بهشت نوسان گیر ها، معامله گران محتاط باشند
دلار در منطقه خطر؛ حباب سکه همچنان در حال رشد

به باور برخی فعالان، قیمت دلار به منطقه خطرناکی نزدیک شده است و عبور یا خروج از آن می تواند به همراه نوسانات سنگینی صورت بگیرد.

دلار مقاومت ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی را با قدرت شکست. ماندن اسکناس آمریکایی بالای این مقاومت، می تواند زمینه ساز ورود تقاضای احتیاطی بیشتر به بازار شود و به دنبال چنین تحرکاتی، دلار مقاومت ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی را هدف قرار دهد.

به باور برخی فعالان، قیمت دلار به منطقه خطرناکی نزدیک شده است و عبور یا خروج از آن می تواند به همراه نوسانات سنگینی صورت بگیرد. به اعتقاد شماری از بازیگران ارزی،‌ امروز معامله گران محتاط تر از گذشته،‌ بخشی از خریدهای قبلی خود را به فروش خواهند رساند و به طور موقت از بازار خارج خواهند شد.

این افراد ریسک گریزانی هستند که سعی می کنند در شرایط نا اطمینانی با احتیاط رفتار کنند. این دسته از معامله گران در صورت تثبیت دلار بالای خط ۲۷ هزار تومان بار دیگر در قامت خریدار وارد بازار خواهندد شد.

با وجود اینکه، امروز بخشی از معامله گران اقدام به سودگیری خواهند کرد، ممکن است موج جدیدی از تقاضا به دلیل تغییر انتظارات وارد بازار شود. کابینه اعلام شده دولت سیزدهم دیروز چندان توجه مثبت بازار را جلب نکرد و قیمت دلار در معاملات پشت خطی توانست خود را بالای ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان نگه دارد.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه ارزی، شماری از معامله گران احساس کردند که در کابینه جدید، خبری از اصلاحات اساسی ساختاری نخواهد بود و حتی ممکن است سیاست های بسته ای به اجرا گذشته شود. به نظر می رسد بازار به صحبت ها و رفتارهای قبلی برخی از وزرای پیشنهادی توجه کرده و بر اساس آن، در انتظارات افزایشی خود تغییر زیادی اعمال نکرده است.

با این حال، شماری از معامله گران باور دارند که رشد دلار در شرایط خلا نااطمینانی انتقال دولت صورت گرفت و با شروع به کار دولت جدید، اصلاحات قیمت دلار نیز آغاز خواهد شد.

دو علامت متناقض به قیمت سکه طلا

حباب قیمت سکه امامی بار دیگر افزایش یافت. چهارشنبه بعدازظهر فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازاری فلز گران بهای داخلی به بالای ۷۰۰ هزار تومان رسید و در محدوده ۷/۶ درصدی قرار گرفت. حباب سکه روز سه شنبه در محدوده ۵ درصدی قرار داشت.

به گفته فعالان، افزایش حباب بیانگر آن است که تقاضای بیشتری در حال ورود بازار است و همین رشد تقاضا باعث می شود که تعادل قیمتی فلز گران بهای داخلی از بین برود. به گفته شماری از فعالان، افزایش حباب سکه نشان دهنده آن است که بازار ظرفیت رشد بیشتر به دلیل ورود تقاضای معنادار را دارد.

با این حال، از آن سو، چنین خطری را به همراه دارد که با تغییر انتظارات، دارندگان فلز گران بهای داخلی دچار ضرر سنگینی شوند و قیمت به یکباره با افت سنگین به سوی ارزش ذاتی خود حرکت کند. دیروز بعدازظهر ارزش ذاتی سکه در محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار داشت که فاصله زیادی با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۰۰هزار تومانی بازار داشت.

در حالی که حباب سکه احتمال رشد فلز گران بهای داخلی را مطرح می کرد، دیشب در معاملات پشت خطی، سکه بازان به افزایش بهای اونس طلا توجهی نکردند.

شب گذشته اونس طلا در مقاطعی بالای سطح هزار و ۷۵۰ دلار نوسان کرد ولی در بازار داخلی، سکه امامی نه تنها افزایش معناداری را به ثبت نرساند که به زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رفت. برخی فعالان اعتقاد داشتند که افت سکه در معاملات پشت خطی، در شرایطی که اونس طلا افزایشی بود، بیانگر آن است که انتظار سکه بازان تا حدی تغییر کرده است و در سمت کاهشی های بازار قرار گرفته است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود