در وین، تفاهم مهمی حاصل نشد

به گزارش باطن، یک دیپلمات اروپایی شنبه شب به وقت تهران گفت، مذاکرات هسته ای بین قدرت‌های جهانی و ایران پس از سه هفته مذاکره به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت پیشرفت نکرده و در مورد سخت‌ترین موضوعات هنوز تفاهمی میان طرف‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» این دیپلمات اروپایی به اشاره به قطع گفت‌وگوها به مدت یک هفته گفت: «ما کار زیادی داریم و زمان کمی نیز باقی مانده است. با توجه به این شرایط امیدوار بودیم در این هفته به پیشرفت‌های بیشتری رسیده باشیم. ما هنوز در مورد مهمترین مسائل به تفاهم نرسیده ایم.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز در پیام توییتری با اشاره به پایان نشست کمیسیون مشترک برجام نوشت که در نشستی که از روز سه‌شنبه آغاز شد پیشرفت مداومی حاصل شد اگر چه موضوعات حل نشده بسیاری هنوز باقی مانده است.

اولیانوف با اشاره به این موضوع که نشست بعدی روز 7 مه (17 اردیبهشت) برگزار خواهد شد، نوشت: گروه‌های کارشناسی طی روزهای آینده کار بر روی متن توافق را ادامه خواهند داد.

این در حالی است که وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» نیز روز جمعه گزارش داد قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای با ایران را تا پیش از نیمه ماه مه، قبل از موعد پایان توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احیا کنند.

بلومبرگ با اشاره به تایید این مسئله از سوی دو مقام اروپایی که در میانجیگری روند گفت‌وگوها در وین مشارکت دارند و به دلیل حساسیت این گفت‌وگوها نخواستند نامشان فاش شود، هدف گذاری شدن این تاریخ را تایید کرد و به نقل از آن‌ها افزود گرچه ایران و آمریکا در مسیر توافق پیشرفت کرده‌اند، همچنان راه زیادی تا رسیدن به تفاهم باقی است.

به نوشته بلومبرگ، دو طرف در ماه فوریه به توافقی دست یافتند که بر اساس آن دوربین‌های آژانس می‌توانند فعالیت‌ها در تاسیسات اصلی ایران را ضبط کنند اما بازرسان تنها در صورتی می‌توانند به محتوای آن‌ها دسترسی پیدا کنند که توافقی در پایتخت اتریش به دست آید و در غیر این صورت ایران گفته که آن‌ها را پاک می‌کند.

نشست کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین از سرگرفته شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند. نشست مزبور نیز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در «گرندهتل» در وین برگزار شد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود