ورود 563 دستگاه پورشه به ایران

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات9 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: کوچ معنادار مدیران یارانه

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم خرداد 1351؛ انگلستان یک میلیارد تومان به ایران اعتبار می‌دهد
در پایان مذاکرات وزرای اقتصاد ایران و بازرگانی و صنایع انگلستان براساس توافق‌های طرفین اعلامیه‌ای منتشر شد.

وزیر اقتصاد ایران ضمن اشاره به رشد سریع اقتصاد ایران در سال‌های اخیر شمه‌ای از هدف‌های اولیه برنامه عمرانی پنجم کشور را بیان داشت.

هیات نمایندگی انگلستان آمادگی کشور خود را برای تامین اعتباری برای اجرای طرح‌های بزرگ تا میزان 50 میلیون لیره (یک هزار میلیون تومان) که با توافق مقامات مربوط دو کشور قابل افزایش خواهد بود، اعلام داشت. هیات نمایندگان انگلیس همچنین به اطلاع کمیسیون رسانید که نرخ بهره ویژه از 6.5 درصد به 6 درصد کاهش داده شده است.

طرفین با آگاهی از شرایط و امکانات مساعد موجود، بار دیگر تصمیم خود را دایر بر گسترش روابط بازرگانی میان دو کشور تاکید کردند.

کمیسیون مشترک به این نکته توجه نمود که ایران خواهان افزایش و تنوع بیشتر صادرات خود به انگلستان است و هیات نمایندگی انگلیس وعده داد که در تامین این هدف مساعدت خواهد کرد.

نهم خرداد 1361؛ زمان اتمام فعالیت ستاد بسیج اقتصادی
بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی و سرپرست ستاد بسیج اقتصادی کشور به همراه اعضای این ستاد به حضور امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رسیدند.

وزیر مشاور در امور اجرایی افزود: حضرت امام ضمن مطالب مفصلی که بیان نمودند به مساله جنگ‌ها و بحران‌های اقتصادی ناشی از جنگ اشاره فرمودند و یادآوری کردند: جوان‌های ما به‌خاطر ندارند که ما در جنگ جهانی دوم چه سختی‌ها و مشقاتی را تحمل کردیم.

چیزی به‌عنوان نان یا برنج برای خودمان به مردم می‌دادند که اصولا قابل خوردن نبود. قند و چای هم کمیاب بود و یا وضعی بهتر از این نداشت.

امام امت خاطرنشان کردند: کسانی که به این مسائل توجه نمی‌کنند یا از جریان‌های گذشته بی‌اطلاعند و یا عناد دارند.

سرپرست ستاد بسیج اقتصادی افزود: امام خمینی نسبت به اعضای ستاد بسیج اقتصادی کشور اظهار لطف و مرحمت فرمودند و از آنها خواستند همچون گذشته به خدمات خود ادامه داده و تا آنجایی که می‌توانند بیشتر در خط محرومین و مستضعفین عمل کنند.

وزیر مشاور در امور اجرایی در مورد ادامه فعالیت‌های ستاد بسیج اقتصادی کشور اظهار کرد: بر مبنای خط مشی کلی دولت و شورای اقتصاد، ستاد بسیج اقتصادی کشور همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و حتی امکان دارد زمینه فعالیت‌های آن گسترش یابد. این فعالیت تا هنگامی که بحران‌های ناشی از جنگ خاتمه یابد، ادامه خواهد داشت.

نهم خرداد 1371؛ قطع فروش نفت ایران به صربستان در اعتراض به قتل عام مسلمانان بوسنی
محمود واعظی، معاون وزیر خارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در «آتن» اعلام کرد: ایران خواهان تشکیل اجلاس فوری سازمان کنفرانس اسلامی برای رسیدگی به اوضاع در جمهوری بوسنی هرزگوین شده است.

واعظی گفت: ایران سفیر خود را از بلگراد فراخوانده است. تا زمانی که مشکل بوسنی هرزگوین حل نشود، سفیر صربستان در تهران مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: ایران در اعتراض به قتل عام مسلمانان در بوسنی و هرزگوین فروش نفت به صربستان را متوقف کرده است.

نهم خرداد 1391؛ کوچ معنادار مدیران یارانه
به فاصله یک روز پس از خداحافظی بهروز مرادی با سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها، دومین تغییر مدیریتی در سطح اول مدیریت اجرایی قانون یارانه‌ها به وقوع پیوست و محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی منصوب شد.

به این ترتیب در کمتر از 24 ساعت محمود احمدی‌نژاد با صدور دو حکم برای مقامات ارشد اجرای قانون یارانه‌ها، مسوولیت‌های دیگر را به آنان سپرد تا شائبه تعلیق فاز دوم هدفمندی بیش از پیش قوت یابد.

شائبه‌ای که در روزهای گذشته و با اظهارات وزیر اقتصاد و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره «تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی» مطرح شده است.

آنجا که محمدرضا فرزین و شمس‌الدین حسینی اعلام کردند «با توجه به مشکلات مصوبه مجلس در قانون بودجه 91» دولت فعلا برنامه و تصمیمی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

بر همین اساس نیز به نظر می‌رسد با جابه‌جایی مدیران اصلی پروژه یارانه‌ها، اجرای این قانون به طور کلی از کانون توجه و تمرکز دولت خارج می‌شود.

هرچند ممکن است سناریوهای دیگری همچون تقویت کادر مدیریتی ستاد و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز در برنامه رئیس‌جمهور باشد، اما شواهد موجود گزاره نخست را متحمل‌تر کند.

تعیین «قیمت مرجع» برای مشاوران املاک

وزیر راه و شهرسازی محل اولین اظهارنظر درباره طرح «اعلام قیمت مرجع برای معاملات مسکن» را جمع مشاوران املاک انتخاب کرد تا غیرمستقیم بر دلالان املاک پایتخت اعلام کند دولت برای تابستان امسال خط قرمزهای مشخصی را برای قیمت مسکن تعیین کرده است.

علی نیکزاد با حضور در گردهمایی سالانه مدیران بنگاه‌های مسکن شهر تهران از اجرای قطعی طرح «قیمت مرجع» که وزارت راه و شهرسازی براساس ارزش واقعی آپارتمان و قیمت معاملات گذشته، تهیه کرده را به خریدار و فروشنده اعلام کنند و حتی این لیست را اختیار کسانی که فقط برای اطلاع از قیمت‌ها به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند نیز قرار دهند.

رئیس کارگروه مسکن در دولت تاکید کرد: استفاده از قیمت مرجع در بازار مسکن باعث شفافیت در قیمتی که مشاور املاکی یا مالک آپارتمان به خریدار پیشنهاد می‌کند، خواهد شد و بازار تابستانی را از قیمت‌های کاذب ایمن می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته از ابزار قانونی تعزیراتی برای کنترل بازار مسکن استفاده کردیم، گفت: اجرای این طرح سال گذشته به نحو نیمه‌کاره صورت گرفت، اما دلیل نمی‌شود که ما امسال طرح قیمت مرجع را اجرا نکنیم.

نیکزاد اعلام کرد: استفاده از طرح «قیمت مرجع» برای معاملات مسکن راهکار پیشنهادی کارشناسان اقتصادی به ما بوده و مورد حمایت رئیس‌جمهور نیز است.

ورود 563 دستگاه پورشه به ایران

دفتر تعیین ارزش گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای ارزش پایه با تجهیزات مربوط به تعدادی از مدل‌های خودروهای شرکت پورشه را اعلام کرد. بر این اساس بالاترین ارزش پایه مربوط به خودروی پورشه پانامرا توربو به قیمت 208 هزار و 448 دلار است.

این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار ایران به حدود 450 میلیون تومان می‌رسد. بعد از این خودرو نیز کاین توربو با قیمت 156 هزار و 175 دلار و پانامرا s4 با قیمت 150 هزار و 130 دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند. قیمت این دو خودرو نیز در بازار ایران بین 420 تا 450 میلیون تومان است.

همچنین ارزش پایه خودروهای باکستر، 911 و پانامرا به ترتیب 58 هزار و 123 دلار، 119 هزار و 92 دلار و 119 هزار و 238 دلار تعیین شده است.شرکت خودروسازی پورشه آلمان چندی پیش از توقف صادراتش به ایران تحت فشارهای بین‌المللی خبر داد. با این وجود سازمان توسعه تجارت اخیرا مجوز واردات انواع مدل‌های خودروهای پورشه را به ایران داد. سال گذشته 563 دستگاه انواع خودروهای پورشه به ارزش 5 میلیون دلار وارد ایران شد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود