هدف آمریکا از تحولات افغانستان، ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که هدف آمریکا این است تا مردم و دولت افغانستان را وادار کند که برای ماندن آن‌ها در خاک کشورشان التماس کنند، گفت: آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی برای کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و چین است.

عماد آبشناس درباره تحولات اخیر افغانستان و پیشروی های طالبان برای کسب قدرت گفت: به نظر می رسد آمریکا تعمدا دست طالبان را برای پیشروی باز گذاشته و تسلیحاتی هم که در اختیار طالبان است اکثرا آمریکایی می‌باشد.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها در شرایطی افغانستان را ترک می کنند که بیش از ۳۵۰ هزار نیروی دولت افغانستان عملا امکان تامین امنیت را ندارند. در واقع آمریکا مشابه زمانی که از بغداد عقب نشینی کرد اقدام می کند در آن زمان نیز دست داعش برای انجام گسترده اقداماتش باز شد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود : هدف آمریکا این است که دولت و مردم افغانستان را وادار کند تا برای ماندن آمریکایی ها در افغانستان التماس کنند.

آبشناس درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح نیز اظهار داشت: بعید است مذاکرات به نتیجه برسد زیرا طالبان احساس قدرت می کند و این که دست بالاتر را دارد، ضمن این که دولت فعلی افغانستان نیز حاضر نخواهد بود که قدرت را به طالبان واگذار کند.

وی ادامه داد: در این وضعیت مشکل نقشه ای است که آمریکا برای افغانستان کشیده این مساله باید درک شود آمریکا هم می خواهد افغان ها برای ماندن شان التماس کنند هم به دنبال ایجاد نا امنی برای کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و چین است.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین خاطرنشان کرد : افغانستان باتلاقی است که هر کسی وارد شده گیر کرده اما کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه، چین و پاکستان تمایل دارند تا راهکاری برای این مساله پیدا کنند اما متاسفانه با توجه به این که مذاکرات در حال انجام است آمریکا تلاش می کند تا اجازه ندهد این مذاکرات به نتیجه برسد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود