نقض فرمان رهبر معظم انقلاب درباره دانش‌آموزان افغان

«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند». این جمله تاریخی حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بود که سال 1394 به سرتیتر اخبار آن روز دنیا بدل شد.

این فرمان تاریخی که با استقبال فراوانی از سوی مهاجران افغان در ایران مواجه شد، این امکان را برای بسیاری از کودکان افغانستانی که به‌ دلایل مختلفی تاکنون از تحصیل جا مانده بودند فراهم می‌کرد که در کنار دانش‌اموزان ایرانی در کلاس‌های درس حاضر شوند.

از آن سال تاکنون دانش‌آموزان افغانستانی بسیاری توانسته‌اند به تحصیل در مدارس ایران بپردازند و دستگاه‌های زیربط نیز وظیفه دارند تا در راستای اجرای سیاست اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران موانع را از سر راه مهاجران برداشته و به ثبت‌نام آنها کمک کنند.

در کنار این موضوع وجود مشکلات متعدد برای مهاجران در ایران قابل چشم‌پوشی نیست، مشکلاتی که گاها به‌دلیل ضعف و کم‌کاری دستگاه مربوطه صورت می‌دهد اما این موضوعات باعث نمی‌شود پیوند برادری میان دو ملت گسسته شده و آداب میزبانی از سوی ایرانیان زیر سوال برود.

در سال‌های کنونی که ویروس کرونا جهان را زمین‌گیر کرده و بیش از هر چیزی آموزش و تحصیل را در اقصی‌نقاط دنیا تحت تاثیر خود قرار داده است، دانش اموزان به آموزش مجازی روی آورده‌اند. موضوعی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند دنیای جدیدی را پیش روی محصلان باز کند.

اما موضوعی که این روزها ثبت‌نام دانش آموزان افغانستانی در ایران را تحت تاثیر خود قرار داده، عدم صدور برگه حمایت تحصیلی می‌باشد، موضوعی که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌ها و تشکل‌ها قرار گرفته است.

گفت‌وگو با خانواده‌هایی که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان خود به مدارس مراجعه کرده‌اند نشان می‌دهد که برخوردهای بعضا سلیقه‌ای موجب شده تا ادارات کفالت اتباع از صدور برگه حمایت تحصیلی امتناع کنند، موضوعی که در بین خانواده‌هایی که به‌صورت غیرمجاز در ایران زندگی می‌کنند بسیار شایع است.

ظاهرا خانواده‌هایی که دارای اقامت قانونی هستند، پس از مراجعه به مدرسه، فرزند آنها ثبت‌نام می‌شود، اما افرادی که فاقد مدرک هستند، باید به دفاتر کفالت و اداره اتباع برای دریافت برگه حمایت تحصیلی مراجعه کنند، همین موضوع سبب شده تا برخی دفاتر کفالت که به‌صورت خصوصی اداره می‌شود با استناد به بخشنامه‌های دریافتی از صدور این برگه امتناع کنند.

این در حالی است که اداره اتباع خارجی از آمادگی خود برای همکاری در امر ثبت‌نام تمامی دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در ایران خبر داده بود.

در سفر اخیر سردارمحمد رحیمی، معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی افغانستان به ایران و دیدار با وزیر آموزش و پرورش و رییس اداره اتباع وزرات کشور جمهوری اسلامی ایران، نیز بر هماهنگی و آمادگی دستگاه‌های مربوطه برای تحصیل و علم‌آموزی تمامی دانش‌‌آموزان افغانستانی در ایران تاکید شد.

حال سوال اینجاست که چرا باید با برخوردهای سلیقه‌ای و سنگ‌اندازی در امر ثبت‌نام دانش آموزان مهاجر که بخش کوچکی از جامعه را تشکیل می‌دهند و بر اساس فرمان مقام معظم رهبری نباید از تحصیل باز بمانند، این مهم محقق نشده و همچنان شاهد انصراف بسیاری از خانواده‌های افغانستانی در ایران از تحصیل فرزندان خود به‌دلیل وجود مشکلات و موانع فراوان باشیم.

این در حالی است که پیشینه تحصیل مهاجران افغانستانی در ایران بسیار درخشان بوده و افراد زیادی از دانشگاه‌ها و مدارس برتر ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند.

منبع: فارس

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود