دیدهبان شفافیت و عدالت پیرامون تخلفات مدارس بینالملل و سمپاد، بیانیهای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: مدارس سمپاد و بینالملل از زمره مدارس راهبردی در حوزه آموزش به شمار میآیند که اهداف بسیار مهمی را دنبال میکنند؛ تخریب یا بیمبالاتی در این عرصه به معنای بیاعتنایی به نخبگان و یا فرزندان خارجیان ساکن ایران تلقی میگردد.
از سال ۹۸، با توجه به گزارشهای مردمی در خصوص تخلفات گسترده در مدارس سمپاد و مراکز بینالملل وزارت آموزش و پرورش، کارگروه آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت مأمور شد تا پس از بررسی دقیق، جوانب مختلف موضوع را گزارش کند.
کارگروه آموزش در نشستهای متعدد با اولیای محصلان داوطلب در مراکز بینالملل و اولیای داوطلبان آزمون تیزهوشان به مستندات اولیه تخلفات دست یافت.
موضوع در نشستهای پرشمار دیدهبان بررسی شد و جلسهای با حضور سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شد و طی پیگیریهای متعدد و مکاتبه با معاونت نظارت، معاونت قوانین، کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی، امید رسیدن به نتیجه تقویت شد.
کارشناسان دیدهبان و کارشناسان مستقل دیگر با مصاحبهها و یادداشتهای متعدد در رسانههای رسمی و مجازی اعم از صداوسیما، خبرگزاریها، رسانههای مکتوب و…، مردم را آگاه کرده، اطلاعات مستندی به آنان دادند تا انگیزه مسؤولان برای اصلاح تقویت شود.
اکنون پس از چندین ماه بررسی جامع، موارد زیر را به اطلاع مردم عزیز میرسانیم:
1. مدیریت فعلی و ادوار مدارس بینالملل بر عهده کسانی بوده که مدارس را به مرکز تخلفات در حوزههای مالی، آموزشی و اداری تبدیل کردهاند و شدت تخلفات در مدارس پسرانه و دخترانه این مراکز و حمایت رئیس سابق و اسبق مرکز بینالملل وزارت آموزش و پرورش و عدم توجه به تذکرات نهادهای نظارتی باعث شده که:
– مجلس شورای اسلامی ورود کرده، با اعمال ماده ۲۳۴ آییننامه داخلی مجلس، مصوب شد که گزارش کامل تخلفات این مراکز به قوه قضائیه ارسال شود.
– رئیس مرکز بینالملل وزارت آموزش و پرورش شبانه عزل شود (نه با دستور مسؤولین وزارت آموزش و پرورش، بلکه با ورود و دستور دستگاههای نظارتی)
– رئیس مدارس بینالملل دخترانه شبانه عزل شود.
اما متأسفانه با وجود تخلفات متعدد مدرسه بینالملل پسران؛ حضور مدیر این مدرسه در زمان مدیریت روسای اسبق، سابق و فعلی مرکز بینالملل معنادار است. وی با حمایت چه کسانی در این مسند مانده است؟
2- نبود نظارت باعث شده است که اخیرا فردی که گزارش تخلفات وی توسط سازمان بازرسی کل کشور به اطلاع وزیر رسیده است، با وجود هشدار دستگاههای نظارتی و مؤسسات مردم نهاد، با دستور مستقیم وزیر آموزش و پرورش و با فشار شخص وی، مأموریت خارج از کشور (در کشور امارات) دریافت کند. این اقدام نیز باعث وهن وزارت آموزش و پرورش است.
3- آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان در سالهای ۱۳۹۷، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با تخلفات و اشتباهات آشکار در طراحی سؤالات همراه بوده و درصد بالایی از سؤالات عیناً از سؤالات منابع خاص موجود در بازار مطرح شده است به نحوی که میتوان عنوان کپی پیست بودن بر آن نهاد، علت کپیبرداری سؤالات از آن کتابهای خاص و همچنین ارتباط طراحان با مؤلفان آن کتابها چیست؟ (برخی از این مؤلفان به شکل علنی و رسمی خودشان را طراح سؤالات آزمونهای تیزهوشان معرفی میکنند).
تمام این موارد به اطلاع وزیر آموزش و پرورش رسانده شده است و تاکنون هیچ اقدامی مشاهده نکردهایم.
4- در جلسه مشترکی میان دیدهبان شفافیت و عدالت و سازمان سمپاد؛ رئیس جدید سمپاد و معاونین این سارمان، قول دادند که آزمون تیزهوشان سال ۱۴۰۰ برخلاف آزمون تیزهوشان سالهای گذشته، با کمترین اشکال و بدون سؤالات کپی پیست از کتابهای بازار طراحی شود که متأسفانه برخلاف قول داده شده، میزان این دست سؤالات نسبت به آزمون سال ۱۳۹۹ دو برابر شد. این نشان از ناکارآمدی مسؤولین سمپاد دارد.
5- متأسفانه اشتباهات و تخلفات سمپاد به آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان محدود نمیشود. اخیراً گزارش کاملی از اشتباهات و تخلفات این سازمان در طراحی سؤالات المپیادهای ملی از جمله المپیاد شیمی و اقتصاد و مدیریت نیز دریافت شده است که متأسفانه در این آزمونها نیز شاهد اشتباهات فاحش بودیم تا آنجا که منجر به اعتراض و نارضایتی مدالآوران سابق این رشتهها شده است و مشخص است که این اشتباهات به جلوگیری از جذب و پرورش نخبگان کشور منجر میشود یعنی عملیاتی کردن عکسِ وظایفی که به سازمان سمپاد محول شده است.
متأسفانه در دو مورد اخیر با وجود اعلام رئیس محترم سمپاد مبنی بر مسؤولیت وزیر آموزش و پرورش در رفع تظلم و ایجاد عدالت آموزشی در جبران و اصلاح موارد فوقالذکر (بند ۴ و ۵) به عنوان شخص اصلی تصمیم گیرنده در وزارت و شورای عالی آموزشوپرورش تاکنون هیچ اقدامی ننموده است.
6- مصوبهای در مدارس سمپاد اجرا میشود که بر پایه آن، افرادی که در مقطع متوسطه اول در مدارس تیزهوشان پذیرفته شدهاند، میتوانند بدون آزمون در مقطع متوسطه دوم تیزهوشان پذیرش شوند؛ یعنی ظرفیت پذیرش متوسطه دوم در مدارس تیزهوشان از حالا مشخص است که متعلق به چه کسانی است و این خیانت بزرگ در حق کسانی است که پایه نهم در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند و در حال تلاش هستند که خود را برای آزمون تیزهوشان متوسطه دوم آماده رقابت کنند، در حالی که ظرفیت پذیرش قبل از برگزاری آزمون در برخی شهرستانها بسیار محدود یا بعضاً تکمیل شده است.
این مصوبه ناعادلانه را به اطلاع مسؤولین سمپاد رساندیم اما آنها اعلام کردند که لغو این مصوبه در اختیار سازمان نیست و شخص وزیر آموزش و پرورش و شورای عالی در این زمینه تصمیمگیری میکنند و اصلاح این مصوبات فراسازمانی است؛ بنابراین این موضوع و نتایج ناعادلانه آن را به اطلاع وزیر آموزشوپرورش رساندیم ولی به دادخواهی توجهی نشد و اقدامی برای اصلاح آن صورت نگرفت.
حال از وزیر آموزش و پرورش میخواهیم که به دانشآموزانی که به هر دلیلی نتوانستهاند در آزمون متوسطه اول در سنین کودکی در مدارس تیزهوشان پذیرش شوند، اعلام کند که سمپاد در مقطع متوسطه دوم برای دانشآموزان عادی چه درصدی از ظرفیت پذیرش را در نظر گرفته است تا دانش آموزان نه وقتشان را هدر دهند و نه هزینه ثبتنام در آزمونها را پرداخت نمایند.
شفافسازی وظیفه جناب وزیر و مسؤولان این مدارس است. چون عدم شفافیت، ذینفعان را از به دست آوردن فرصت باز میدارد، علاوه بر این اگر توزیع سهم نادرست باشد، وقتی معلوم گردد که فرصت اعتراض نیز از دست رفته است، ستم مضاعف میشود. هیج کس حق ندارد در مقام مسؤول اختیار خویش را چنان به کار گیرد که حقی از آحاد مردم تباه شود.