۱۶ نفر عامل گرانی سیمان هستند

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی درباره جلسه بعدازظهر این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست، وزرای نیرو و صنعت با حضور در کمیسیون به سؤالات نمایندگان در خصوص مشکلات مربوط به برق مورد نیاز صنایع کشور و نیز گرانی فولاد و سیمان در هفته‌های اخیر پاسخ دادند.

وی افزود: براساس گزارشی که وزیر صنعت ارائه کرد، قطعی برق در هفته‌های اخیر منجر به کاهش ۸۰ درصدی تولید سیمان، کاهش ۷۰ درصدی تولید مس و کاهش ۹۰ درصدی تولید فولاد شده است و در مجموع ۴ هزار مگاوات از برق مورد نیاز صنایع کشور قطع شده است تا برق مورد نیاز برای خانه‌ها تأمین شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که براساس قانون بهبود فضای کسب و کار، آخرین نقطه برای قطعی برق باید صنایع باشند، اما دولت صنایع کشور را به عنوان اولین نقطه قطع برق انتخاب کرده است.

حسینی کیا گفت: علاوه بر این، براساس گزارش ارائه شده استخراج رمزارز‌ها نیز به صنعت برق کشور لطمه زده؛ به گونه‌ای که معادل حدود ۵ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، برق برای استخراج رمزارز‌ها لازم است.

وی همچنین با اشاره به برق مورد نیاز برای صنایع سیمان و فولاد عنوان کرد: صنعت سیمان کشور یک و نیم برابر ظرفیت نیروگاه بوشهر و صنعت فولاد کشور معادل ۶ برابر ظرفیت نیروگاه بوشهر برق نیاز دارند، اما مشکل اینجاست که مدیریت بهینه‌ای صورت نمی‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حوزه مصرف برق، اگر همه ظرفیت‌ها را به سمت تولید برق برای صنایع ببریم و در عوض برق شبکه خانگی را از ظرفیت‌هایی مانند انرژی خورشیدی و مانند آن تأمین کنیم، بخشی از مشکلات برق کشور حل خواهد شد.

وعده کاهش قیمت سیمان و فولاد از آخر هفته

وی در ادامه به جزئیات دیگری از گزارش ارائه شده از سوی وزیر صنعت در خصوص گرانی سیمان اشاره کرد و گفت: طبق اظهارات وزیر صنعت، ۱۶ نفر عامل اصلی گرانی سیمان هستند و این افراد در داخل صنف سیمان فعال هستند؛ در واقع، لیدر‌های این صنعت نیز با برخی بورسی‌ها رابطه دارند و گزارش فعالیت آن‌ها نیز به نهاد‌های نظارتی داده شده و آن‌ها باید با این افراد برخورد کنند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، همچنین بر لزوم مدیریت بازار سیمان در کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، ارزش اسمی تولید سیمان کشور ۸۸ میلیون تن و ظرفیت واقعی آن ۷۰ میلیون تن است؛ ۵۰ میلیون تن نیز میزان مصرف واقعی سیمان کشور است و این بدان معناست که حدود ۲۰ میلیون تن امکان صادرات وجود دارد، اما می‌بینیم نه صادراتی صورت می‌گیرد و نه نیاز داخل به خوبی تأمین می‌شود.

حسینی‌کیا در پایان گفت: وزرای صنعت و نیرو قول دادند از پایان هفته جاری و با کاهش دمای هوا و مدیریت بهتر برق مورد نیاز صنایع، قیمت محصولات فولادی و سیمان به سمت منطقی‌تر شدن حرکت کند.
منبع: فارس

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود