اتاق فکر دستگاه قضایی و علما تشکیل شود/ انتقاد از نقش کم‌رنگ حوزه در دستگاه قضایی

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: دستگاه قضایی برای تعامل بیشتر با حوزه و علما باید اتاق فکری تشکیل دهد و مسائل مختلف در آن مورد بررسی قرار بگیرد.

آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار با رئیس جدید قوه قضائیه به نامه53 امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه به مالک اشتر اشاره و اظهار کرد: این نامه عالی‌ترین منشور حکومت ها به شمار می رود.

وی بیان کرد: دولت ها سعی کردند بعد از جنگ جهانی دوم، برنامه ای برای اداره حکومت های جهان تدوین شود که در این راستا به دانشمندان کل جهان فراخوان دادند که این جریان چهارسال طول کشید و دستورالعمل های فراوانی از کل جهان ارسال شد و همه این دستورالعمل ها با نامه 53 نهج البلاغه مورد مقایسه قرار گرفت که پس از بررسی متوجه شدند این نامه از چند جهت نسبت به دستورالعمل های دانشمندان جهان برتری دارد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به برخی مبانی این نامه که در 28 ماده تنظیم شده اشاره و تصریح کرد: همه مردم دنیا آزاد بدنیا می آیند و باید به یکدیگر به چشم برادر نگاه کنند. «برای خودت حکومتی تشکیل بده و برای این حکومت افضل ترین مردم را از نظر علم، ایمان و اخلاق قرار بده»

این مرجع تقلید با اشاره به سایر بندهای این منشور حکومتی عنون کرد: امیرالمومنین (ع) توصیه کرده است که برای رسیدگی به امور قضا کسی را انتخاب کن که قدرت روحی بالایی داشته باشد و در تنگنا قرار نگیرد و کسانی را که می خواهد مورد قضاوت قرار دهد نتوانند بر او سنگ محک بزنند. همچنین کسانی قضاوت را در دست بگیرند که با مراجعه خصم خسته نشوند.
آیت الله نوری همدانی با تاکید براینکه قوه قضائیه با سایر قوا تفاوت های بسیاری دارد و مراجعات به آن زیاد است، بیان کرد: در این راستا لازم است از صبر و وسعت روحی بالایی برخوردار باشند تا خسته نشوند و بتوانند به صورت عادلانه حکم کنند.

این مرجع تقلید اضافه کردند: از ویژگی های قاضی که در نامه 53 نهج البلاغه به آن اشاره شده این است که تهدید و ترساندن و وعده های قدرت و پول در وی بی اثر باشد و این افرادی که بتوانند به این صورت قضاوت کنند کم هستند.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) در ادامه این نامه خطاب به مالک می گوید باید از این قضات به اندازه ای پشتیبانی شود که قدرت داشته باشند و بتوانند به آسانی قضاوت کنند.

وی در پاسخ به رئیس قوه قضائیه مبنی بر همکاری علما و حوزه با دستگاه قضایی گفت: متاسفانه جریان هایی پیش آمده است که حوزه کنار گذاشته شده و عنایتی به حوزه نیست.

این مرجع تقلید ادامه داد: از افرادی که شایسته هستند برای دستگاه قضا تربیت کردن کار آسانی نیست و باید عنایت بیشتری شود و دستگاه قضایی در اتاق فکری با علما به بررسی راهکارهای گوناگون بپردازد و به آن ترتیب حوزه بتواند با دستگاه قضایی تعامل داشته باشد.

آیت الله نوری همدانی با تاکید براینکه در حال حاضر دشمنان فراوانی در مقابل نظام وجود دارد ، اذعان کرد: امروز تمام امکانات برای هجمه به اسلام از سوی دشمنان فراهم شده است و باید تمام موانع را برای مبارزه با انحرافات از بین برد و در این راستا می شود از نهج البلاغه بهره های فراوانی برد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود