جزئیات مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) در رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، دندانپزشکی و داروسازی اعلام و جایگزین های مصاحبه های حضوری مشخص شد.
آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی سال ۱۴۰۰ در پنج نوبت صبح و عصر روزهای ۵، ۶ و ۷ تیر ماه ۱۴۰۰ در ۳۲ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور و ۳۰ شهر برگزار شد.
از مجموع ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر / رشته ثبت نام کننده در این دوره از آزمون تعداد ۱۲ هزار و ۷۱۹ نفر (حدود ۷۵.۵ درصد) در جلسه آزمون حاضر شدند و ۴ هزار و ۱۱۶ نفر (حدود ۲۴.۵ درصد) غایب بودند.
نتایج اولیه آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی سال ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد.
بر اساس نتایج مرحله اول آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) و دکتری پژوهشی رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نمره داوطلبان در هر رشته و با توجه به سهمیه داوطلبان اعلام شده و به تعداد دو برابر ظرفیت، جهت آزمون مرحله دوم دعوت شده اند.
در مرحله اول آزمون (کتبی) کسب حدنصاب ۵۰ درصد میانگین کل نمرات شرکت کنندگان در آزمون کتبی هر رشته و کسب حداقل ۳۰ درصد از نمره تراز شده کتبی آزمون الزامی است.
همچنین در مرحله دوم آزمون (مصاحبه) کسب حداقل ۵۰ درصد میانگین نمره تراز شده مرحله دوم ۵ درصد اول هر رشته با رعایت سایر شرایط و مقررات الزامی است.
فرصت انتخاب رشته تا شنبه ۲۳ مردادماه ادامه داشت و از تعداد ۲ هزار و ۸۸۷ نفر مجاز به انتخاب رشته در نهایت حدود ۲ هزار و ۷۸۰ نفر انتخاب رشته کردند.
پیش از این اعلام شده بود که برخلاف سال گذشته، مصاحبههای مرحله دوم دکتری به صورت حضوری برگزار میشود که با تشدید شرایط شیوع بیماری کرونا تصمیم گرفته شد مرحله حضوری لغو و افراد واجد شرایط که انتخاب رشته کرده اند، مستندات خود را به صورت تولید محتوای مجازی برای گروههای تخصصی ارسال کنند.
جزئیات مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، دندانپزشکی و داروسازی
با توجه به تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو وزارت بهداشت، با توجه به مواجهه با پیک پنجم بیماری کووید- ۱۹ و افزایش روزافزون تعداد مبتلایان و تبعات سنگین آن در کشور و با توجه به همفکری و هماهنگی به عمل آمده با هیاتهای ممتحنه و ارزشیابی، به منظور حفظ سلامت داوطلبان (تقویت رعایت دستورالعملهای کشوری در حوزه بهداشت، حفظ فاصله فیزیکی، کاهش تردد و مسافرتها)، مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی به شکل غیر حضوری برگزار میشود.
پذیرش دانشجو بر اساس نمرات کتبی، سوابق تحصیلی (آموزشی، پژوهشی و فناوری) و ارائه شفاهی داوطلب از محورهای مورد درخواست خواهد بود.
ارائه شفاهی داوطلب در قالب فایل صوتی-تصویری
کسب امتیاز مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی از مستندات ارائه شده در محورهای مورد اشاره در فرم زیر خواهد بود. لازم است فایل صوتی- تصویری مربوط به ارائه شفاهی مطالب علمی (Scientific Presentation) از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری شود.
ارائه شفاهی داوطلب در قالب فایل صوتی-تصویری شامل سه بخش است:
بخش اول و دوم مربوط به محتوای علمی (Scientific Presentation) به زبان انگلیسی و فارسی
بخش سوم شامل مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی: ارائه هر گونه فعالیت علمی از قبیل طرح پژوهشی، پیشنهاد، ایده، الگو یا مدل در راستای «مسئولیت پذیری و پاسخگویی بر مبنای حوزه سلامت»
زمان بندی ارسال فایلهای مربوط به ارائه شفاهی متعاقباً اعلام خواهد شد. این زمان بندی به تفکیک رشته بوده و مهلت ارسال برای داوطلبان هر رشته فقط یک روز است. بنابراین لازم است داوطلبان فایلهای صوتی- تصویری خود را آماده داشته باشند تا در زمان مقرر نسبت آن از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری کنند.
مصاحبه داوطلبان دوره دکتری پژوهشی حضوری است
برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی (Ph.D by Research) با توجه به استاد محور بودن این دوره و تعداد کم داوطلبان مجاز شده، مصاحبه دوره پژوهشی بصورت حضوری بوده و داوطلبان این دوره نیازی به تهیه و ارسال فایل صوتی- تصویری مربوط به ارائه شفاهی ندارند.
زمان بندی انجام مصاحبههای حضوری هر دانشگاه از طریق معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تعیین میشود که از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
محورهای امتیازات مربوط به مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D)
بخش مستندات آموزشی، پژوهشی و فناوری | |
سابقه تحصیلی و فعالیتهای آموزشی که بر اساس مستندات ارائه شده توسط داوطلب امتیازدهی میشود. | ۱. معدل آخرین مقطع تحصیلی |
۲. تدریس نظری یا عملی (یا کارآموزی) واحدهای درسی دانشگاهی مرتبط | |
۳. آموزش از راه دور واحدهای درسی دانشگاهی مرتبط با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی | |
۴. تولید محتوای آموزشی برای آموزش از راه دور | |
تبصره: کلیه گواهیهای تدریس باید مورد تایید مدیرگروه آموزشی مربوطه باشد. | |
سابقه فعالیتهای پژوهشی و فناوری که بر اساس مستندات ارائه شده توسط داوطلب امتیازدهی میشود. | الف) طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه بعنوان مسئول یا همکار |
ب) مقالات چاپ یا پذیرفته شده، برگرفته از پایان نامه و یا مقالات اصیل (Original) در ارتباط موضوعی با رشته مقطع قبل
۱. مقالات ایندکس شده در ISI و PubMed با در نظر گرفتن Impact Factor مجله مربوطه و Scopus ۲. مقالات (انگلیسی / فارسی) با سایر ایندکسهای معتبر (مجلات علمی پژوهشی) |
|
ج) سخنرانی یا پوستر در کنگرههای علمی (ارائه مقاله (سخنرانی یا پوستر) در کنگره بین المللی / ملی) | |
د) اختراعات و اکتشافات (بین المللی / داخلی) ثبت شده | |
ه) تالیف کتب در رشته مربوطه و با تایید انجمن علمی مربوط و یا معاونت پژوهشی دانشگاه | |
و) تولید اپلیکیشن، طراحی سامانه، بازی سازی (Gamification) در زمینه مطالب علمی آموزشی | |
در مورد اپلیکیشنها و بازیهای علمی- آموزشی، تاییدیه یکی از مراجع ضروری است: انجمن علمی انفورماتیک پزشکی / انجمن علمی آموزش پزشکی / تاییدیه جشنواره مطهری در سطح دانشگاهی و یا کشوری / تاییدیه مراکز فناوری اطلاعات سازمانها و وزارتخانهها (و یا آزمایشگاههای مورد تایید آنها) / تاییدیه ارائه مربوط به اپلیکیشن یا بازی در یکی از کنفرانسها، کنگرهها و جشنوارههای رسمی دانشگاهی، استانی یا ملی / ارسال مقاله منتشره مربوط به اپلیکیشن یا بازی از یک ژورنال معتبر علمی | |
ارائه شفاهی مطالب علمی (Scientific Presentation) داوطلب | |
ویژگیهای فردی داوطلب شامل شخصیت اجتماعی، قدرت تجزیه تحلیل، قدرت بیان و توانایی انتقال مفاهیم و مطالب علمی تربیت نیروی انسانی توانمند و با کفایت از مبانی توسعه علمی کشور است. | |
در این راستا تربیت دانش آموختگانی با مهارتهای لازم در حیطههای آموزشی، تحقیقاتی، مدیریتی، اجرائی و پاسخگویی به نیازهای ملی و اجتماعی در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) به لحاظ نقشی که در توسعه علمی و فناوری کشور ایفا میکنند از اهمیتی دو چندان برخوردار هستند. | |
در این قسمت، لازم است داوطلب فایل صوتی-تصویری حداکثر ۱۵ دقیقهای طبق توضیحات تهیه کرده و در بخش مربوطه در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir بارگذاری کند. |
مشخصات و محتوای فایل صوتی-تصویری
ارائه داوطلب، تلفیقی از ۳ بخش به شرح زیر باشد:
بخش اول (ارائه علمی به زبان انگلیسی): داوطلب خود را معرفی، انگیزه، اهداف تحصیلی و موضوع علمی مورد نظرخود را ارائه کند. (موضوع باید همان باشد که سایر اطلاعات و جزئیات آن در بخش فارسی ارائه میشود).
بخش دوم (ارائه علمی به زبان فارسی): داوطلب موضوع پایان نامه یا مقاله استخراج شده از آن، مطالب و توضیحات علمی خود شامل بیان مساله، اهداف تحقیق (سوالات یا فرضیات)، روش تحقیق، یافتهها و نتیجه گیری و … را ارائه کند.
بخش سوم (مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی): چنانچه داوطلب در راستای «مسئولیت پذیری و پاسخگویی برمبنای حوزه سلامت» صرفاً در یکی از زمینههای زیر هر گونه فعالیت علمی، پژوهشی، پیشنهاد، ایده، الگو یا مدلی داشته باشد میتواند در این بخش ارائه کند.
۱) در حوزه خلاقیت، نوآوری، فناوری، کارآفرینی، تجاری سازی و تولید محصول در حوزه سلامت با توجه به نکات زیر:
نحوه و میزان مشارکت دانشجو
نوآوری و خلاقیت در خدمت ارائه شده
میزان تاثیرگذاری و اثربخشی احتمالی خدمت ارائه شده
جمعیتی که از خدمت ارائه شده بهره مند خواهند شد
نحوه ارائه تجربه و ارائه شاخصها
علمی و مبتنی بر شواهد بودن
۲) حل مشکل یا چالشی در جامعه و در حوزه سلامت با توجه به نکات زیر:
علمی و مبتنی بر شواهد بودن
شناسایی نیاز واقعی جامعه (هدف و انجام نیازسنجی)
داشتن اهداف روشن و قابل دستیابی و تعیین چشم انداز
قابلیت مدلسازی و توسعه خدمت
نحوه ارائه تجربه و ارائه شاخصها
مشخصات فنی فایل صوتی-تصویری: حجم فایل حداکثر ۱۵۰ مگابایت و حداقل ۱۵ مگابایت باشد. از نظر زمانی حداکثر ۱۵ دقیقه باشد. و فایل از نوع mp۴ و یا mkv باشد.