بررسی وزرای دولت سیزدهم از شنبه آغاز می شود

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون های تخصصی و بعد از آن صحن علنی مجلس را توضیح داد.

به گزارش ایسنا، سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز ساعت ۱۳:۳۶ رسما نامه آیت الله رئیسی رئیس جمهور خطاب به رئیس محترم مجلس آقای دکتر قالیباف مبنی بر اعلام اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس واصل شد. ان شاءالله در جلسه علنی روز شنبه ۲۳ مرداد رسما این نامه اعلام وصول می شود و سپس مجلس وارد فرایند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی جهت رأی اعتماد خواهد شد.

وی گفت که رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی اسامی وزرای پیشنهادی را جهت رأی اعتماد مجلس معرفی کرد؛ این اسامی را در اینجا می توانید بخوانید.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره روند رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: بعد از آنکه روز شنبه ۲۳ مرداد رسما این نامه اعلام وصول شد در سامانه ای که در مجلس آماده شده سوابق، مدارک، برنامه و کارنامه وزرا بارگذاری می شود. این سامانه در دسترس نمایندگان است؛ لذا از ۲۳ مرداد جلسات کمیسیون های تخصصی جهت بررسی برنامه وزرا تشکیل خواهد شد. زمانبندی منطقی صورت گرفته که هر وزیر پیشنهادی علاوه بر کمیسیون های مرتبط با آن وزارتخانه در سایر کمیسیون ها هم حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: بر این اساس وزرا تقریبا با همه نمایندگان صحبت و مذاکره و برنامه های خود را ارائه می کنند و به سوالات نمایندگان پاسخ می دهند.

وی افزود: یک هفته بعد از بررسی برنامه وزرا در کمیسیون های تخصصی وزرا در صحن علنی حضور پیدا می کنند. در ابتدا سخنگوی هر کمیسیون تخصصی گزارش کمیسیون خود را درباره آن وزیر که قرار است صلاحیت اش در مجلس بررسی شود، قرائت می کند و بعد موافقان و مخالفان صحبت کرده و در نهایت وزیر پیشنهادی برنامه اش را تشریح می کند. رئیس جمهور می تواند در صورت تمایل علاوه بر حضور در مجلس برای تشریح برنامه های کلان دولت در مقام دفاع از هر وزیر صحبت کند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت که در نهایت به صورت یکجا از نمایندگان برای اخذ رأی اعتماد برای کلیه وزرای پیشنهادی رأی گیری می شود. احتمالا جلسه رأی اعتماد از روز شنبه ۳۰ مرداد آغاز می شود ولی زمان نهایی آن منوط به جلسه هیأت رئیسه است که اعلام خواهد شد. حداقل چهار روز جلسات بررسی صلاحیت در صحن علنی به طول می انجامد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود