سالک در گفت‌وگو با باطن:
ضرورت حل مشکلات زیربنایی در سفرهای استانی رئیس‌جمهور

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس با اشاره به موج مطالبات آبی در همه سفرهای استانی رئیس‌جمهور به باطن، گفت: متاسفانه به علت مدیریت‌های غلط، آب به‌عنوان عنصر حیات سرزمینی در همه مناطق کشور به مشکل برخورده و حتی استان‌های پربارش نیز از این مسئله مبرا نیستند. رفع این مشکل تصمیمی نیست که به یک باره در سفرهای استانی گرفته شود و حتما نیاز به حرکت در مسیر یک برنامه جامع آب دارد تا از وعده‌های بی‌ثمر و احیانا زیان‌ده بیشتر جلوگیری شود.

احمد سالک تصریح کرد: کشاورزی و صنایع و سبک زندگی در ایران به‌طور جد نیاز به یک بازنگری در نحوه الگوی مصرف و تکنولوژی‌ دارد تا آب هدر نرود. همچنان که خود رئیس‌جمهور هم مطلع شده‌اند قرار نیست هر نوع محصول کشاورزی در هر نقطه کشور کاشته شود تا دولت موظف به تامین آب آن باشد. قبل از هر چیز باید سنجید آیا وعده دولت در این خصوص به صلاح کشور خواهد بود یا نه؟ ما در اصفهان با مشکل اعتراضات آبی مردم مواجهیم چون در سال‌های اخیر یک تصمیم غلط مبنی بر انتقال آب از استان‌ها به یکدیگر گرفته شده است. دولت‌ها برای اینکه اصل مشکل مصرف آب را اصلاح کنند برای فروکاهش اعتراضات مردم صرفا آب را از این استان به آن استان می‌برند، در حالی که این هرگز حل واقعی صورت مسئله نیست.

این عضو جامعه روحانیت مبارز هرگونه وعده احتمالی حل مشکل آبی یا فرضا احیای رودخانه زاینده‌رود را عوامزدگی دانست و گفت: بازگشت آب به رودخانه‌ها و جلوگیری از فرونشست زمین که اصفهان نیز با آن مواجه است یا احیای رودخانه زاینده‌رود نیاز به جبران تصمیمات مدیریتی غلط گذشته دارد. برداشت بی‌رویه از منابع آبی طی سال‌های گذشته اول رودخانه‌ها را خشکاند و بعد هم سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش داد. مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا و کاهش نزولات جوی هم جای خود را دارند و عملا کشور را با معضلات بزرگی در همه زیربناها مواجه کرده‌اند.

احمد سالک با بیان اینکه هرگونه تصمیم رئیس‌جمهور درخصوص مطالبات مردم در سفرهای استانی باید ناظر به حل مشکلات اساسی و تجدیدنظر در تصمیمات مهم مملکتی باشد تصریح کرد: نفس سفرهای استانی آقای رئیسی بسیار خوب است چراکه خود زمینه درک مشکلات و مسائل اساسی را فراهم می‌کند اما حل اساسی آنها نیاز به تصمیمات مهم و حیاتی در حضور متخصصان و نخبگان این سرزمین دارد تا نگاه به مسائل مقطعی نباشد. آقای رئیسی قرار نیست در مواجهه با درخواست‌‌های معیشتی، بیکاری یا برخی امور خرد شهرستان‌ها صرفا نگاه مقطعی به مسئله داشته باشند. همه حضورهای رئیس‌جمهور باید به ارائه یک تصویر کامل و واقعی از مشکلات استان‌ها در ذهن وی و صورت‌بندی مناسبی از حل واقعی مشکلات بینجامد.

این نماینده سابق مردم اصفهان یادآور شد: مشکلات ضروری و فوری زاییده تصمیمات غلط گذشته و انباشت آنها روی یکدیگر بوده است و اگر می‌خواهیم دردی بر دردهای گذشته اضافه نشود باید تصمیم درست و منطقی گرفت. خود آقای رئیس‌جمهور در بخش‌های اقتصادی گفتند برای اصلاحات زیربنایی حاضرند از آبروی خودشان مایه بگذارند. چنین رفتاری در همه بخش‌های مبتلابه باید وجود داشته و در عمل اجرا شود تا مشکلات مزمن و حیاتی کشور مرتفع شود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود