تأمین مالی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان از فرابورس در سال گذشته

یکی از مأموریت‌های بازار سرمایه از جمله فرابورس ایران تأمین مالی از طریق این بازار برای شرکت‌های فرابورسی، دولت، خانوار‌ها برای تاوراق تسهیلات مسکن و سایر نهاد‌های عمومی است.

تامین مالی در فرابورس از طریق عرضه اولیه سهام شرکتها، انتشار اسناد خزانه اسلامی، اوراق حق تقدم مسکن، افزایش شناوری سهام، پذیره نویسی سهام و افزایش سرمایه شرکت‌ها انجام می‌شود.

براین اساس سال ۱۳۹۹ از محل عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در فرابورس ایران ۱۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان تأمین مالی شد که نسبت به ۲۲۹۷ میلیارد تومان سال قبل خود از رشدی معادل ۴۳۱ درصد برخوردار بود.

یکی دیگر از ابزار‌هایی که به تأمین مالی از طریق فرابورس کمک کرده فروش اسناد خزانه اسلامی است که عمدتاً از سوی دولت منتشر شده و توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های حقوقی خریداری می‌شود که از این محل سال گذشته ۳۸ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان تأمین مالی شد که نسبت به رقم ۳۳ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل ۱۸ درصد برخوردار بود.


تامین مالی از فرابورس

همچنین پذیره‌نویسی، اوراق و سهام یکی دیگر از روش‌های تأمین مالی از فرابورس است. سال گذشته از این محل ۱۳۲ هزار میلیارد تومان از فرابورس تأمین مالی شد که این رقم نسبت به ۳۷ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومان سال قبل از رشدی ۲۵۱ درصد برخوردار بوده است.

همچنین افزایش سرمایه شرکت‌های حاضر در فرابورس یکی از روش‌های تأمین مالی در این بازار به شمار می‌رود که در سال ۹۹ از این محل ۱۱ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان تأمین مالی شد که نسبت به رقم ۳۵۳۲ میلیارد تومان سال قبل از ۲۱۸ درصد رشد برخوردار بوده است.

براساس اطلاعات به دست آمده مجموعه تأمین مالی صورت گرفته در فرابورس طی سال ۹۹ رقم ۱۹۴ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان بود که این رقم نسبت به رقم ۷۶ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان سال قبل از آن از رشدی معادل ۱۵۴ درصد برخوردار بوده است.

انتهای پیام/

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود