تبلور از خودگذشتگی و خدمت در گفتمان اربعین/ بیش از 14 میلیون زائر در کربلا/احتمال بازگشت زائران از مرز مهران/برنامه‌ریزی برای بازگشت زائران

مقامات محلی در استان کربلا پیش‌بینی کردند که تعداد زائران اربعین امسال بیش از سال گذشته باشد؛ در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون زائر حسینی (ع) همزمان با اربعین خود را به کربلا رساندند.

 «جاسم فتلاوی» معاون استاندار کربلا گفت، آمادگی‌ها برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین زودهنگام آغاز شد و خدمات امنیتی، انتقال زوار، خدمات بهداشتی و غیره طبق برنامه پیش می‌‎رود.

در همین ارتباط، همزمان با دومین هفته اجرای طرح امنیتی و خدماتی سازمان الحشد الشعبی عراق در کربلای معلی، سرتیپ «علی الحمدانی» فرمانده عملیات «الفرات الاوسط» در سازمان الحشد الشعبی، از مشارکت ۹۵۰۰ نیروی این سازمان در تامین امنیت مراسم اربعین حسینی (ع)، در این استان خبر داد.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، تصریح کرد: «تعداد نیروهای الحشد الشعبی مستقر در شهر کربلای معلی دو برابر شده و به ۹۵۰۰ نفر رسیده است تا امنیت زائران و خدمت به آن‌ها را تامین کنند. همچنین ۲۶۶ خودروی امنیتی در این ماموریت شرکت داده شده‌اند».

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت و مدیر عملیات پزشکی جمعیت هلال احمر ضمن تشریح شرایط ارائه خدمات به زائران ایرانی در عراق، در عین حال تمهیدات در نظر گرفته شده برای بازگشت زائران به کشور را تشریح کرد.

دکتر طاهر درودی درباره وضعیت ارائه خدمت هلال احمر در عراق به زائران اربعین، گفت: طبق برنامه‌ریزی که انجام شده بود، حدود ۱۸۵ نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی و پشتیبانی را در دو درمانگاه نجف و کربلا مستقر کردیم. ارائه خدمات به زائران از چند روز گذشته شروع شده است. روزهای اول خلوت‌تر بود. زیرا زائران ایرانی هنوز نرسیده بودند و اکنون هم با توجه به افزایش زائران ایرانی، افزایش ارائه خدمات را در درمانگاه‌های نجف و کربلا داریم.

تاکنون مورد قطعی کرونا نداشتیم
وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت خوب و قابل قبول است، گفت: خدا را شکر تاکنون در بین زائرانی که مراجعه کرده‌اند، مورد مثبت قطعی شده کرونا را نداشتیم. چند مورد مشکوک بوده که پیشنهاد شده برای بررسی بیشتر آزمایشات تکمیلی برایشان انجام شود. همکاران ما در درمانگاه‌های نجف و کربلا به محض مشکوک شدن به کسی در زمینه ابتلا به کرونا، بلافاصله با رپید تست‌هایی که در اختیار دارند، تست اولیه را انجام می‌دهند و در صورتیکه رپید تست مثبت باشد یا مشکوک به مثبت بودن باشیم، هماهنگی لازم را با بیمارستان‌های عراقی انجام دادیم تا در صورت نیاز به انجام تست PCR برای افراد مشکوک با ما همکاری کنند و ان‌شاءالله از آنها کمک می‌گیریم و فرد برای انجام تست PCR به بیمارستان‌های عراق معرفی می‌شود.

درودی ادامه داد: برای مواردی که مثبت قطعی شوند که البته تاکنون مورد قطعی کرونا نداشتیم، طبق برنامه و پروتکلی که داریم و با توجه به هماهنگی‌هایی که با اورژانس کشور انجام شده، این افراد بلافاصله به نقطه صفر مرزی منتقل و تحویل اورژانس کشور می‌شوند و در داخل ایران وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را برای توزیع این افراد در بیمارستان‌هایی که ظرفیت دارد، انجام می‌دهد تا درمان‌های استاندارد را انجام دهند. با این حال خدا را شکر تاکنون مورد مثبت قطعی کرونا نداشتیم.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره سایر خدمات ارائه شده در درمانگاه‌های هلال احمر در عراق، گفت: خدمات ما مانند سال‌های گذشته در حد خدمات سرپایی است. در صورتیکه بیمار به خدمات بیشتر و خدمات بستری نیاز داشته باشد، با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام شده، بیمار توسط آمبولانس‌های ما به بیمارستان‌های عراقی برای ارائه خدمات بستری منتقل می‌شود. خدمات روتین ما مراجعات سرپایی عمومی است. در عین حال تیم متخصصین‌مان هم در نجف و هم در کربلا حضور دارند؛ اعم از متخصص داخلی، طب اورژانس، متخصص قلب و امسال به دلیل شرایط خاص کرونا فوق تخصص ریه هم در تیم‌مان داریم و متخصص ارتوپد که با توجه به مراجعات، ارائه خدمت را انجام می‌دهیم.

