عدم موازنه قوا در افغانستان نتیجه مذاکرات دوحه به نفع طالبان است

یک دیپلمات پیشین کشورمان با پیشنهاد اینکه دومین دور مذاکرات تهران برای بررسی راهکارها جهت حل مسئله و تحولات افغانستان برگزار شود، گفت: تحولاتی که امروز در افغانستان شاهد هستیم و این عدم موازنه قوا از مذاکرات دوحه به نفع طالبان شروع شده است.

محسن روحی صفت در ارزیابی خود از تحولات افغانستان گفت: این تحولات در صحنه سیاسی و مذاکرات با آمریکا آغاز شد و شاهد هستیم که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موازنه به نفع طالبان پیش می رود. البته به معنای این نیست که طالبان قادر باشد تمامی شهرها و پایتخت را تصرف کند و مشروعیت سیاسی و بین المللی بیابد.

وی افزود: این جنگ در دو جبهه در حال اتفاق است، یکی جبهه طالبان که بسیار منسجم عمل می‌کند و از یک مرکز فرماندهی هدایت می شود، به لحاظ مالی هم مشکلی ندارد و مورد حمایت است. در طرف مقابل نیز جبهه دیگری قرار دارد که غیر منسجم بوده و مشکلات مالی بسیاری دارد و طبیعتا در شرایط فعلی دست طالبان نسبت به دولت بالاتر است.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: در مجموع تصور می کنم این عدم موازنه قوا که با مذاکرات دوحه به نفع طالبان شروع شده فقط تا جایی می تواند پیش برود اما در زمان دیگری با حمایت های مردمی متوقف می شود و در مذاکرات مجدد در صحنه میدان هر کسی وزن خود را خواهد داشت.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه در ادامه با اشاره به مشکلات اجتماعی که در پی این تحولات برای همسایگان افغانستان هم پیش می آید، گفت: طعبیتا کنترل مرزها در دست طالبان قرار دارد و مردم از ترس برای مهاجرت به ایران سرازیر می شوند و معلوم نیست کسانی که آواره شدند چه تیپ افرادی هستند. همین مسئله ضمن ایجاد ناامنی در مرزها می تواند مسائل بهداشتی را نیز با خطر مواجه کند و بیماری هایی بدون کنترل و از راه های غیر قانونی و قاچاق وارد کشور شود. لذا باید همه این مسائل مورد توجه قرار داشته باشد.

روحی صفت خاطرنشان کرد: همسایگان افغانستان باید تلاش کنند انگیزه و روحیه را به جبهه مقاومت دهند تا آنها در مقابل طالبان بجنگند و اجازه ندهند که بیش از این به ناامنی ها دامن زده شود.

وی در پایان یادآور شد: انتظار می رود زمینه لازم فراهم شود تا مذاکراتی که مدتی پیش در تهران برگزار شد دومین دور آن نیز برگزار شود و طرفین برای کاهش هزینه ها به سمت مصالحه و سازش بروند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود