نسخه کرونایی برای انتخابات؛
تجمعات حداقلی، تبلیغات حداکثری

با نزدیک شدن به ایام انتخابات کارشناسان می گویند هرگونه تجمع انتخاباتی در ستادها و برگزاری دورهمی ها می تواند به افزایش شیوع کرونا منجر شود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم ضمن ابراز نگرانی‌ نسبت به خطر افزایش شیوع کرونا در دوران انتخابات، خاطرنشان کرد: «در انتخابات باید تبلیغات حداکثری اتفاق بیفتد، اما تجمعات حداقلی باشد. راه‌اندازی هر نوع کاروان تبلیغاتی و سخنرانی در فضای بسته ممنوع است. سخنرانی در فضای باز هم با رعایت پروتکل‌ها مثلا در سالن‌های ورزشی رو باز با حداکثر یک سوم ظرفیت می‌تواند انجام شود. همچنین در ستادهای انتخابات نامزدها هم در شهرهای زرد حداکثر ۳۰ نفر و در شهرهای نارنجی حداکثر ۲۰ و در شهرهای قرمز ۱۵ نفر می‌توانند با رعایت سایر پروتکل‌ها حضور داشته باشند.»

همچنین جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور هم از برخورد قضایی با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی در ایام انتخابات خبر داد و گفت: «امروز کشور در شرایط شکننده‌ای به لحاظ بیماری کرونا قرار دارد. پروتکل‌‌های بهداشتی ویژه انتخابات تدوین شده و در آن تصریح شده است که تجمعات و گردهمایی‌‌های انتخاباتی مثل سایر دوره‌‌ها نخواهیم داشت. نقض پروتکل‌های بهداشتی جزء تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شود و برخورد قضایی با ناقضان صورت خواهد گرفت.»

از سوی دیگر، عیسی فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم تصریح کرده است: «تاکید ما این است که صندوق‌های رای‌گیری در فضای باز قرار گیرد و در حوزه‌های انتخابی افراد بالای ۶۰ و ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای به کارگیری نشوند. همچنین تا جایی که ممکن است باید اقداماتی که مربوط به تماس است مانند اثرانگشت برای تشخیص هویت به شکل الکترونیک درآید. در عین حال می‌خواهیم که مردم افراد همراه (کودکان و خردسالان) با خود نبرند و لوازم تحریر شخصی برای رای دادن با خود بیاورند. از کاندیداها نیز می‌خواهیم تبلیغات خود را به سمت فضای مجازی و صدا و سیما ببرند تا سلامت مردم تامین شود تا از شیوع بیماری کرونا بویژه باوجود سوش‌های جدید جهش یافته جلوگیری شود.»

چندی قبل نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری ضمن ابراز نگرانی نسبت به تبعات رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در ایام انتخابات، تاکید کرد: «در ماه خرداد با یک مسئولیت بسیار سنگین مواجه هستیم و آن انتخابات است. باید کاری کنیم که یک هفته مانده به به انتخابات، یک شرایط آرامی از لحاظ کرونا داشته باشیم. در غیر این صورت اگر خدای ناکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و در نتیجه در پایان هفته دوم خرداد یا در هفته سوم خرداد با یک پیک جدید کرونا مواجه شویم، معنی آن این است که نمی‌توانیم یک انتخابات مطلوب و انتخاباتی که باشکوه باشد داشته باشیم.»

او تصریح کرد: «حفظ جان مردم مسئولیت اصلی ماست. انتخابات با مشارکت حداکثری هم مسئولیت دوم ماست که باید هر دو را در کنار هم قرار دهیم. یعنی هم جان مردم حفظ شود و هم انتخابات ما شکوهمند باشد. این در صورتی محقق می‌شود که در هفته‌های اولیه خرداد کاملا مراقبت کنیم و بیشتر بتوانیم در این ایام روی تخلفات حساس باشیم تا در روزهای انتخابات، سلامت کامل مردم و حفظ جان آنها به خوبی انجام بگیرد.»

نباید اجازه دهیم موج پنجم کرونا شکل بگیرد

باوجود پروتکل های بهداشتی تدوین شده برای انتخابات پیش رو، برخی کارشناسان نگران هستند که این پروتکل های بهداشتی نادیده گرفته شود.

دکتر خسرو رضاپور، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در گفتگو با الف به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران کرونا اشاره می کند و می گوید: «بیشترین نگرانی کارشناسان از انتخابات شوراهای شهر و روستا است. بسیاری از دورهمی ها در این انتخابات در منازل انجام می شود که خودش می تواند مسبب شیوع کرونا باشد. تجربه هم نشان داده است که کنترل جوامع محلی در دوران کرونا، بسیار سخت تر از کنترل محافل رسمی است. اگر در دورهمی های محلات، پروتکل های بهداشتی به اولویت دسته چندم تبدیل شود، در آن صورت همین اجتماعات می تواند منجر به افزایش شیوع کرونا شود.»

او خاطرنشان می کند: «باید تمهیداتی اندیشیده شود که از ظرفیت صندوق های الکترونیک، بیشتر استفاده شود. همچنین باید نظارت جدی تری اعمال شود تا پروتکل های بهداشتی در ستادهای انتخاباتی و روز رای گیری کاملا جدی گرفته شود. باید مسئولان ستادهای انتخاباتی نیز با مسئولان بهداشتی شهرها جلسات منظم داشته باشند تا نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در تجمعات انتخاباتی را بیاموزند. اگر این اتفاق بیفتد، مسئول ستاد انتخاباتی در هر شهر می تواند خودش به عنوان ناظر بر رعایت پروتکل های بهداشتی عمل کند. یعنی بجای اینکه در هر ستاد انتخاباتی یک ناظر بهداشتی حضور داشته باشد، مسئولان هر ستاد انتخاباتی می توانند خودشان این وظیفه مهم را بر عهده بگیرند.»

رضاپور هشدار می دهد: «اگر پروتکل های بهداشتی در دوران انتخابات رعایت نشود، باید منتظر وقوع پیک پنجم کرونا در دوران بعد از انتخابات باشیم. با توجه به خستگی مفرط کادر درمان و فرسوده شدن زیرساخت های نظام سلامت، موج پنجم کرونا می تواند همین اندک رمق باقیمانده کادر درمان را هم بگیرد و توان نظام سلامت را برای درمان بیماران مبتلا به کرونا از بین ببرد.»

همچنین مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم درباره خطر افزایش شیوع کرونا در دوران انتخابات، هشدار می دهد: «اگر پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات رعایت نشود، باید نیمه اول تیرماه منتظر پیک پنجم کرونا باشیم. برگزاری هرگونه تجمعی باعث می‌شود با پیک جدید بیماری روبه‌رو شویم. بنابراین توصیه اکید داریم که حتما در تبلیغات کاندیداها و روز انتخابات، پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت شود. در انتخابات باید همه افراد از ماسک استفاده کنند و فضا باز باشد. در روز انتخابات نیز ساعت رای‌گیری باید افزایش پیدا کند تا مردم هجوم نیاورند و با حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی رای گیری انجام شود.»

با توجه به اینکه تا چند هفته دیگر، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، انتظار می رود که هم مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی حساس تر باشند و هم مسئولان با نظارت های بیشتر، زمینه را برای برگزاری انتخابات در فضایی سالم و بهداشتی فراهم کنند.

منبع: الف

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود