزی که جامعه ما را توانسته از بحران های مختلف چهار دهه گذشته به سلامت عبور دهد همین اعتماد و سرمایه بوده است و قاتلان این سرمایه،آینده نزدیک جامعه ایرانی را نشانه گرفته اند.

تولایی در پایان اظهار داشت: البته همه این دلایل نافی وظیفه تک تک مردم مبنی بر ضرورت حفاظت از جان خود و دیگران نیست و همه موظفیم در هر شرایطی فارغ از تحرک دیگران به مسیولیت اجتماعی و فردی خود عمل کنیم اما برای مواجهه با بحران ها و مشکلات آتی باید برای این مسایل فکری منطقی و عقلانی کرد وگرنه هر مساله ای در کشور به بحران اجتماعی و امنیتی تبدیل خواهد شد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود