رئیس جمهور در جمع مردم زابل :
به ‎زودی مشعل گاز در سیستان روشن خواهد شد/اختیارات ویژه‌ به استانداران استان‌های محروم تفویض خواهد شد

رئیس جمهور در جمع مردم زابل گفت: به ‎زودی مشعل گاز در سیستان روشن خواهد شد، همچنین راه اندازی راه آهن زاهدان به زابل و ایجاد شبکه ریلی به زابل در دستور کار است.

مراسم گرامیداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه السلام با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات کشور و مسئولین کشوری و استانی و منطقه ای، صبح امروز در میدان امام حسین(ع) زابل برگزار شد.

رئیس جمهور در این مراسم اظهار کرد: ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) سرمایه بزرگ مردم سیستان است که نباید گذاشت کمرنگ شود، باید تاکید کرد شور و شعور حسینی حفظ شود.

وی افزود: دولت جدید به مشکلات سیستان و بلوچستان حساس شده و برای همین دومین سفر استانی خود را به این منطقه اختصاص داده ایم.

آیت الله ابراهیم رئیسی با بیان اینکه برای حل مشکلات آب به دنبال راه کارهای میان مدت و طولانی مدت هستیم، افزود: امروز از برخی روستاها بازدید کردیم، وضعیت کشاورزی مردم سیستان را دیدم،مشکلاتی وجود دارد، کمبود بارش باران و آب برای کشاورزی و مشکلاتی که از آن رنج میبرید و لمس کرده‌اید.

رئیس جمهور بیان کرد: در حال حاضر کاری که از وزیر نیرو و مسئولان منطقه ای انتظار داریم، لایروبی و رسوب زدایی برای انتقال آب به چاه نیمه ها است، قطعا برای اینکار اعتباری اختصاص خواهد یافت.

از حق‌آبه مردم سیستان نمی‌گذریم

وی با تاکید بر اینکه، حق ابه متعلق به سیستان قانونی است، ادامه داد: حق آبه‌ای که متعلق به این منطقه است و ما از این حق نمی گذریم اما نیازمند دیپلماسی فعال هستیم که حتما آن را دنبال می‌کنیم.

رئیسی بیان کرد: بحث داد و ستد مرزی و فعال شدن بازارچه ها به صورت قانونی تسهیل می شود، باید بازارچه ها تجارت را در منطقه فعال کنند و اشتغال ایجاد شود و در پی این اتفاق به رونق اقتصادی کمک می شود.

وی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از توان نیروگاه های بادی، گفت: ما در این استان مناطق خوبی برای نیروگاه های بادی داریم که باید به سراغ فعال کردن آن ها برویم؛ برای اتمام پروژه های نیمه تمام با کمک نهادهای انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و… تلاش شود و قطعا میتوان با کمک تمام قوا همه پروژه های نیمه‌کاره را مدیریت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت معادن استان سیستان و بلوچستان، گفت: ما نعمت های زیادی در این استان داریم باید بهره‌برداری کنیم همچنین نعمت امنیت در این استان بسیار خوب است باید قدردانی کرد، نعمت وحدت و انسجام شیعه و سنی بین همه اقوام بزرگترین نعمت است، هرچه وحدت بیشتر باشد توسعه بیشتر است.

رئیس جمهور تاکید کرد که سواحل مکران می‌تواند قطب رونق و ارتباطات تجاری و اقتصادی با دنیا باشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور درادامه برنامه‌های سفر به سیستان و بلوچستان، شامگاه پنجشنبه درجمع نمایندگان اقشار، علما و نخبگان چابهار، مردم این منطقه را دین مدار، ولایتمدار و دارای فرهنگ و تمدن غنی خواند و با اشاره به موضوعات و مشکلات مطرح شده از سوی حاضران در این نشست، گفت: مسائل مطرح شده هم از سوی وزرا و هم در حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری با حضور نمایندگانی از منطقه پیگیری خواهد شد و به شکل مفصل در شورای اداری استان مورد بررسی می گیرد.

رئیس جمهور،افزود: بنا داریم هر آنچه در سفرهای استانی مطرح می شود، پیگیری شده و مردم از نتایج آن مطلع شوند. یکی از مسائلی که امروز برای ما بسیار ناراحت کننده بود، وضع کپرنشینان اطراف شهرستان بود که در جمع‌شان حضور یافتیم. باید سریعا اقدامی صورت بگیرد و حداکثر تا پایان سال وضعیت به شکلی سامان یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه سواحل مکران دروازه ورودی ایران به بسیاری از کشورهای دنیاست، تصریح کرد: سواحل مکران بسیار جایگاه حساس و مهمی دارد. باید ساز و کار و مرکزیت فعالی برای عمران و آبادی این منطقه وجود داشته باشد که مسئولیت این موضوع را به عهده بگیرد.

رئیسی اظهار داشت: کار در این منطقه باید در یک زمان معینی به نتیجه برسد تا بهره‌گیری از این ثروت خدادادی و اقتصاد دریا، از فرصت‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید در این منطقه به نحو احسن بهره برده شود.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع درخواست تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع جزو مواردی است که دردستور کار پیگیری‌های سفر قرار خواهد گرفت.

رئیسی از همه تلاش‌گران تامین امنیت منطقه از جمله نیروهای سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش و مرزبانان گرامی در نیروهای دریایی، زمینی و هوایی قدردانی و تصریح کرد: همه مردم منطقه درایجاد امنیت این منطقه نقش‌آفرینی می‌کنند که صمیمانه از آنها سپاسگزاری می‌کنم. چابهار را به عنوان یک منطقه امن، برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب می دانیم و در جلسه شورای اداری استان درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان عزیز داخل و خارج کشور در این منطقه مفصل بحث خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه سواحل مکران یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: یکی از اولین اقدامات در این زمینه معرفی دقیق و کامل ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه مکران است. نگاه دولت به مکران به عنوان منطقه‌ای است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در حوزه افزایش تولید و اشتغال به عنوان ۲ مسأله بسیار مهم کشور داشته باشد وسرمایه‌گذاری در مکران آینده بسیار روشن و خوبی دارد.

رئیس جمهور گفت: یکی از دغدغه‌های منطقه زابل موضوع آب است و ما قبل از اینکه به این استان بیاییم یک نشست های داشتیم با همکاران راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد و برای آن ۲ یا سه راهکار پیشنهاد شده است

 آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به زابل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم به مردم سیستان و بلوچستان سلام داشته و از این که نمی‌شود در این سفر آن دیدارها و ملاقات‌هایی که باید در سفرهای استانی داشته باشم با آنان برگزار کنم متاسفم.

وی اظهارداشت: سعی می‌کنیم به میزانی که مشکلی از جهت اصول بهداشتی نداشته باشد در منطقه با همکارانم حضور پیدا کنم و با همفکری مسوولان محترم محلی، نماینده ولی فقیه و استاندار و مسوولان دیگر در جریان مسائل منطقه قرار بگیریم و برای هر کدام به یاری خدا راهکارهایی داشته باشیم.

وی افزود:  یکی از دغدغه‌های منطقه زابل موضوع آب است و ما قبل از اینکه به این استان بیاییم یک نشست های داشتیم با همکاران راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد و برای آن ۲ یا  سه راهکار پیشنهاد شده است.

رییس جمهوری گفت: قرار است وزیر نیرو که ایشان نیز در این سفر همراه ما هستند با همراه مسوولان محلی و استاندار برای موضوعات فکر می‌کنند و ما هم دست به کار شویم و بتوانیم برای رفع دغدغه مردم گام جدی برداریم.

وی بیان کرد: پروژه راه‌آهن سیستان از مباحثی که مطرح شده و ان شاء الله آن را در این سفر بررسی می‌کنیم.

رئیسی اظهارداشت: برای برخی از استان‌ها به دلیل مشکلاتی که دارند یک ویژگی قائل شدیم که استانداران آن بتوانند موضوع را سریع‌تر با دولت مطرح کنند و اختیارات ویژه داشته باشند که خودشان در استان مسائل را حل و فصل کنند که سیستان و بلوچستان جزو همین استان هاست.

می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد

رئیس جمهور باحضور در جمع نمازگزاران یکی از مساجد چابهار با تاکید بر اینکه قطعاً فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست، گفت: می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب پس از ادای احترام به مقام شهدای چابهار با حضور در جمع نمازگزاران یکی از مساجد این شهر با مردم دیدار کرد.

رئیس جمهور طی سخنانی در این جمع مردمی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و خون مطهر شهدا بسیار توسعه یافته و در این منطقه کارهای زیادی انجام شده است، گفت: امنیتی که امروز در این منطقه شاهد هستیم، ثمره خون مطهر شهداست که امنیت آفرین است.

وی افزود: مدافعان امنیت کشور جانشان را در کف دست‌شان گرفته و در مقابل اشرار و تبهکاران ایستادگی کردند تا امروز مردم این منطقه در امنیت به سر ببرند. این نعمت بسیار بزرگی است که باید قدردان آن باشیم.

رئیسی با بیان اینکه یکی دیگر از نعمت‌های بزرگی که خدا به این منطقه عنایت کرده، نعمت وحدت و انسجام است، اظهار داشت: مردم در سیستان و بلوچستان با گویش‌ها و مذاهب مختلف از سنی و شیعه در کنار هم زندگی می‌کنند و همه دلبسته به انقلاب، نظام، رهبری و پیشرفت و عدالت کشور هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هر کس با قلمش، حضورش و اقداماتش بر این وحدت و انسجام بیافزاید، در جهت راهبرد جمهوری اسلامی حرکت کرده است و هر کس دانسته یا نادانسته و خواسته یا ناخواسته در خلاف این جهت اقدامی کند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در منطقه سیستان و بلوچستان تلاش‌ها و اقدامات زیادی شده است و کارهای زیاد دیگری نیز باقی مانده که باید انجام شود، تصریح کرد: در این منطقه ظرفیت‌های ارزشمند زیادی داریم. مردم دلداده به انقلاب و منابع انسانی و نیروهای جوانی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، از سرمایه‌های بزرگ منطقه هستند.

رئیس جمهور نیروی انسانی کارآمد را ارزشمندترین سرمایه کشور و سیستان و بلوچستان دانست و خاطرنشان کرد: باید قدر این نعمت را بدانیم. یکی از راه‌های قدرشناسی از این نعمت این است که این نیروی انسانی کارآمد درجهت گره‌گشایی از زندگی مردم به کار گرفته شود. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند ظرفیت نیروی انسانی و به ویژه نیروی انسانی جوان و کارآمد کشور را در جای مناسبی که می‌تواند نقش‌آفرین باشد، به کار بگیرد و این نیروی ارزشمند در جهت گره گشایی از زندگی مردم موثر واقع شود.

وی گفت: قطعاً فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست. مردم در حالی از فقر رنج می‌برند که می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور با سپاسگزاری از مردم برای لبیک گفتن به ندای مقام معظم رهبری برای کمک مومنانه و احسان همگانی، اظهار داشت: صمیمانه از همه عزیزان در نهادها و بخش‌های مختلف، به ویژه سپاه و نیروهای بسیج، روحانیون گرامی، خواهران و برادرانی که حقیقتاً در مواجهه با این ویروس منحوس و آثار و تبعات آن به کادر درمانی و مردم، فقرا و مستضعفین کمک کردند قدردانی می‌کنم.

رئیسی با بیان اینکه مساجد کانون این کمک‌ها و همدلی‌ها بوده‌اند، تصریح کرد: یکی از کارکردهای مسجد، علاوه بر عبادت، ایجاد رابطه خوب بین مردم است. عبادت رابطه با خداست که لازمه و زمینه آن رابطه خوب با مردم است. رابطه خوب با خدا اقتضا دارد که انسان برای رضای خدا، با مردم رابطه خوبی داشته باشد.

رئیسی با اشاره به گله برخی از مردم از اینکه سفر رئیس جمهور و برخی اعضای دولت به سیستان و بلوچستان بدون اعلام و آمادگی قبلی بوده و لذا مردم نتوانستند از ایشان استقبال کنند، گفت: بنده بنا دارم این سفرها به دور از هرگونه تشریفات باشد و به صورت کاملاً کاری انجام شود تا بتوانیم به شکلی موثرتر و واقعی‌تر وضعیت بخش‌های مختلف کشور را از نزدیک مشاهده کرده و برای رفع مشکلات، تصمیمات کارآمدتری بگیریم.

رئیس جمهور از اینکه به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا امکان دیدار حضوری و گفتگوی رو در رو با عموم مردم در این سفرها فراهم نیست، از مردم سیستان و بلوچستان عذرخواهی کرد.

رئیسی قرار است عصر امروز در چند جلسه در زاهدان نیز حضور پیدا کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود