بورس در کانال یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحدی؛ دلار در کانال ۲۰ هزار تومانی
ریزش دلار؛ سقوط بورس

شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۴ هزار و ۷۰۰ واحد، معادل ۰.۴۱ درصد افت کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحدی متوقف شد.

این یکی از کمترین تراز‌های نماگر اصلی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر است. در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن نیز ۰.۲ درصد افت کرد. مجموع ارزش معاملات در بورس امروز به حدود ۲ هزا و ۷۰۰ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات در فرابورس نیز به حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و این در حالی بود که بخشی از معاملات فرابورس، به اوراق مرابحه اختصاص داشت.

از آن سو همچنین در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نماد‌های «فملی»، «وپاسار» و «دعبید» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «شستا»، «فارس» و «شپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «دارایکم»، «کمند» و «پالایش» اختصاص داشت. از آن سو، امروز نماد‌های «خساپا»، «خگستر» و «خودرو» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند.

بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «وتجارت»، «وپارس» و «وسکرد» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «کمند»، «وپاسار» و «امین یکم» اختصاص داشت.

ظرف روزهای گذشته قیمت ارز در بازار روند کاهشی مستمری را تجربه کرده است و علیرغم اینکه در روزهای کاری هفته، به طور مداوم و به صورت تدریجی، قیمت پله پله کاهش یافت، اما در روزهای پایانی هفته که همزمان با تعطیلات عادی صرافی‌های رسمی و شعب ارزی بانکها بود، قیمت در بازار با برخی نوسانات مثبت مواجه شد و نرخ رو به افزایش گذاشت.

در واقع، دلالان در خلاء فعالیت صرافی‌ها دست به کار شده و علاوه بر اینکه تلاش کردند تا قیمت دلار را با نرخ‌های بالاتر از سطوحی که در هفته کاری قبل از آن رقم خورده بود، معامله کنند؛ بلکه سیگنال‌هایی را از طریق معاملات فردایی مبنی بر افزایش نرخ به بازار مخابره کردند؛ در حالیکه اکنون صرافی‌ها می‌گویند که این اقدام دلالان صرفا جهت جلوگیری از شکستن سد مقاومتی قیمت دلار در بازار است و آنها نمی‌خواهند اجازه دهند که نرخ از یک حد مشخصی پایین‌تر بیاید تا آستانه ضرر خود را کاهش دهند.

در عین حال، مردم هم خوشبین نسبت به اتفاقات آتی، بازار ارز را جذاب برای ماندن سرمایه‌های خود نمی‌دانند و وارد بازار شده و عرضه را افزایش داده‌اند که این امر، منجر به کاهش نرخ در تمامی روزهای هفته گذشته و سقوط دلار به کانال قیمتی ۲۰ هزار تومانی شد؛ ضمن اینکه صرافی‌ها نیز بخشی از منابع ارزی خود را که با نرخ‌های بالاتر خریداری کرده بودند را برای جلوگیری از ضرر بیشتر عرضه کردند که مجموعه این اقدامات، منجر به کاهش مستمر نرخ ارز در بازار گردید.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های دلالان برای معاملات ارز حکایت از آن دارد که واسطه‌گران غیررسمی و سوداگران با علم به اینکه روند کاهشی نرخ ارز از امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ باز هم ادامه خواهد یافت، اقدام به بالا بردن نرخ در معاملات فردایی می‌کنند بلکه این روند را اندکی هم که شده به تاخیر انداخته و روند عرضه را در بازار کند کنند؛ در حالیکه پیش‌بینی فعالان بازار ارز بر این است که امروز بعد از آغاز به کار مجدد صرافی‌ها و بانکها مجدد نرخ روند منطقی خود را در پیش خواهد گرفت.

در این میان، اما همچنان این نرخ ارز است که به مثابه لنگری برای تعیین سمت و سوی بازار سرمایه عمل می‌کند. بر این اساس، در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد ایران به کانال ۲۰ هزار تومانی وارد شده و خبر‌ها هم نشان می‌دهند که کفه فروش در «فردوسی» همچنان سنگین‌تر از کفه خرید است، به نظر می‌رسد بورس تهران هم فعلاً به نزول در مدار یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی ادامه خواهد داد.

با این همه، برخی کارشناسان معتقدند بازار ارز نیز به خبر‌هایی که از «وین» مخابره می‌شوند پیشاپیش واکنش نشان داده و دلار، در واقع حد نزولیِ خود را «پیش خور» کرده است. تضمینی وجود ندارد که این تحلیل درست باشد و این کشاکش میان عرضه و تقاضا است که سمت و سوی قیمت کالا‌ها را تعیین می‌کند، اما با این همه، تجربه تاریخی نشان داده که واکنش بازار‌ها به رخداد‌های سیاسی بزرگ، معمولاً به همین شکل به پیش می‌رود و تغییرات بزرگ در واقع پیش از خودِ واقعه به وقوع می‌پیوندند.

اگر چنین باشد، می‌توان انتظار داشت که با پیشرفت مذاکرات «وین»، دلار در جایی مابین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان لنگر بیندازد و از آنجا که بازار سرمایه همین حالا هم با این پیش بینی‌ها رو به رو بوده، تاثیرپذیری بورس از این قیمت‌ها در بازار ارز، همین حالا هم محقق شده است. به عبارت دیگر، بورس بحران کاهش قیمت دلار را پشت سر گذاشته است

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود