پس از بررسی برنامههای وزیران پیشنهادی کابینه در ۲۷۰ جلسه کمیسیونها، فراکسیونها و مجامع استانی مجلس، از ۳۰ مرداد کار بررسی صلاحیت آنان در دو نوبت صبح و بعدازظهر در صحن علنی مجلس برگزار شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی برنامههای ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیسجمهور در کمیسیونها، فراکسیونها و مجامع استانی مجلس که در قالب ۲۷۰ جلسه با وزرای پیشنهادی صورت گرفت، از صبح شنبه ۳۰ مرداد صلاحیت و برنامههای وزیران پیشنهادی را در دو نوبت صبح و بعدازظهر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.
رئیس مجلس در ابتدای جلسه گفت: نمایندگان در جلسات کارشناسی برنامههای وزرای پیشنهادی را بررسی کردند تا حاشیهها کمترین تأثیر بر نظرات آنان داشته باشد.
پس از اظهارات محمدباقر قالیباف، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ضمن دفاع از وزرای پیشنهادی، برنامههای دولت را تشریح کرد.
در ادامه نمایندگان موافق و مخالف کلیات برنامههای وزیران پیشنهادی دولت نظرات و دلایل خود را ارائه کردند.
طبق آئین نامه بررسی وزیران پیشنهادی به ترتیب الفبایی نام وزارتخانه ها انجام میشود، بر این اساس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حسین باغگلی اولین وزیری بود که صلاحیت وی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
وی متولد ۱۳۵۷ و دارای دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) از دانشگاه فردوسی مشهد و هم اکنون عضو هیئت علمی این دانشگاه است.
از سوابق اجرایی وی میتوان به مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی از سال ۱۳۹۷ تا کنون اشاره کرد. وی در سال ۹۷ از سوی حجتالاسلام ابراهیم رئیسی به این عنوان منصوب شد و سابقه همکاری مستقیم با دکتر رئیسی را دارد.
از سوابق علمی وی در حوزه تعلیم و تربیت میتوان به تدریس در دانشگاه فرهنگیان (بیش از ۵ سال)، همکاری در انجام مطالعات پشتیبان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عضویت در انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، مشاور تخصصی در طراحی برنامههای آموزشی تربیتی در مدارس شهر مشهد، طراحی مدل دبستان ابتدایی رشاد و راهبری مدیریتی آن (به مدت سه سال)، عضو کارگروه مدارس تحولخواه مشهد مقدس، انجام پژوهشهای متعدد علمی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، انتشار مقالات متعدد علمی و پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد.
مخالفان
گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، قرائت شده توسط حاجی پور:
– فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در سازمان رسمی آموزش و پرورش کشور
– فقدان راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع مشکلات آموزش و پرورش و حل مشکلات معیشتی معلمان
– دقیق و جامع نبودن برنامه ارائه شده و عدم ورود به جزئیات (نبود شاخصهای کنترلی در برنامه، نگاه سطحی به نیروی انسانی در آموزش و پرورش، عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش)
– نداشتن سابقه تدریس و معلمی
جلال رشیدی کوچی:
– فقدان تجربه و تخصص کافی
– خارج بودن از بدنه آموزش و پرورش و نبود آشنایی با بدنه آموزش و پرورش
– عدم انطباق برنامهها با مشکلات و خواستههای فرهنگیان علیرغم آرمانگرا و تحولگرا بودن آن
صدیف بدری:
– فقدان سابقه اجرایی و مدیریتی
– خارج بودن از بدنه آموزش و پرورش که باعث میشود تواند منشأ تحولات باشد. وزیر آموزش و پرورش باید از بطن فرهنگیان کشور باشد.
– وزیر پیشنهادی فاقد سابقه اجرایی، تجربه و تخصص لازم است.
– ۴۲ مورد از سیاستهای بالادستی در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود ندارد.
قادری:
– چرا در حالی که وزارت آموزش و پرورش برای سایر دستگاهها نیرو تربیت میکند، برای خود وزارت از داخل این دستگاه وزیر نیاوردهایم.
– رتبه ایشان در دانشگاه استادیاری است و نتوانسته است پایه سنواتی خود را بگیرد.
– در هیئت مدیره مجتمع رضوی ایشان را نپذیرفتهاند و با وتو ایشان را پذیرفتهاند.
– نزدیکی به آقای رئیسی شرط لازم و کافی وزارت نیست.
موافقان
راستی:
– جوان بودن، غیر جناحی بودن، پاکدستی ایشان امتیاز است نه نقطه ضعف؛ بسیاری از مسئولین کشور و فرماندهان دفاع مقدس ما جوان بودند.
– هجمه ضد انقلاب به ایشان نشاندهنده مؤثر بودن وزیر پیشنهادی است.
– نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی، خودشان سالها در آموزش و پرورش مسئولیتهای کلان داشتهاند اما موفق نبودهاند.
عنابستانی:
– باید پیله بسته مدیریتی را بشکنیم. حضور جوانان در مسئولیت وزارت، یک فرصت است. آموزش و پرورش نیازمند شجاعت در تصمیم دارد. کشور نیاز به تغییر دارد.
عبدالجلال ایلی:
– آموزش و پرورش نیازمند رویکرد جدید همراه با تغییر و تحول است. کل جامعه از وضعیت فعلی آموزش و پرورش ناراضی است.
بیژن نوباوه وطن:
– مشکل آموزش و پرورش این است که برنامههایش تا کنون تحول محور نبوده است. سند تحول اخیر هم با مشکلات زیادی روبرو بوده است.
– مشکل آموزش و پرورش نبود برنامه تحولی است، نه فقدان تجربه.
– مشکل آموزش و پرورش فقط بحثهای معیشتی نیست.
– تجربه دارها هم مشکلات این وزارت خانه را حل نکردند.
– اعتراضها علیه ایشان بر مبنای برنامه نیست بلکه بر مبنای عملیاتهای روانی است.
دفاع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از برنامههای خود
– آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی است و این تحول نیازمند شجاعت و جرأت است.
– به همه اطمینان میدهم که نظام آموزش و پرورش ما جنس تعلیم و تربیتی پیدا خواهد کرد.
– باید تمام ظرفیتهای نظام، دولت و مجلس پای کار آموزش و پرورش بیاید.
– تکرار تجربههای گذشته، بازتولید وضعیتهای گذشته است.
– اصلیترین کار من این است که سند تحول را اجرا کنم.
– مهمترین مخالفتها با من این بود که من جوان و کم تجربه ام، پس ناتوانم. اما من در تیمم آدمهای جرأت مند، جسور و خلاق استفاده میکنم.
– من معلمان جدید و جوانی در آموزش و پرورش میشناسم که سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به آنها نمیدهد.
– مدیریتهای ارشد بیشتر نیازمند مهارتهای ادراکی است تا مهارتهای مدیریتی جز. جهت اصلی ما جهتگیری تربیتی است.
– دوگانه دیگر، بین محافظه کاری یا تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم.
– مساله ما، مافیای حفظ وضع موجود است.
– از طرفی میگویند هیچکس باغگلی را نمیشناسد، از طرفی میگویند از اقصی نقاط کشور پیامک مخالفت با باغگلی را داشتهایم.
– من با توسعه مدرسه غیر دولتی موافق نیستم. اما علت تمایل به مدرسه غیردولتی، کمبود کیفیت در مدارس دولتی است. سیاست ما کیفیت بخشی به مدارس دولتی خواهد بود.
– سند ۲۰۳۰ را در هر روزنهای که باشد از بین خواهم برد. تخصص من تربیت دینی و اسلامی است.
– علاوه بر آموزش مساله تربیت در مدارس نادیده گرفته میشود.
– دانشگاه فرهنگیان باید تنها درگاه ورودی معلمان باشد.
– صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت فرهنگیان را بهبود ببخشد و نیازمند بازنگری و اصلاح است.
– موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری تا پایان دولت سیزدهم، هم فرصت هست و هم تهدید.
– آموزش و پرورش دچار تمرکز گرایی شدید و مزمن است. باید به سمت تمرکز زدایی برویم.
عیسی زارعپور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
وی متولد سال ۱۳۵۹ شهرستان اسلامآباد غرب و دارای مدرک دکترای مهندسی کامپیوتر و دو مدرک پسادکتری در حوزه شبکههای رایانهای و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی به عنوان استاد دانشگاه و متخصص در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی کلان فناوری اطلاعات و فضای مجازی، سوابق علمی و پژوهشی متعددی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات دارد که از آن جمله میتوان به انتشار دهها مقاله علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی در نشریات و کنفرانسهای بینالمللی در حوزه نسل جدید شبکههای رایانهای و دریافت چندین جایزه علمی و پژوهشی بینالمللی در دوران تحصیل اشاره کرد.
معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، مؤسس و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیسیون راهبردی شورای عالی فناوری اطلاعات کشور، مجری توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کارگروه فناوری اطلاعات دولت نهم و دهم، عضو کمیته ملی اطلاعات برای همه «کمیسیون ملی یونسکو» از جمله سوابق اجرایی وی میباشد.
مخالفان
علی اصغر عنابستانی:
– در برنامه وی تنها به بیان چالشهای حوزه شبکه ملی اطلاعات اقدام شده و راه حل عملیاتی ارائه نشده است.
– باید اهداف کمی توسعه شبکه ملی اطلاعات را مشخص بکنند و سال به سال هدفگذاری کنند.
– وی در برنامه خودشان در خصوص طرح صیانت اظهار نظری نکردهاند. چگونه میخواهند از کاربران، کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در فضای مجازی صیانت و محافظت کنند.
– طرح و برنامه و رویکرد ایشان به نسلهای جدید اینترنت مبهم است.
– به حوزه تنظیم مقررات کم پرداخته شده است.
– تکلیف شرکت مخابرات و مشکلات آن را در برنامهها روشن نکردهاند.
حسین حاتمی:
– در زمان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در وزارت ارشاد، با تندروی در اعظای مجوز و به خاطر نگاه سلبی، عدهای را دچار مشکل کردند.
– نداشتن اعتقاد به پلتفرمهای موجود. ایشان در هیچ شبکه اجتماعی حضور ندارد.
– برنامهها ابعاد پژوهشی داشته و کلی میباشد.
– موفقیت نسبی نامبرده در قوه قضائیه دلیلی بر موفقیت ایشان در وزارت ارتباطات نخواهد بود.
– برنامهها کیفی بوده و فاقد اهداف کمی و زمان دار میباشد.
– نگاه ایشان به وزارت ارتباطات بیشتر نرم افزاری است تا زیرساختی.
– جایگاه دفاتر پیشخوان در برنامه شما مشخص نیست.
– برنامه ایشان برای برخورد با اپلیکیشنهای متخلف مشخص نیست.
محمود عباس زاده مشکینی:
– در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص ندارد و تحصیلکرده کامپیوتر و IT است، نه ICT.
– یک روز سابقه کار در این وزارتخانه ندارد.
سید غنی نظری:
– روحیه شفافیت ندارد، در یک کمیسیون با طرح صیانت از فضای مجازی مخالفت و در کمیسیون دیگر موافقت کرده است.
– سابقه و تجربه کافی ندارد.
– هنوز در شبکههای مجازی و پلتفرمهای خارجی عضو نیست، یا با موبایل خودش عضو نشده یا به این پلتفرمها اعتقادی ندارد.
– برای مشکلات کارگران مخابرات روستایی برنامه ندارد.
موافقان
گزارش کمیسیون صنعت، قرائت شده توسط عباسپور:
– برنامههای ارائه شده واقع گرایی لازم را داراست، دقیق، شفافیت و انسجام لازم و جامعیت و آینده نگری لازم را دارد.
– برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی به میزان ۵۴ درصد منطبق است. و به ۱۲ درصد از احکام بالادستی اشارهای نشده است.
– وزیر پیشنهادی تجارب قابل قبول و مرتبطی دارد.
– در مجموع برنامه پیشنهادی دارای نگاه جامع و همه جانبه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، و دارای اشراف به مشکلات و چالشهای این حوزه است.
گزارش کمیسیون فرهنگی، قرائت شده توسط نصیرایی:
– برنامههای پیشنهادی ایشان، در بعضی بخشها به کلیات و برخی بخشها به جرئیات پرداخته است.
– برخی بخشهای برنامهها اقدام عملیاتی قابل سنجش است.
– اکثر محورهای برنامه شفافیت لازم را دارد. برخی بخشها به دلیل پیچیده بودن موضوع فاقد شفافیت است.
– برنامهها زمان بندی مناسب ندارد.
– ۵۴ درصد برنامههای پیشنهادی با برنامههای بالادستی منطبق است. مغایرت با اسناد بالادستی یافت نشد.
– تخصص، روحیه جهادی و انقلابی عملکرد مناسبی از وی را رقم میزند.
مالک شریعتی نیاسر:
– علیرغم جوان بودن دارای کارنامه بوده و عملگراست.
– ارتباط گسترده با بدنه جامعه فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور دارد
– تجربههای موفقی در توسعه خدمات دولت الکترونیک دارد
– بر فناوریهای نوین آی تی و آی سی تی و آینده نگری در این حوزه تسلط دارد
– آشنایی و دغدغه مندی در حوزه تولید محتوای فاخر
– تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد به پرچمداری وزارت ارتباطات
– برنامه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور
مصطفی طاهری:
– مزیتهای فردی: تحصیلات مرتبط، هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و ارتباط با نخبگان،
– کارنامه اجرایی موفق: در حوزه سیاستگذاری، فعالیت در حوزه محتوا، کارهای اجرایی
– نقاط قوت برنامه شامل:
– حکمرانی داده، حکمرانی دیجیتال و دولت الکترونیک (در برنامه شأن آوردهاند که اختیارات ویژه از آقای رئیسی بگیرند.)
– توسعه زیرساخت مخابراتی و ارتباطی کشور بر مبنای محصولات بومی و داخلی
– شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت پایدار. اجرای مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات
– امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی، جزو تکالیفی است که بر عهده گرفتهاند. قول افزایش و رشد ۲۵۰ درصدی حوزه اقتصاد دیجیتال را دادهاند.
سید مجتبی محفوظی:
– تجربه و در راهبری دولت هوشمند تخصص دارد.
– دارای عالیترین سطح تحصیلات از دانشگاههای داخلی و خارجی است.
– در دهه ۸۰ مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد را تاسیس کرد.
– برای اولین بار قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانهای را اجرا کرد.
– شناسنامه دار شدن سایت ها و ایجاد ۶۰۰ شرکت تولید محتوای فضای مجازی از خدمات مهم وی است.
– سال ۸۹ زارع پور به عنوان مدیر برتر وزارت ارشاد انتخاب شد.
– الکترونیکی کردن خدمات قضایی از جمله ۸۰ پروژه فناوری اطلاعات با مدیریت زارع پور انجام شد.
– برنامه های وزیر پیشنهادی جهت خارج کردن ایران از انحصار نرم افزارها، پلتفرم ها و اپلیکیشن های خارجی ارائه شود.
مجتبی یوسفی:
– شهامت ایجاد تحول در فضای مجازی را دارد.
– در وزارت ارشاد و قوه قضائیه تحولات مهمی ایجاد کرد.
– وزیر پیشنهادی برنامه های خود را درباره نیروهای شرکتی وزارت ارتباطات، حکمرانی دیجیتال و بازارهای بینالمللی، افزایش پهنای باند، شبکه ملی اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حمایت از شرکتهای دانشبنیان و اینترنت روستایی اراده دهد.
سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات
وی متولد سال ۱۳۴۰ است. از جمله سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیتهای وی می توان به حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رییس حراست آستان قدس رضوی اشاره کرد.
موافقان:
گزارش کمیسیون امنیت ملی، قرائت شده توسط عباس زاده مشکینی:
– کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اکثریت آراء با برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات موافقند.
– تنها وزیر اطلاعاتی است که کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی آغاز کرده و در سطح ملی نیز مسئولیت داشته است.
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، قرائت شده توسط نجابت:
– برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات منطبق با اسناد بالادستی و واجد شرایط برای این وزارت خانه است.