تمدید مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن ابلاغ شد
تسهیلات ودیعه مسکن عملا پرداخت نمی‌شود/شبکه بانکی علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات ندارد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمدید مهلت ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

به گزارش بانک مرکزی، در متن این بخشنامه آمده است:

پیرو نامه شماره ۰۰/۸۸۵۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ بدین وسیله بند (۶) از مصوبات هشتاد و ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۳ به شرح زیر ابلاغ می‌شود:

مهلت ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن (موضوع بند (۱) مصوبه جلسه ۷۲ ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۲) تا پایان آذر ماه تمدید می‌شود.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

وام جدید مسکن پوست خربزه‌ای زیر پای دولت است

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به تولید ۲۰ میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم گفت: افزایش وام خرید مسکن که اخیرا مصوب شده پوست خربزه‌ای زیر پای دولت است که به تحریک تقاضا و تورم مسکن می‌انجامد و باید هرچه زودتر متوقف شود.

مقداد همتی ـ مشاور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم ـ در نشست بررسی برنامه و راهکارهای دولت در حوزه مسکن که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد اظهار کرد: اگر از هر کسی بپرسید مهم‌ترین وعده‌ی آقای رییسی چه بود؟ می‌گوید بحث یک میلیون واحد مسکونی. آقای رییسی هم آقای قاسمی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کرد تا جدیت خودشان را در این مسئله نشان دهد.

وی افزود: تعداد واحدهای مسکونی کشور از تعداد خانوار بیشتر است. اما اگر ۲ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه را از این سیستم جدا کنیم و نقش پراکندگی واحدهای مسکونی در کشور را در نظر بگیریم دقیقا ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم. اگر به این عدد زوج­های جوانی که ازدواج می کنند، ۸ میلیون واحد مسکونی فرسوده که باید احیا شوند و نرخ استهلاک واحدهای مسکونی غیر فرسوده فعلی را اضافه کنیم، مجموعا می‌توان تخمین زد که طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به تولید ۲۰ میلیون واحد مسکونی  نیاز خواهد بود.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: با توجه به  این ۲۰ میلیون واحد مسکونی به نظر می‌رسد حتی اگر در سال یک میلیون واحد هم ساخته شود باز هم کم است و اگر به سیاست­های افزایش جمعیت مقام معظم رهبری نیز توجه شود هر فردی متوجه خواهد شد برای سال­های آتی به حداقل سالی ۲ میلیون واحد مسکونی نیاز خواهد بود.

همتی با بیان اینکه قرار نیست تمام یک میلیون واحد را دولت بسازد گفت: ۳۵۰ هزار واحد را خود مردم سالانه می‌سازند. ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات برای بازسازی بافت فرسوده نیاز خواهد بود. ۲۰۰ هزار واحد هم طبق قانون باید در روستاها ساخته شود که شامل احیا و نوسازی و بازسازی آن­ها می‌شود و در نتیجه مسکن حمایتی که دولت باید آن را بسازد حدود ۲۵۰ هزار واحد خواهد بود. پس در حمایت از طرف عرضه شکی نیست اما  به اندازه یک میلیون واحد امکان پذیر نخواهد بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، حذف سوداگری از بازار مسکن را ضروری دانست و گفت: با توجه به شرایطی که بازار مسکن دارد اگر تنظیم‌گری در این بازار صورت نگیرد افزایش عرضه بی‌اثر خواهد ماند. پس یک قانون جامع مالیاتی نیز در این زمینه لازم خواهد بود که مشتمل بر مالیات­های مرسوم در دنیا در این بازار است. مثل مالیات بر خانه­های خالی، مالیات بر خانه­های لوکس، مالیات بر خانه­های دوم و بیشتر، مالیات بر افزایش ارزش زمین (LVT) و  مالیات بر عایدی سرمایه یعنی افزایش مازاد بر تورم (CGT)، پس  دو بازو در بازار مسکن نیاز است؛ یکی برای افزای%

ممکن است شما هم بپسندید

نظرات بسته شد.