درودی گفت: یکی دو مورد بستری داشتیم که یک مورد سکته قلبی بود که اقدامات لازم برای بیمار انجام شده، درمان‌های اولیه را دریافت کرده و شرایط بیمار پایدار شده است و قرار است که به مرز منتقل شده و به ایران بازگردد. مورد بستری حاد و خاصی را تاکنون نداشته‌ایم. چند مورد خفیف هم بودند که اقدامات لازم برایشان انجام شده است.

تمهیدات بازگشت زائران اربعین به کشور

وی درباره تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین، گفت: در سال‌های قبل به طور معمول همه زائران صبر می‌کردند و بعد از اربعین به ایران بازمی‌گشتند، اما اکنون با توجه به شرایطی که داریم، زائرین شرایط را از نظر زمانی تقسیم می‌کنند و ما به مرور بازگشت زائرین را داشتیم، اما فکر می‌کنیم، عمده بازگشت از دو روز آینده خواهد بود. با توجه به اینکه زمان اربعین در عراق یک روز با ایران متفاوت است.

درودی افزود: باتوجه به هماهنگی‌های انجام شده و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، بررسی و غربالگری هنگام بازگشت زائران بر عهده کمیته بهداشت و درمان و وزارت بهداشت است که باتوجه به پروتکل‌هایی که وجود دارد، اقدام می‌کنند، اما فعلا دستورالعمل خاص و ویژه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای ورود ابلاغ نشده است. البته هماهنگی‌ها در حال انجام است و به زودی دستورالعمل خاصی هم ابلاغ می‌شود که اطلاع خواهیم داد.

توصیه هایی به زائران اربعین حین و بعد از بازگشت به کشور

وی درباره اقدامات پیشگیرانه‌ای که با توجه به شرایط کرونا باید در حین بازگشت و بعد از بازگشت از عراق از سوی زائران رعایت شود، گفت: زائران حتما مراقبت کنند، حتما از ماسک استفاده کرده و دائما دست‌هایشان را بشویند. اگر در طول مسیر می‌خواهند از غذا استفاده کنند یا از غذاهای نذری مصرف کنند، حتما در شرایط مطمئن استفاده کنند، حتما از غذاهای گرم استفاده کرده و از مصرف غذاهای سرد یا مانده شده خودداری کنند. ترجیحا از محل‌هایی که شرایط بهداشتی بهتری دارند، خدمات را دریافت کنند. هنگام مراجعه به مرز اگر احساس بیماری، ضعف، خستگی و تب و بی حالی دارند، حتما به همکاران وزارت بهداشت به عنوان تیم مراقبت مرزی که در مرزهای زمینی و هوایی مستقرند، علائم‌شان را اطلاع دهند تا بررسی‌های بیشتر انجام شود و در صورت نیاز درمان یا خدمات بیشتر را به آنها ارائه دهند.

درودی گفت: هنگام بازگشت به منزل هم اکیدا توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان روبوسی، بازدید، دورهمی و برگزاری مراسم‌هایی که در سال‌های قبل مرسوم بود، نداشته باشند. زیرا تجمع و ازدحام به شدت منجر به همه‌گیری بیماری می‌شود.

کنگره عظیم اربعین، زمینه ساز گفتگوی بین ادیانی و هم زیستی است

عاشورا این پتانسیل را دارد که در گفتگوی بین ادیان مطرح شود و موضوعی آشنا برای مخاطبان دیگر ادیان مخصوصاً مسیحیت، یهودیت و حتی ادیان غیر ابراهیمی به شمار می‌رود.

مراسم پیاده روی اربعین، تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع است که همبستگی اجتماعی عظیمی را شکل می‌دهد.

تجمع خودجوش و مردمی اربعین آثار فرهنگی بی نظیری دارد که از آن جمله می‌توان به انسجام بخشی درون دینی و برون دینی و انتقال مؤلفه‌های ارزشی قیام حسینی به دیگر ادیان اشاره کرد.

کنگره اربعین به صورت خودجوش به وجود آمده و این عشق و ارادت مردم به امام حسین علیه السلام این شور حسینی را پدید آورده است. بنابراین، این ظرفیت برای ترویج دین و افزایش فهم دینی و ارتقا فرهنگی مردم قابل استفاده است و همچنین در انتقال ارزش‌ها و ایجاد وحدت میان مسلمانان و حتی دیگر ادیان نقشی حداکثری دارد.

بر همین اساس همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی برای واکاوی آثار فرهنگی تجمع بزرگ اربعین حسینی بر تقویت گفتگوی بین ادیانی با حجت الاسلام حبیب‌الله بابابی مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

*گردهمایی زائران اربعین حسینی چطور می‌تواند زمینه‌ای برای گفتگوی بین ادیانی محسوب شود؟

آنچه که بنده در کتاب رنج عرفانی به آن اشاره کردم موضوع عاشورا، پتانسیل و قابلیت‌های آن است. عاشورا این پتانسیل را دارد که در گفتگوی بین ادیان مطرح شود و موضوعی آشنا برای مخاطبان دیگر ادیان مخصوصاً مسیحیت، یهودیت و حتی ادیان غیر ابراهیمی به شمار می‌رود.

می‌شود آنچه که برای حضرت سیدالشهدا (ع) از آلام و مصائب در روز عاشورا اتفاق افتاده را به عنوان یکی از موضوعات مشترک گفتگوهای بین ادیانی و گفتگوهای مومنانه و ایمانی به رسمیت شناخت. آنتوان بار مسیحی در کتاب «الحسین فی الفکر المسیحی»، امام حسین (ع) را در تفکر مسیحی توضیح می‌دهد و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با مسیحیان درباره امام حسین (ع) به گفتگو بنشینیم.

مسیحیان به بعضی از شخصیت‌های مسلمانان از جمله امام حسین (ع) علاقمند هستند؛ این مسئله کمابیش در فعالیت‌های تحقیقاتی و نشریات مختلف قابل مشاهده است. حتی چند سال پیش، واتیکان یکی از مجلات خود را به موضوع عاشورا اختصاص داد و به زبان‌های عربی، ایتالیایی و انگلیسی مطالبی را با این موضوع منتشر کرد. این اتفاق نشان می‌دهد در جهان محققین و دانشمندانی هستند که ماجرای امام حسین (ع) برایشان جدی است.

با مرور ادبیات مسیحی و تا حدودی هم ادبیات یهودی درمی‌یابیم نه تنها امام حسین (ع) حتی موضوع آلام و مصائب ایوب نبی، عیسی مسیح و یا مسائلی که برای یهودیان اتفاق افتاده را می‌توان یکی از موضوعات محل گفتگو قرار داد. اساساً مصائب در ادیان را به این نحو قرائت می‌کنند که هر مقدار بتوان به نقاط مصیبت، درد، رنج، عذاب و ناراحتی‌ها در گذشته تاریخی برگشت، به همان میزان می‌توان مظلومیت یک مکتب را در تاریخ به رخ کشید. به بیان دیگر هر قدر بتوان مظلومیت را روایت و معنا کرد و در ویترین هویتی قرار داد به آن اندازه مشروعیت بیشتری حاصل می‌شود و عملاً بین مشروعیت و مظلومیت پیوند می‌زنند. این نکته بسیار مهمی است که در عمل گفتگوهای بین ادیانی در خصوص امام حسین (ع) را در دسترس قرار می‌دهد. بنابراین لازم است کمی از لاک درون مذهبی خود خارج شده و به ادبیات جاری در بین ادیان توجه داشته باشیم تا بتوانیم موضوع امام حسین (ع) را جهانی کنیم.

این مسئله کمابیش در ادیان غیر ابراهیمی نیز مشاهده می‌شود، برای مثال در هندوستان شیعیان، سنی‌ها و حتی هندوها نیز در ایام محرم فعال می‌شوند. که این قابلیت جهانی شدن حضرت سیدالشهدا (ع) را نشان می‌دهد.

*آیا در ادبیات دینی ما موضوع اربعین و امام حسین (ع) می‌تواند علاوه بر گفتگو، هم زیستی بین ادیانی نیز ایجاد کند؟

در ادبیات دینی ما موضوع امام حسین (ع) از سویی امکان گفتگو را فراهم می‌کند و از سوی دیگر امکان هم زیستی را به وجود می‌آورد. وقتی با دیگر ادیان درباره امام حسین (ع) گفتگو می‌کنیم نتیجه آن ایجاد تفاهم، تعاون و همیاری است، یاد مصائب ادیان مختلف سبب پیشگیری از وقوع و تکرار دوباره آن مصائب در دنیای امروز می‌شود.

دومین اثر گفتگوهای بین ادیان این است که متدینین دست به دست هم داده و با اصل توجه به مصائب متعالی، سازنده و با معنا در تاریخ ادیان مواجهه مؤثری با رنج‌ها و مصائب بی معنا داشته باشند، مصائبی که در دنیای امروز برای انسان مدرن و بشر معاصر به وجود می‌آید.

در ادبیات دینی ما موضوع امام حسین (ع) از سویی امکان گفتگو را فراهم می‌کند و از سوی دیگر امکان هم زیستی را به وجود می‌آورد. وقتی با دیگر ادیان درباره امام حسین (ع) گفتگو می‌کنیم نتیجه آن ایجاد تفاهم، تعاون و همیاری است

بنده در کتاب رنج عرفانی و شور اجتماعی به این دو گونه از رنج اشاره کردم؛ در آن کتاب تاکید کردم که چطور یک رنج بی معنا است و یک رنج معنا پیدا می‌کند. برای مثال مادری که در حال فارغ شدن از فرزند خود است در عین حال که رنج می‌کشد رنجش بی ثمر نیست به همین خاطر برای او بی معنایی ایجاد نمی‌شود بر خلاف کسی که صرفاً از نداشتن رنج می‌برد.

زمینه‌های مشترک بین ادیانی در موضوع آلام و مصائب امام حسین (ع) وجود دارد، یکی از این زمینه‌های مشترک مسئله شهادت است. شهادت در ادیان مختلف و بلکه در فرهنگ‌های مختلف مطرح است. صحبت از شهادت ثارالله، خون جوشان و مؤثر در زندگی اجتماعی است که همه ظرفیت‌های ادیان را فعال می‌کند.

امام حسین (ع) شبکه‌های بین ادیانی بسیاری دارد و همه زمینه‌ها را برای گفتگو بین ادیان مختلف و بلکه بین فرهنگ‌های گوناگون فراهم می‌کند. صحبت از امام حسین (ع)، صحبت از یک شهید ایده‌آل، آرمانی و بزرگ است. این مسائل تنها در ادبیات اسلامی و شیعی مطرح نیست بلکه در ادبیات بین ادیانی نیز معقول و پذیرفته است. موضوع مرگ شرافتمندانه در بین فرهنگ‌هایی که تاریخ مقاومت، ایستادگی و مبارزه را در گذشته خود دارند نیز مطرح است. به همین خاطر است که کشوری مانند چین که اساساً دغدغه دینی ندارد نیز فیلمی مانند فیلم شیار ۱۴۳ را خریداری می‌کند، چرا که مادر شهید و تقدس شهید در همان فرهنگ سکولار نیز مسئله مهم و مورد توجه است. بنابراین امام حسین (ع) علاوه بر ایجاد گفتگوی مؤثر، مفید و سازنده بین ادیان، هم زیستی بین ادیان را نیز تا حدودی رقم می‌زند.

*حال سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که علاوه بر گفتگو و هم زیستی بین ادیانی آیا زیارت امام حسین (ع) راهی برای سعادت مشترک نیز در بین ادیان در دوره غیبت حتی برای غیر مسلمان فراهم می‌کند؟

اگر انسان غیر مسلمان آن انسانی باشد که در پی حق و حقانیت است و احتمالاً محدودیت‌های زمانی، تاریخی، ملی و غیره به او اجازه دستیابی به حقیقت را نداده است. چنین انسانی اگر امام حسین (ع) را در اختیار او قرار بدهند راه سعادت را خواهد یافت. لازم است اندیشمندان و فضلا در این زمینه دست به تحقیق و پژوهش بزنند.

موضوع امام حسین (ع) تک بعدی نیست بلکه می‌توان آن را در حوزه‌های مختلف از جمله موضوع اربعین امتداد بخشید. چه زیبا گفتند «حب الحسین یوحدنا» محبت حسین (ع) ما را با هم متحد کرده است. این اتحاد و اجتماع حول محور امام حسین (ع) نه تنها در اربعین بلکه در هیئات و دسته‌های عزاداری به خوبی قابل مشاهده است. و این را نه تنها در میان شیعیان بلکه در بین اهل سنت سایر کشورها نیز می‌توان مشاهده کرد بنابراین حب الحسین یک قاعده و منطق است. منطقی که محققان به لحاظ فلسفی، الهیاتی، عرفانی، جامعه شناختی و حتی روانی کمتر به آن پرداخته‌اند.

*چه نسبتی بین حب الحسین و وحدت و انسجام اجتماعی وجود دارد؟ و بر اساس چه فرمولی مردم در چنین وضعیتی در یک نظام زائر و خادم زندگی می‌کنند و زندگی و حیات خود را در خدمت دیگران قرار می‌دهند؟

هر چند این مسئله مهم مورد تجزیه و تحلیل اندیشمندان قرار نگرفته است اما آنچه به طور قطع وجود دارد و مشاهده می‌شود این است که پرچم امام حسین (ع) پوشش بسیار خوبی برای جمع بین شیعه و سنی، ترک و فارس، ایرانی و عراقی و غیره است. این مسئله در اربعین به وضوح نمایان است.

در ایام اربعین حسینی در کشوری که چندان مدرن هم نیست و جامعه‌ای پر از درد، بلا و مشکلات است معیارهای تازه‌ای چون آرامش فوق العاده و معنویت با دوز بالا مشاهده می‌شود. نوعی از دیگر گرایی، از خودگذشتگی و الهیات خدمت آن هم در وضعیت جامعه نیازمندان، در مسیر اربعین به چشم می‌خورد.

افرادی که در اربعین حاضر می‌شوند سرمایه‌دار نیستند، کمپانی‌های سرمایه داری اربعین را حمایت نمی‌کنند، بلکه اربعین یک پدیده مردم بنیان است و مردم بسیار عادی با زندگی‌های عادی آن را پشتیبانی می‌کنند آن هم در شرایطی که اکثراً نیازمند هستند. به طور طبیعی وقتی افراد از نظر مالی نیازمند هستند باید به فکر خودشان باشند اما در اربعین عکس این قضیه است دوستداران حسین بن علی (ع) با وجود نیاز شخصی به فکر دیگری هستند. این نکته بسیار مهم و پیچیده‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئله امام حسین (ع) می‌تواند به عنوان یک موضوع مؤثر و تعیین کننده بر ظرفیت‌های جهانی بیافزاید و حضوری جدی در عرصه جهانی داشته باشد. متأسفانه محققان، نخبگان، اندیشمندان، دانشجویان و حوزویان در این عرصه کوتاهی‌های زیادی داشتند. شهادت امام حسین (ع) باید در مقیاس جهانی برای جهان و مخاطب انسان مدرن و معاصر تحلیل و تبیین شود. شهادت به عنوان مرگی که برند است، نجات بخش است و نه تنها منتهی به مرگ نمی‌شود بلکه برای جامعه انسانی حیات بخش و زندگی آفرین است، باید مطرح شود.

تبیین و تحلیل موضوع مهم شهادت امام حسین (ع) در سطح مجامع بین المللی نیاز به ادبیات، منابع و رویکردی متفاوت دارد و باید پشتوانه‌های نظری لازم برای این امر تأمین شود.

*اگر جریان امام حسین (ع)، عاشورا و اربعین به افراد مؤمن و حقیقت جویی که در ادیان دیگر هستند و لجاجت و عنادی در برابر حقیقت ندارند، عرضه شود، آیا آنها نیز می‌توانند مسیر سعادت، تعالی و ترقی را به واسطه امام حسین بن علی (ع) یافته و در این مسیر گام بردارند؟

این موضوع مهمی است که می‌تواند سرفصل گفتگوها و مطالعات در حوزه و سایر مراکز علمی قرار بگیرد. بنده معتقدم این قابلیت وجود دارد و جریان امام حسین (ع) می‌تواند در درجات و سطوح مختلف در طیف‌های مختلف بشری حضوری سازنده، مؤثر و نجات بخش داشته باشد.

احتمال بازگشت 70 درصدی زائران از مرز مهران

احمد کرمی در ایلام گفت: به منظور تامین آب شرب مورد نیاز زائرین اربعین، قرارگاه آب درمرز مهران تشکیل شد.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا در شهر مرزی مهران، برگشت زائرین و ضرورت تامین آب شرب زائرین، قرارگاه آب با محوریت توزیع در پایانه مرزی ایجاد شد.

رئیس قرارگاه اربعین استان ایلام گفت: با همکاری آبفا، آب منطقه‌ای و ستاد بازسازی عتبات عالیات، آب شرب مورد نیاز زائرین در مسیر تعیین شده تهیه و توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود ۷۰ درصد زائران از مرز مهران وارد کشور شوند لذا تاکنون بیش از ۳۰هزار آب معدنی در قرارگاه آب در پایانه مرزی مهران دپو شده است.

رئیس قرارگاه اربعین استان ایلام گفت: ۱۲ موکب برای برگشت به زائران خدمات ارائه خواهند داد و بلافاصله به وسیله اتوبوس به مقاصد و شهرهای خود انتقال داده می‌شوند.

کرمی با به اشاره به پای کار بودن همه دستگاه‌های اجرایی بازگشت زوار، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های خدمات رسان پای کار هستند و کار خدمات رسانی به زائرین به صورت مستمر ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به حجم زائرین در برگشت به سمت مهران است انتظار داریم که زائرین عزیز به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که با مشکل مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: مرز مهران بسته است و مردم به هیچ وج به مهران مراجعه نکنند.

راهی برای جامانده های اربعین

چند روزی است که جامانده های پیاده روی اربعین حسینی درد سختی را تحمل می کنند، درد دوری و حسرت و فراق، درد جدایی و در وطن خویش غریب بودن.

این روزها  ۵۲ هزار نفر از زائران ایرانی به خیل زائران پیاده‌روی اربعین پیوستند اما آنهایی که توفیق حضور در این مراسم با شکوه را نداشتند خود را جاماندگانی تنها حس می کنند، جاماندگانی که آیت الله جوادی آملی آنها را اینگونه تسکین می دهد: « نگویید جا مانده‌ایم!کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست،‌ جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین، به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد.

اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید.»

شما در این پیاده روی ابتدا وارد شهر بستان می شوید تا با کلیک بر روی نشانگر راهنما به سمت گذر مرزی حرکت کنید، از همان ابتدا نوای مداحی دل شما را روانه حرم اباعبدالله (ع) می کند، پس وضو بگیرید و برای ادامه مسیر آماده شوید.

شما در گذر مرزی با کلیک بر نشانگر راهنما عازم نجف و حرم علی ابن ابی طالب (ع) می شوید و از آنجا می توانید به سمت صحن حضرت زهرا (س) بروید و از طریق بام صحن تمام حرم را به چشم ببینید .

یکی از راهنماها شما را به سمت کفشداری و صحن حرم حضرت علی (ع) هدایت می کند، می توانید دقایقی را با زائران همراه شوید و سپس به سمت قبرستان وادی السلام حرکت کنید.

پس از زیارت مزار آیت الله قاضی به سمت موکب امام رضا (ع) حرکت کنید و از فضای داخل موکب دیدن کنید، اینجا قطعاً برای کسانی که پیش از این پیاده روی اربعین را تجربه کرده اند خاطره انگیز خواهد بود.

حالا می توانید به سمت موکب صاحب الزمان (عج) بروید و از انجا قدم در مسیر جاده بگذارید، جلوتر که بروید ورودی شهر کربلا را می بینید، زیارت قبول،به بهشت خوش آمدید.

با کلیک بر روی ورودی بین الحرمین می توانید با دیگر زائران همراه شوید، شما الان یک امکان ویژه دارید و آن تماشای تصویر هوایی بین الحرمین است، تماشای موجی از دلدادگان حسینی.

حالا می توانید مقابل حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) بایستید، کمی جلوتر نشانگر راهنما ورودی حرم امام حسین (ع) را به شما نشان می دهد و شما با کلیک بر روی آن وارد ایوان حرم مطهر می شوید و می توانید در خلوت خود یک زیارت ناب را تجربه کنید.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود