ایران می‌داند تل‌آویو از کدام ماهواره برای ترور فخری‌زاده استفاده کرده است

شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «القسم» که تا روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید ایران ادامه دارد، امروز چهارشنبه میزبان «مختار حداد» مدیر امور بین‌الملل موسسه ایران بود.

اولویت سیاست خارجی دولت رئیسی چیست؟

حداد در ابتدای برنامه درپاسخ به سوالی درباره اولویت سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی گفت، همانطور که خود آقای رئیسی اعلام کرده، تقویت روابط با کشورهای همسایه از جمله اولویت‌هاست. البته اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اصولی روشن است و این اصول را شورای عالی امنیت ملی که رئیس جمهور عضو آن است، آن را تعیین و رئیس جمهور آن اجرا می‌کند. الان ایران با بیشتر کشورهای همسایه روابط خوبی دارد جز تعداد اندکی یعنی عربستان سعودی و امارات که وارد جنگ علیه مردم یمن شده‌اند. ایران از ابتدا هم به این اقدام دو کشور اعتراض کرده. با این حال ایران باب گفت‌وگو با عربستان را باز گذاشته و الان ادامه دارد و در دولت رئیسی هم ادامه خواهد یافت. چرا که او به دنبال تقویت روابط با همسایگان است. اما در خصوص روابط با امارات ما شاهد آمد و شد هیأت‌های اماراتی و تماس مسئولان دو کشور هستیم.

چند بار به امارات هشدار داده شده است

حداد در خصوص تشکیل دولت جدید و روابط با عربستان و امارات در سایه این دولت گفت، ایران در خصوص سازش با رژیم صهیونیستی به امارات چندین بار هشدار داده و آن را بر حذر داشته که خود را پایگاهی برای این رژیم برای اقدامات امنیتی خطرناک علیه ایران و منطقه قرار ندهد. چرا که ایران قطعا به محل آغاز چنین اقداماتی حتی اگر امارات باشد پاسخ می‌دهد. این پیام را جمهوری اسلامی ایران به امارات اعلام کرده است. اما به طور کلی ایران خواستار روابط خوب با همه کشورهای منطقه است از جمله عربستان و امارات.

حداد در پاسخ به این سوال که کشورهایی که روابطشان را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده‌اند آیا می‌توانند در سایه نظر مختلف مردمشان، اهدافشان را محقق کنند، گفت، در وهله اول این اقدام، خیانت به آرمان فلسطین بود. در طول سال‌های گذشته این کشورها هیچ کاری برای مردم فلسطین نکرده‌اند. علاوه بر این نظر مردم این کشورها هم نظرشان با سران کشورشان متفاوت است. در جنگ ۲۰۰۶ و بعد از آن جنگ‌های رژیم صهیونیستی با غزه ما شاهد حمایت مردم منطقه از فلسطین بودیم و تظاهرات می‌کردند اما سران این کشورها این مردم را سرکوب می‌کردند. در نهایت پیروزی برای مقاومت و نظر مردم است نه دولت‌های آنان است.

المیادین در ادامه از سیاست عبور از تحریم‌ها پرسید و گفت، ایران چطور می‌خواهد این کار را بکند، و حداد گفت، برنامه رئیسی در اقتصاد، تکیه بر داخل و ظرفیت‌های داخلی ایران و اقتصادی ملی و مقاومتی است. ما دیده‌ایم که آمریکا از طریق سیاست فشار حداکثری قصد داشتند ایران را در اقتصاد زمینگیر کنند اما تاکنون شکست خورده‌اند… اقتصاد اگر قوی باشد، اجازه نمی‌دهد کشورهای خارجی از جمله آمریکا، کشور را از حیث اقتصادی دچار بحران کنند. ایران از طریق افزایش تبادل تجاری با کشورهای همسایه می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی را حل کند… تحریم‌های آمریکا نیز اکنون یکجانبه است و حمایت بین‌المللی را ندارد. خیلی از کشورها الان نمی‌خواهند اصلا به این تحریم‌ها توجه کنند. در زمان اعمال سیاست فشار حداکثری نفت ایران به چین و برخی دیگر فروخته شده و می‌شود. در مراحل آتی، تحریم‌های یکجانبه نمی‌تواند خیلی بر فروش نفت ایران اثر بگذارد.

ایران می‌داند اسرائیل از کدام ماهواره برای ترور فخری‌زاده استفاده کرد

در بخشی دیگر از این برنامه به موضوع جاسوسی برخی کشورهای عربی با برنامه‌ای اسرائیلی اشاره شد و حداد گفت، این برنامه نشانه دیگری از همکاری برخی دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی است. متأسفانه آنها ابزار دست این رژیم شده‌اند. این دولت‌ها در پرونده‌های امنیتی مختلفی علیه مقاومت و ایران و محور مقاومت با این رژیم همکاری کرده‌اند. اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی از فناوری و چنین برنامه جاسوسی علیه ایران استفاده می‌کند. در پرونده ترور شهید محسن فخری‌زاده رسانه‌های این رژیم اذعان کردند که تل‌آویو چطور از ماهواره برای اجرای این اقدام تروریستی استفاده کرده است. این درست نیست که از ماهواره برای اقدامات تروریستی علیه دیگر کشورها استفاده کنند… برای ایران مشخص است که این رژیم از کدام ماهواره برای اقدام تروریستی علیه شهید فخری‌زاده استفاده کرده است طبعاً این حق برای ایران محفوظ است که پاسخ این اقدام را بدهد.

آمریکا دنبال ایجاد جنگ داخلی در افغانستان است

المیادین در ادامه به گزارش نشریه فیگارو فرانسه اشاره کرد که نوشته آمریکا اکنون دنبال راه خروج از عراق و افغانستان می‌گردد، و حداد گفت، جو بایدن هم‌اکنون در حال ادامه دادن سیاست دونالد ترامپ است. بارزترین پرونده هم پرونده مذاکرات هسته‌ای است. بایدن وعده داده بود که اگر رئیس جمهور شود، به توافق باز می‌گردد و تحریم را رفع می‌کند اما همچنان در حال ادامه فشار بر ایران است. تهران تأکید کرده که شرط احیای توافق، رفع همه تحریم‌هاست… آمریکا در جریان نبرد سیف القدس می‌خواستند در مذاکرات موضوع حمایت ایران از فلسطین را وارد مذاکره کنند اما ایران ورود هیچ موضوعی به مذاکرات هسته‌ای را نپذیرفت. فکر می‌کنم فرقی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا علیه ایران نیست. آنها وقتی به افغانستان رفتند، به بهانه مبارزه با القاعده رفتند اما نه تنها القاعده را سرکوب نکردند بلکه دیدیم که القاعده از آنجا خارج شد و به کشورهای دیگر مثل سوریه وارد شد. امروز هم می‌بینیم که طالبان هر روز شهرهای جدیدی را تصرف می‌کند.

حداد افزود، آمریکا دنبال فتنه‌انگیزی در افغانستان است. آمریکا طرحی دارند برای این مرحله. مثلا آمدند موضوعاتی را مطرح کرده‌اند مثل تشکیل حشد شیعی. روشن است که آنها می‌خواهند مشکلات جدید بتراشند تا بر همه کشورهای همسایه افغانستان تاثیر بگذارد. الان شما گروهکهایی مثل ترکستانی را می‌بینید که نزدیک مرز چین فعال هستند. اینها می‌تواند برای چین خطرساز باشد. در حقیقت آمریکا دنبال وارد کردن افغانستان به جنگی داخلی است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود