چرا زمان پخش مناظره‌های انتخاباتی مهم است

از آنجا که مناظره‌های انتخاباتی تأثیر بسیار زیادی بر مشارکت مردم که مورد تأکید همیشگی رهبر انقلاب اسلامی دارد ضروری است تدابیری برای برگزاری آن‌ در بهترین زمان ممکن گرفته شود.

طبق اعلام قبلي قرار بود مناظره‌های انتخابات رياست جمهوري 1400 در روزهاي دوشنبه 17 خرداد ساعت 17، جمعه 21 خرداد ساعت 15 و سه‌شنبه 25 خرداد ساعت 17 برگزار شود.

اما روز دوشنبه نهم خردادماه سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور از تغيير زمان مناظره‌های انتخاباتي خبر داد. موسوی با بیان اینکه برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری به لحاظ زمانی مصادف با مسابقات فوتبال تیم ملی در کشور بحرین شده است؛ گفت: در چهارمین جلسه ستاد انتخابات به ریاست وزیر کشور با تدبیر وي برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری تغییر یافت.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در این خصوص گفت: مصوبه جلسه بر این شد که مناظره‌ها در ساعات پرمخاطب تلویزیون انجام شود و یک‌شب پیش از مسابقه فوتبال و یا یک‌شب بعد از فوتبال برگزار شود.

موسوی گفت: بر این اساس کمیسیون تصمیم گرفت زمان برگزاری مناظره‌ها به‌روزهای 16، 20 و 24 و یا 18، 22 و 26 خرداد منتقل شود.

اشاره موسوی به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات است که مطابق مواد 62 و 63 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی زیر نظر هیئت اجرائی مرکزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌گردد.

اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری متشكل از دادستان کل کشور و وزیر کشور يا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها، دبیر هیئت اجرائی مرکزی انتخابات، رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به انتخاب شورا و رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار او می‌باشد.

علی‌رغم خبررساني درباره تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات که قاعدتاً جلسات آن می‌باید با حضور رئیس سازمان صداوسیما یا نماینده تام‌الاختیار ایشان تشکیل شود اما مدیرکل روابط عمومی صداوسیما بر پخش مناظره‌ها در همان روزهای اعلام‌شده تأکید کرد. محمدحسین رنجبران دراین‌باره عنوان داشت: زمان هر مناظره سه ساعت خواهد بود، زمان مناظرات کاملاً خارج از زمان مسابقات فوتبال خواهد بود و از ابتدا هم این مسئله رعایت شده بود.

لازم به ذكر است ازآنجاکه 3 روز اعلام‌شده براي مناظره یعنی روزهای 17، 21 و 25 خردادماه هم‌زمان با 3 مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی است و اين مسابقات آخرین شانس تیم ملی برای حضور در جام جهانی است انتظار می‌رود بيشتر توجهات طبقات و اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان معطوف به فوتبال باشد. از اين بابت شايد تغيير روزهاي مناظره امري درست و منطقي باشد.

از سوي ديگر فراموش نشود به طور کلی برگزاري مناظره‌ها در روزهاي غیر تعطیل و وسط هفته موجب می‌شود كه بینندگان آن كاهش يابد. در انتخابات رياست جمهوري دوره دوازدهم مناظره‌ها در روزهاي جمعه 8 اردیبهشت‌ماه (مناظره اجتماعی)، جمعه 15 اردیبهشت‌ماه (مناظره سیاسی – فرهنگی) و جمعه 22 اردیبهشت‌ماه (مناظره اقتصادی) برگزارشده بود.

به نظر می‌رسد با توجه به نظرسنجی‌ها و وضعيت فعلي جامعه كه مردم به نسبت دوره‌های گذشته كمتر پيگير اخبار انتخاباتي هستند و تجربه انتخابات اسفندماه 1398 که ميزان مشاركت در حد قابل‌قبول نبود برگزاري مناظره‌های انتخاباتي در بهترين زمان ممكن می‌تواند بسيار کمک‌کننده باشد. بدون شك ايجاد شور و شوق انتخاباتي كه توسط مناظره‌ها به جامعه منتقل می‌شود هرگز با برنامه‌های تك نفره و گفت‌وگوهای كارشناسي قابل قياس نيست.

اين مسئله زماني اهميت دوچندان پيدا می‌کند كه افزايش مشاركت همیشه مورد تأکید مقامات عالیه بوده و مزاياي بسياري با خود به همراه دارد. اولاً كه دغدغه مشاركت حداكثري مردم در انتخابات يكي از دغدغه‌های هميشگي رهبر انقلاب اسلامي است. ثانیاً دولتي كه به پشتوانه رأی اقشار بيشتري از مردم به قدرت برسد از قدرت تعیین‌کنندگی قوی‌تری براي رفع مشكلات برخوردار خواهد شد. ثالثاً افزايش مشاركت حتماً به بهبود سرمايه اجتماعي و انسجام ملي در كشور نيز كمك خواهد کر د.

ازاین‌رو ضرورت دارد كمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات بهترين تصميم را اتخاذ نمايد و در این تصمیم که باید به برگزاری انتخابات پرشور منجر شود صرفاً می‌باید منافع ملی در اولویت باشد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود