هجوم مردم به جاده‌ها تا لحظه آغاز ممنوعیت
ممنوعیت تردد جاده‌ای به شهرهای قرمز و نارنجی برقرار است

آمار سفرهای مردم در دو روز قبل از ممنوعیت اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد که تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلانی بیشتر از هفته قبل شد و مردم تا توانستند قبل از آغاز شدن ممنوعیت تردد اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جاده‌ها را پر کردند و ترافیک‌های سنگینی ایجاد کردند.

در ابتدای هفته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۲۴ مرداد ماه تا صبح شنبه دو هفته آینده (پنجم شهریور ماه) ممنوعیت تردد سراسری و بین استانی اعمال می‌شود و از سوی دیگر نیز تعطیلی همه ادارات را از دیروز (دوشنبه ۲۵ مرداد ماه) تا شنبه هفته آینده ۳۰ مرداد ماه اعلام کرد.

اما تصاویر جاده‌ها و محورهای مواصلاتی کشور، ترافیک‌های سنگینی را نشان می‌داد که حاصل بی توجهی مردم به شرایط قرمز و بحرانی ایران از نظر شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت‌های تردد اعلام شده است. چرا که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه های کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۴ مرداد ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۷۱۶ وسیله نقلیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافت اما در قیاس با متوسط تردد مرداد ماه یک درصد افزایش داشته است.

البته روز اعمال ممنوعیت‌های تردد (یکشنبه ۲۴ مرداد ماه) که البته از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شد، یک میلیون ۶۶۵ هزار و ۲۴۵ وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور تردد کرد که این آمار در شرایطی که از ظهر آن روز ممنوعیت آغاز شده است، عدد بالایی را نشان می‌دهد و حاصل اجرای نادرست این پروتکل و مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست. در حالی که اگر قرار بود به درستی این ممنوعیت اجرا شود باید این آمار به کمتر از یک میلیون خودرو می‌رسید.

از سوی دیگر این آمار در حالی رقم خورد که تعداد خودروهای غیر بومی در محورهای مواصلاتی کشور تنها در دو روز حدود سه میلیون و ۳۸۶ هزار وسیله نقلیه شخصی در جاده‌های کشور مشاهده شده که این در مقایسه با هفته گذشته که هشت میلیون و ۶۳۰ هزار پلاک یکتا در هفت روز ثبت شد افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

حدود نیمی از این خودروها متعلق به استان‌های تهران و البرز با حدود ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه  بوده و پس از آن، خودرو استان‌های فارس، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

آمارهای دیگر از تحلیل وضعیت تردد در محورهای مواصلاتی نشان می‌دهد شلوغ‌ترین جاده آزادراه تهران -کرج در مسیرهای رفت و برگشت بود و بیشترین افزایش تردد در روز ۲۴ مرداد ماه نسبت به متوسط ترد  همین ماه به آزادراه کرج-قزوین در مسیر رفت تعلق دارد.

 

همچنین جزییات تخلیه و انباشت خودروها هم نشان دهنده سفرهای افزایش یافته در این دو روز است.

 

مرکز مدیریت راه های کشور از کاهش ۲۶ درصدی ترددهای جاده ای در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

 مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۳۴۱ ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل ۲۶.۱ درصد کاهش تردد را نشان می‌دهد. همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین ۱۸.۷ درصد، اوج تردد بین ساعات ۱۹ الی ۲۰ و کمترین تردد بین ساعات ۴ الی ۵ صورت پذیرفته که هموطنان عزیز با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب نمایند.

محورهای دارای بیشترین تردد طی ۲۴ ساعت گذشته

ردیف

نام محور

استان

تعداد وسیله نقلیه

۱

آزادراه تهران – کرج

البرز

۱۰۹۱۳۸

۲

آزادراه کرج – قزوین

البرز

۱۰۱۴۴۵

۳

آزادراه کرج – تهران

البرز

۱۰۰۱۹۷

۴

آزادراه ساوه – تهران

تهران

۸۸۹۶۰

۵

آزادراه قزوین – کرج

البرز

۸۷۶۲۳

۶

آزادراه تهران – ساوه

تهران

۷۷۴۷۰

۷

تهران – شهریار (شهر قدس)

تهران

۶۵۵۹۷

۸

بومهن – جاجرود

تهران

۵۳۷۸۸

۹

قرچک – ری

تهران

۵۳۶۱۵

۱۰

جاجرود – بومهن

تهران

۵۰۶۱۰

آخرین وضعیت راه‌های کشور سه شنبه ۲۶ مردادماه ساعت ۰۹:۰۰

بنا بر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تردد بین استانی خودروهای شخصی از / به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع می‌باشد.

آخرین وضعیت محورهای شمالی

تردد روان در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت)

ضمناً محور فیروزکوه دارای بارش باران و محورهای چالوس، هراز و آزادراه‌های تهران – شمال و قزوین – رشت فاقد هرگونه مداخلات جوی می‌باشند.

آخرین وضعیت ترافیکی سایر محورها

ترافیک سنگین در آزادراه کرج – قزوین محدوده نظرآباد

ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج محدوده آبیک

ترافیک سنگین در آزادراه تهران – ساوه محدوده پرند

آخرین وضعیت جوی

بارش باران در برخی از محورهای استان مازندران

محورهای مسدود شریانی

شهداد – نهبندان

خرم آباد – پلدختر

محورهای دارای انسداد فصلی

شمشک – دیزین

اولنگ – شاهرود

پونل – خلخال

محور مسدود غیرشریانی

رباط پشت بادام – بیاضه

۲۰ هزار خودرو از جاده‌های گیلان برگشت داده شدند

جانشین رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گیلان گفت: با وجود اطلاع رسانی‌های زیاد مردم به هشدارها توجه نکردند و تاکنون حدود ۲۰ هزار خودرو را به مبدا برگشت دادیم.

محمود قاسم نژاد شامگاه دوشنبه در گفتگو با بخش خبر شبکه باران با اشاره به اینکه بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا ورودی استان‌ها بسته شده است، اظهار کرد: تردد بین استانی برای خودروها از تاریخ ۲۵ مرداد تا ۵ شهریور ممنوع است.

جانشین رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گیلان با بیان اینکه نیروی انتظامی از روز یکشنبه ورودی‌های استان را مسدود کرد، افزود: مأموران نیروی انتظامی ناچار شدند بسیاری از خودروهایی که در جاده بودند را برگردانند.

وی با اشاره به اینکه حجم خودروها در جاده‌های گیلان بالا بوده و در رودبار ۶ کیلومتر ترافیک ماشین وجود داشت، اضافه کرد: متأسفانه با وجود اطلاع رسانی‌های زیاد مردم به هشدارها توجه نکردند و تاکنون حدود ۲۰ هزار خودرو را به مبدا برگشت دادیم.

قاسم نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ترافیک در جاده‌های استان نسبت به روزهای قبل روان است، تصریح کرد: اگرچه هنوز برخی جاده‌ها ترافیک دارد اما مشخص است که مردم پیام مربوطه را دریافت کرده و حجم ترافیک کاهش یافته است.

جانشین رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گیلان با اشاره به خستگی کادر درمان و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های استان، گفت: از مردم درخواست داریم که به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا مبنی بر عدم تردد و مسافرت توجه داشته باشند.

قاسم‌نژاد با تاکید بر اینکه تعطیلات پیش رو به جهت قطع زنجیره کرونا اعمال شده است، اظهار کرد: اگر مردم به این هشدارها توجه نکنند و مسافرت‌ها تداوم داشته باشد شرایط بدتری را پیش رو خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ بین تاریخ ۲۵ تا ۳۰ مرداد تعطیل خواهند بود، بیان کرد: فرمانداران در شهرستان‌ها بر روند این تعطیلی‌ها نظارت می‌کنند و تاکنون اصناف همکاری خوبی با ما داشتند.

ممنوعیت تردد در آزادراه غدیر و تهران-شمال برقرار است

استاندار البرز با اشاره به اینکه محدودیت تردد برای استان‌های البرز و تهران یکسان دیده شده است، گفت: ورود و خروج پلاک‌های خارج از این دو استان ممنوع است؛ همچنین در آزادراه های غدیر و تهران_شمال نیز این ممنوعیت با جدیت اعمال شده است.

عزیزاله شهبازی استاندار البرز، در حاشیه بازدید از روند اعمال ممنوعیت ترددها در مبادی ورودی و خروجی استان که روز دوشنبه صورت گرفت، با قدردانی از تلاش های بی وقفه نیروی انتظامی استان در راستای اجرای طرح ممنوعیت ترددها، گفت: از روز گذشته ساعت ۱۲ ظهر به دنبال مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور، نیروی انتظامی البرز با تمام توان برای اعمال ممنوعیت ترددها حاضر شد.

استاندار البرز ادامه داد: تهران و البرز در مصوبات ستاد ملی کرونا یکپارچه دیده شده‌اند و ورود و خروج پلاک‌های خارج از این دو استان ممنوع است؛ همچنین در آزادراه های غدیر و تهران_شمال نیز این ممنوعیت با جدیت اعمال شده است.

به گفته شهبازی این روند تا ۵ روز آینده ادامه دارد و تردد در میدان امیرکبیر و سه راهی دیزین نیز ممنوعیت اعمال شده است.

شهبازی اظهار کرد: این بار محدودیت تردد مد نظر نیست بلکه با توجه به شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد با قدرت و جدیت اعمال می شود.

وی افزود: از تمامی مردم البرز و تهران درخواست دارم که با عدم حضور در جاده ها و در خانه ماندن همراهی داشته باشند تا با کمترین خسارت جانی از موج خطرناک و سهمگین کرونا بگذریم.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود