نائینی:
داورزنی همین امروز هم برود، دیر است!

اکبر نائینی ملی پوش سابق و کارشناس والیبال ایران می‌گوید که مقصر اصلی شکست‌های تیم ملی والیبال شخص داورزنی است و او هر روزی که فدراسیون را ترک کند، برای والیبال ما دیر خواهد بود.

اکبر نائینی ملی پوش سابق و کارشناس والیبال ایران در گفت و گو با ایسنا، در خصوص عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت: ابتدا می‌خواهم به طور کلی در خصوص والیبال از زمانی که والیبال ایران رشد کرد و به قول آقای داورزنی آرزوی گرفتن یک ست از ژاپن را داشت، صحبت کنم. قبل از اینکه سیستم رالی به والیبال بیاید، تیم ملی والیبال ایران در حمله بسیار قوی بود و با تخصصی شدن پست های بازیکنان مانند پشت خط زن، سرعتی زن، لیبرو و… و همچنین تغییر برخی از قوانین مانند اجازه دادن دریافت سرویس با پنجه و … باعث شد والیبال ایران جهش بزرگی را پیدا کند و ایران موفق شد در والیبال دنیا قد علم کند. پس از این اتفاق و به قول آقای داورزنی والیبال ایران رشد موشکی داشت.

قراداد های ترکمانچای در والیبال امضا شده است

او ادامه داد: باید بگویم که این رشد موشکی دلایل فنی داشته است. البته به نظرم من در یک دهه گذشته والیبال ایران با در اختیار داشتن نسل طلائی لیاقت بیشتر از اینها را داشته و معتقدم که باید ایران بر روی حداقل دو سکوی جهانی مانند مسابقات لیگ ملت‌ها و یا حتی المپیک می‌رفت. آقای داورزنی از سال ۲۰۱۳  عنوان می‌کرد که در سال بعد و در لیگ جهانی ایران جزو چهار تیم برتر تورنمنت بوده و قطعا روی سکو خواهد رفت اما تا امروز که این مسابقات به لیگ ملت ها تغییر نام داد نتوانسته‌ایم روی سکو برویم.

نائینی افزود: در لیگ ملت های ۲۰۲۱ هم موفق نشدیم خوب عمل کنیم و در رده ۱۲ این رقابت ها ایستادیم. داورزنی برای توجیه این عملکرد عنوان کرد که برای شناخت بیشتر بازیکنان توسط سرمربی در لیگ ملت‌ها ایران نتوانست خوب عمل کند، اما مگر خود فدراسیون نگفته بود که فیلم های مسابقات لیگ برتر ایران را برای آلکنو از قبل ارسال کرده تا او بازیکنان را زیر نظر بگیرد؟ از زمان‌های گذشته مانند زمان حضور کواچ و کولاکوویچ در ایران، فدراسیون اعلام می‌کرد که فیلم لیگ برتر والیبال و بازیکنان به مربیان ارسال شده تا آنها این فیلم‌ها را بررسی کنند! در ضمن قراردادهایی که با مربیان بسته شده را من قرارداد ترکمانچای می نامم چرا که مربیان قرار داد می‌بستند و اجازه داشتند که در ایران و در زمان برگزاری لیگ برتر حضور پیدا نکنند.

آلکنو لیگ والیبال ایران را تماشا نکرده بود

پیشکسوت و ملی پوش سابق والیبال گفت: اگر این‌طور است که با ارسال فیلم‌های بازی برای مربیان بدون حضور آنها نتیجه بگیریم، پس بنظر من فوتبال هم می‌توانست بهترین مربی‌های دنیا را برای تیم ملی استخدام کند و فیلم مسابقات را برای‌شان ارسال و او با تماشای فیلم ها بازیکنان را انتخاب و فقط برای انجام مسابقات در کنار تیم باشد و آن رهبری کنند، این روش صددرصد اشتباه است و هیچ فدراسیونی چه در ایران و خارج از ایران بدین‌گونه عمل نمی کند. آقای ناصر میرفخرایی که جزو هیات رئیسه فدراسیون است برای توجیه شکست‌ها در لیگ ملت‌ها و المپیک در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آلکنو تنها سه ماه وقت داشت تا نسبت به تیم شناخت پیدا کند. حتی او ادامه داد که به دلیل شناخت مربی از بازیکنان لیگ ملت ها از دست رفت تا در المپیک شناخت خوبی از بازیکنان شکل گیرد.

وی ادامه داد: تقریبا یک سال پیش عنوان کرده بودم که انتخاب آلکنو با داشتن زمان کم برای شناخت بازیکنان اشتباه بزرگی است اگر قرار بود بازی های لیگ ملت های والیبال برای شناخت مربی باشد چرا فیلم های بازیکنان را برای آلکنو ارسال کردید؟ چرا آلکنو محمدرضا حضرت‌پور و  آرمان صالحی را برای لیگ ملت‌ها بازی داد اما برای المپیک مرندی به عنوان لیبرو بازی کرد؟ کاملا مشخص است که آلکنو فیلم بازیهای لیگ ایران را اصلا تماشا نکرده است.

فدراسیون والیبال مانند جوک شده است

نائینی ادامه داد: یک سال پیش عنوان کردم که اگر بهتر از آلکنو هم به ایران بیاید با این وضع نمی‌توان تیم ایران را جزو چهار تیم برتر جهان برد. مربی باید حداقل ۲ سال زمان داشته باشد و بازیکنان را در مسابقات لیگ زیر نظر بگیرد تا با همه موارد آشنا شود. متاسفانه در فدراسیون والیبال از ۵ سال گذشته هیچ کارشناس والیبالی وجود نداشته و اگر کارشناسی حضور دارد به صورت نمایشی است. در چارت تشکیلاتی فدراسیون جهانی والیبال اولین کمیته، کمیته مربیان و بعد کمیته فنی است. فدراسیون والیبال ما حالت جوک به خود گرفته چرا که فدراسیون ایران کمیته مربیان ندارد اما در کنفدراسیون آسیا نماینده این کمیته آقای افشار دوست است! یا در هیات تهران و شهرستان ها کمیته مربیان وجود دارد اما فدراسیون والیبال همچون کمیته ای ندارد!

داورزنی ۵۰ سال دیگر هم در والیبال باشد، بازهم تخصص لازم را نخواهد داشت

کارشناس والیبال ادامه داد: آقای خوشخبر اعلام کرد که قائمی تمرکز تیم ملی والیبال را بهم ریخته و ایران موفق نشده در المپیک نتیجه بگیرد. می خواهم بگویم چه طور در بازی با لهستان و ونزوئلا ایران عملکرد خوبی داشت و پیروز شد اما یک دفعه بعد از بازی سوم ایران،  قائمی تمرکز تیم ملی والیبال را بهم ریخت؟ آدم‌هایی که تخصص در رشته ورزشی نداشته باشند و در راس کار قرار گیرند، وضیعت عین همین فدراسیون والیبال می شود. با اینکه داورزنی ۱۵ سال در ورزش و والیبال است اما معتقدم اگر ۵۰ سال دیگر هم در والیبال باشد بازهم تخصص لازم را نخواهد داشت.

وی افزود: بازی والیبال که اکنون به صورت رالی شده شرایط خاص خودش را دارد. قبل از قوانین جدید والیبال و قبل از سیستم رالی به طور مثال اگر تیم ونزوئلا با برزیل بازی می‌کرد شاید ۱۵-۵ شکست می خورد و همین عامل باعث می شد تماشاچی انگیزه نداشته باشد که بازی را ببیند. برای همین فدراسیون جهانی قوانین را عوض کرد تا بازی جذاب دنبال شود.

پیروزی مقابل تیم های قدرتمند اتفاق خاصی نیست، مهم سکو است

پیشکسوت والیبال ادامه داد: با این وضعیت و قوانین جدید اگر قوی ترین تیم جهان با ضعیف ترین تیم جهان بازی کند موفق خواهد شد که بالای ۲۰ امتیاز بگیرد و یا حتی ست بگیرد، این رالی باعث می شود هیجان والیبال زیاد شود و فدراسیون جهانی این شانس را به تیم های ضعیف داد که تیم های قوی را حتی شکست دهند. در والیبال امروز اگر یک تیم ۳ پوئن عقب بیفتند کار سختی برای پیروزی در آن ست دارد. با قوانین جدید می بینیم که پیروزی هایی برای تیم های ضعیف مقابل تیم های قدرتمند شکل می گیرد. آقای داورزنی عنوان می کند که آمریکا، لهستان و … بردیم. من به او می‌گویم که در والیبال امروز این اتفاق خاصی نیست چرا که حتی تیم های استرالیا و مصر مقابل برزیل و تیم های قدرتمند جهان می توانند به پیروزی برسند. آقای داورزنی آیا با این برنامه ها تیم ملی والیبال می تواند روی سکو برود؟ در والیبال امروزی پیروزی ملاک نیست و رفتن روی سکو مهم است.

نائینی افزود: داورزنی با پیروزی مقابل لهستان فکر کرد که ایران می تواند سر گروه شود و روی سکو برود اما این‌طور نشد. نسل طلایی ما توانایی و لیاقت سکو را داشت اما فقط برای قهرمانی بازیکنان و کادر فنی خوب نیاز نیست. پشت یک تیم خوب باید یک کادر فنی عالی در فدراسیون وجود داشته باشد تا بازیکنان، مربیان و … را زیر نظر بگیرند. اگر کادر فنی قوی در فدراسیون والیبال داشتیم پس از لیگ ملت های والیبال از آلکنو باید بازخواست می شد. به عنوان مثال باید می پرسیدند چرا مقابل بازی برزیل دیر تایم استراحت گرفت؟ هر تیمی با برزیل بازی داشته باشد پس از عقب افتادن ۳ امتیاز بازی را از دست خواهد داد اما آلکنو چه طور توقع داشت در امتیاز ۲۱-۱۴ به سود برزیل وقت استراحت بگیرد و ایران برزیل را شکست دهد؟

برخی افراد در فدراسیون ۱۳ بدر هم والیبال بازی نکرده‌اند!

او گفت: شاید آلکنو در گذشته مربی خوبی بوده است اما حالا اینطور نیست، شاید او پیر شده و یا انگیزه ندارد. پس از دوازدهمی ایران در لیگ ملتهای والیبال،  فدراسیون از آلکنو دفاع کرد! فدراسیون والیبال تعویض های نابجا، تایم های استراحت اشتباه را ندید اما از آلکنو دفاع کرد. آدم های فنی اگر در فدراسیون حضور داشتند از سرمربی این موراد را بازخواست می کردند. سالهاست که فدراسیون والیبال کمیته مربیان، فنی، پیشکسوتان نداریم و همچنین افراد متخصص والیبالی در دیگر کمیته ها هم حضور ندارند، در گذشته می گفتم که بیشتر کسانی که در فدراسیون پست گرفته اند حداقل سیزده‌ بدر والیبال بازی کرده‌اند، اما افرادی که امروز در فدراسیون والیبال حضور دارند سیزده‌ بدر ها هم والیبال بازی نکرده اند!

داورزنی افراد بله قربان گو را کنار خود قرار داد

نائینی ادامه داد: والیبال ایران تهی شده و هیچ شخص فنی در آن حضور ندارد. یک سال پیش هم من مصاحبه کردم که تیم ملی والیبال در المپیک موفق نمی‌شود و امروز هم همین اتفاق افتاد. آن موقع گفتم که اگر بهترین های جهان هم سرمربی ایران شوند، تیم ملی والیبال نتیجه نمی گیرد. اما چرا؟ باید بگویم که ابزار لازم را در فدراسیون والیبال نداریم. زمانی که ابزار نداشته باشیم این نتایج عجیب  و غریب حاصل می شود. آیا تا حالا پرسیده اید چرا بازیکنانی مانند سعید معروف در زمان استراحت تیم را هدایت کرده و به جای مربی صحبت می کنند؟ باید بگویم که در دوران داورزنی مربیانی به تیم ملی و باشگاه های ایران آمده اند که بیش از ۸۰ درصد آنها والیبالیست نبوده یا والیبالیست های بسیار سطح پایینی بوده‌اند و فقط به دلیل بله قربان گویی در تیم ملی و فدراسیون حاضر شدند.

وی ادامه داد: آقای افشار دوست بعد از حضور داورزنی یک شبه مربی تیم ملی و دستیار معدنی شد بدون اینکه هیچ سمت مربیگری حتی در یک باشگاه دست دومی داشته باشد! باید مربی از بین افرادی انتخاب شود که کارنامه قابل قبولی داشته باشد نه اینکه بدون هیچ کارنامه ای یک شبه مربی تیم ملی شود. بعد از مدت کوتاهی افشار دوست دبیر فدراسیون شد و خیلی زود هم کنار گذاشته شد. معتقدم افشاردوست می توانست سال‌ها در مربیگری تجربه کسب کرده و بعد از کسب تجربه و داشتن کارنامه ای موفق مربی تیم ملی شود اما داورزنی این کار را نکرد چرا که کمیته مربیان را منحل کرده بود و داورزنی هرکاری که دلش می خواست انجام داد.

نائینی

برخی دیدند که نان در مربیگری است

او ادامه داد: حداقل افشار دوست والیبالیست بود اما اشخاصی در والیبال مربی شدند که در گذشته سرپرست بوده اند! برخی ها دیدند نان در مربیگیری است و از سمت سرپرستی کنار رفته و مربی شدند. اما چه کسی اجازه این کار را می داد؟ قطعا فدراسیون والیبال باید این اجازه را می داد چه کسی سرمربی شود و به دلیل اینکه کمیته‌ای نبود داورزنی هرکاری دوست داشت انجام داد. آمدن مربیان سطح پایین باعث شد که حتی بازیکنان لیگ برتر والیبال خودشان را برتر از مربیان بدانند، من اکنون ۸ سال است که در استرالیا زندگی می کنم و بر اساس مشاهداتم به این نتیجه رسیدم که ورزشکاران ایرانی خیلی باهوش تر از ورزشکاران دیگر کشور ها هستند اما در استرالیا آدم های فنی و باهوش در پست های بالای ورزش قرار می گیرند و به همین دلیل هم تا به امروز با کسب ۱۷ مدال طلا در جایگاه ششم رده بندی المپیک توکیو قرار گرفتند و حتی در والیبال ساحلی زنان به مدال نقره رسیدند.

کارشناس والیبال ایران اظهار کرد: در استرالیا مدیریت وجود دارد اما در ایران خیر. در استرالیا هرشخصی از مردم عادی اراده کند می تواند والیبال بازی کند اما لیگ والیبال ندارند! در این کشور هزینه برای مردم انجام شده تا استرالیایی ها به والیبال و رشته های دیگر علاقه مند شوند. در استرالیا تمام رشته های المپیک پخش مستقیم می شود تا مردم جایگاه المپیک را درک کنند.

افراد فنی خانه نشین شده‌اند

او ادامه داد: در فدراسیون والیبال، فنی ها خانه نشین شده و یا از فدراسیون فراری هستند! هرشخصی که به داورزنی انتقاد می کند، رئیس فدراسیون والیبال می گوید که چون نفعی ندارد این صحبت ها را انجام می‌دهد. آقای داورزنی! من که در ایران نیستم و کار مربیگری نمی خواهم انجام دهم اما واقعا دلم برای بازیکنان والیبال ایران می‌سوزد و سال گذشته گفتم که نسل طلایی والیبال ایران سوخت که امروز همه آن را مشاهده کردیم. عین نسل طلایی فوتبال که شامل دایی، عزیزی و… بود،  در والیبال هم نسل طلایی داشتیم. معروف، موسوی، غفور و… نسل طلایی بودند که آنها را از دست دادیم چرا که خودشان گفتند که دیگر همکاری نمی کنند.

داورزنی استعفا دهد/با این وضعیت شاید به المپیک نرسیم!

نائینی ادامه داد: اگر داورزنی والیبال را دوست دارد استعفا دهد چرا که بزرگترین خدمت داورزنی به والیبال استعفایش خواهد بود. اگر این شخص در فدراسیون باشد باز همین آش و همین کاسه خواهد بود. داورزنی ممکن است در ظاهر والیبالی ها را از امروز پای کار بیاورد اما من می گویم که او بازهم کار خود را می‌کند. آقای داورزنی باید استعفا دهد چرا که اگر او مدیر و توانا بود باید در ۱۰ سال گذشته تیم طلایی والیبال ایران را با صرف این هزینه های سنگین روی سکو می‌برد. داورزنی سال‌هاست این سیستم را پیش گرفته و مطمئنم که بازهم همین راه را ادامه خواهد داد و با این وضع نتیجه نخواهیم گرفت. امروز می گویم ما با همین وضع در المپیک ۳ سال بعد نتیجه نمی گیریم. حتی شاید به المپیک هم صعود نکنیم چه برسد برویم روی سکو!

هر روزی که داورزنی فدراسیون را ترک کند، دیر است

او گفت: آقای داورزنی ۱۵ سال در والیبال بوده است اما اگر واقعا دلش برای والیبال می سوزد این فدراسیون را به خانواده والیبال بسپرد. این همه بازیکن باهوش داریم، آیا این بازیکنان باهوش بعد از خداحافظی از بازی نمی توانند مدیران موفق و خوبی شوند؟ ۱۰۰ درصد می شوند. وزارت ورزش باید دنبال شخصی کاملا ورزشی و والیبالی برود تا از تجربیات بازیکنان ملی که دوران مربیگری را هم بپایان رساندن و اما در فدراسیون داورزنی حضور نداشته، استفاده کند، در فدراسیون والیبال می توانم بگویم که حضور آدم های مرتبط با این رشته به صفر رسیده است! اگر افراد والیبالی در باشگاه ها حضور داشته باشند، هیچ بازیکنی نمی تواند آنها را به راحتی دور بزنند، اما سیستم والیبال ایران تهی از آدم فنی شده و اگر اشخاصی حضور دارند به خاطر منافع خودشان است. با این وضعیت والیبال ایران بدتر خواهد شد چرا که دیگر نسل طلایی والیبال نداریم، نسل طلایی اشتباهات مدیریتی و ضعف فدراسیون والیبال را پوشش می داد که دیگر اکنون آنها نیستند. هر روزی که داورزنی فدراسیون را ترک کند برای والیبال ما دیر است.

مقصر اصلی شکست ها فقط شخص آقای داورزنی است

کارشناس والیبال ایران ادامه داد: باید بگویم که کادرفنی و خود آقای آلکنو مقصر اصلی این شکست ها نیستند و مقصر اصلی شکست ها فقط شخص آقای داورزنی بوده چرا که این سیستم غلط از سالها پیش توسط او پیاده شده است. آقای داورزنی معذرت خواهی یک بار، دو بار اما بیشتر واقعا برای مردم قابل قبول نیست. هدف من این است که به والیبال کمک کنم. هرچند که در استرالیا و در رده پیشکسوتان والیبال بازی می کنم اما دلم واقعا می سوزد چرا که ما با والیبال زندگی کرده ایم. حیف است که با این همه استعداد نتوانیم مقام بیاوریم. قطعا اگر فدراسیون، به طور صحیح والیبال ایران را پشتیبانی می کرد الان این حال و روز را نداشتیم. چرا  دردوره ی آقای داروزنی روی سکو نرفتیم؟ قطعا می توان گفت این موضوع به دلیل ضعف مدیریتی بوده است. مقام های که قبلا می گرفتیم کجاست؟ عدم مدیریت و عدم برنامه ریزی والیبال ایران را به اینجا کشانده است، داورزنی توانایی مدیریت را ندارد.

ضعیف ترین کادر فنی در تاریخ والیبال را داشتیم

او ادامه داد: آقای آلکنو در المپیک اشتباهاتی هم داشت و الان تعجب می کنم که فدراسیون والیبال می گوید او پاسخگو است. آلکنو در المپیک اصلا وقت استراحت را در زمان مناسب نمی گرفت. به عنوان مثال در ست پنجم بازی با ژاپن اولین تایم اوت را در امتیاز ۱۲-۸ به سود حریف درخواست کرد و با توجه به اینکه بازی در ست پنجم در امتیاز ۱۵ به پایان می رسد، مربیان نباید به تیم حریف اجازه دهند بیشتر از دو امتیاز جلو بیفتند که آلکنو این کار را نکرد و حتی این مربی زمان استراحت دوم خودش را فراموش کرد که درخواست کند! واقعا نمی دانم چه کادر فنی داریم که در بازی مرگ و زندگی اینطور رفتار می کنند. فدراسیون می گوید که بهترین مربی جهان آمده است اما این رفتار ها تعجب برانگیز است. آلکنو اکنون هیچ دفاعی از خود نمی تواند داشته باشد. به تعویض ها کار نداریم، آلکنو حتی در گرفتن زمان استراحت هم خوب نبود؛ نه در المپیک  و نه در لیگ ملتهای والیبال. ما در این رقابت ها ضعیف ترین کادر فنی در تاریخ والیبال ایران را داشتیم.

نائینی در پایان افزود: این بازیکنان نه کادر فنی درستی داشتند و نه فدراسیون فنی. در خصوص آقای خوشخبر هم که واقعا اگر سرپرست خوبی هستند چرا فدراسیون بسکتبال از وی استفاده نکرد؟ در فدراسیونی که باید همه والیبالی باشند یکی بسکتبالی و بقیه اصلا ورزشی نیستند. داورزنی، آقای تقوی را از شمال آورده و دبیر خود کرده است. باید بگویم که این آقا را حتی در والیبال مازندران هم کسی نمی شناسد و قبول ندارند. داورزنی این افراد را آورد تا هرچه که او می گوید همه بله قربان گوی او باشند. بنابراین همچون نتایجی غیر قابل پیش بینی نیست!

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود