سناتور آمریکایی در بیروت:
خشم سناتور آمریکایی از معاملات نفتی ایران و لبنان

هیأت کنگره آمریکا که به سرپرستی «کریس مورفی»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا به لبنان سفر کرده روز چهارشنبه با «میشل عون»، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

«ریچارد بلومنتال» که یکی از حاضران در هیأت کنگره آمریکا در این سفر است گفت که هیچ دلیلی برای اینکه لبنان به محموله‌های سوخت ایران وابسته شود وجود ندارد.

میشل عون در دیدار با هیأت آمریکایی گفته که پیشرفت‌هایی در روند تشکیل دولت لبنان صورت گرفته و حمایت ادعایی آمریکا از ارتش لبنان را ستوده است.

قرار است نماینده‌های کنگره آمریکا با «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، «حسن دیاب»، نخست‌وزیر موقت لبنان و «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر منتصب لبنان دیدار کنند.

لبنان در حال دست و پنجه نرم کردن با یک بحران اقتصادی عمیق است که بانک جهانی آن را یکی از شدیدترین بحران‌ها از اواسط قرن نوزدهم دانسته است.

اوضاع در لبنان به فلج شدن نهادهای نظامی و سایر دستگاه‌های امنیتی این کشور منجر شده است. بیش از یک سال است که لبنان فاقد دولتی بادوام است، گرچه سه فرد متفاوت تا کنون برای اداره امور نخست‌وزیری را در دست گرفته‌اند.

بیش از ۷۰ درصد از جمعیت لبنان به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند و ارز ملی این کشور بیش از ۹۰ درصد از ارزش خودش را از دست داده است.

بحران سوخت، یکی از نمودهای فلج اقتصادی لبنان است. روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند به‌رغم اقداماتی که در این کشور برای مقابله با احتکار و قاچاق سوخت و کم کردن از برخی درگیری‌ها در ایستگاه‌های توزیع سوخت انجام شده، این تنش‌ها در جایگاه‌های سوخت هنوز ادامه دارد.

در پی ادامه این وضعیت، و بر خلاف درخواست چندین باره دبیر کل حزب‌الله لبنان از دولت برای حل بحران، سید حسن نصرالله تأکید کرده بود که اگر حکومت اقدامی نکند، حزب‌الله از ایران سوخت می‌خرد تا از رنج مردم بکاهد.

این کشور در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) شاهد انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند. در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار داده بودند.

سرانجام نصرالله در سخنرانی روز عاشورای حسینی با اعلام خرید سوخت و اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، درباره هرگونه تعرض به آنها شدیدا به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد. نصرالله در سخنرانی جمعه گذشته خود (پنجم شهریور) نیز خبر کشتی سوم حامل سوخت برای لبنان را رسانه‌ای کرد.

یک شبکه لبنانی دو روز پیش اعلام کرد، این کشتی‌ها اکنون در آستانه ورود به کانال سوئز و در حال حرکت به سمت آب‌های سرزمینی لبنان هستند.

این اقدام با حمایت مردمی همراه شده است. مرکز پژوهشی-آماری «الدولیه للمعلومات» مستقر در بیروت در یک نظرسنجی نشان داد که اکثریت مردم لبنان از تصمیم سید حسن نصرالله برای وارد کردن سوخت از ایران حمایت می‌کنند.

الدولیه للمعلومات ضمن انتشار نتیجه نظرسنجی بر روی وبگاه خود، توضیح داد که این نظرسنجی در فاصله روزهای ۲۳ تا ۲۵ آگوست از طریق ارسال پیامک برای یک نمونه آماری متشکل از ۸۰۰ نفر از طوایف و گروه‌های سنی مختلف در نقاط متفاوتی از لبنان صورت گرفته است.

این مرکز آماری اعلام کرد که ۶۰.۱% از مردم لبنان تصمیم سید حسن نصرالله درباره وارد کردن سوخت از ایران را تأیید می‌کنند، ۱۷.۶% از مردم این کشور ترجیح داده‌اند در این مورد نظری ندهند و ۲۲.۳% مردم مخالف این تصمیم بوده‌اند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود