نگاهی به دلایل ضعف کشتی آزاد در المپیک
بدون برنامه و پریدن طلا در چند ثانیه

کشتی آزاد در مقایسه با ۲ المپیک قبلی نتوانست در بازی‌های توکیو به نتایج قابل قبولی دست پیدا کند.

کاروان کشتی آزاد و فرنگی کشورمان در المپیک توکیو ۱۱ سهمیه گرفت اما حاصل کار یک طلا، یک نقره و ۲ برنز بود. نتیجه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به خصوص در کشتی آزاد قابل دفاع نبود.

عملکرد قابل قبول شاگردان آقای خاص 

کشتی فرنگی در المپیک توکیو اگرچه با سهمیه کامل اعزام نشد اما توانست با کسب یک مدال طلا توسط محمدرضا گرایی و یک برنز توسط هادی ساروی عملکرد قابل قبولی داشته باشد. شاگردان آقای خاص ۲ عنوان پنجمی هم داشتند که شاید اگر کمی خوش شانس و با حواستر بودند، آنها هم می‌توانستند به مدال برسند.

به نظر می‌رسد قرعه سختی که به امین میرزازاده خورد باعث شد تا این جوان تازه‌کار نتواند به مدال برسد.

یک برنز دسترنج محمدی در المپیک توکیو 

و اما در کشتی آزاد که نتایج کسب شده، انتقادات زیادی را به کادر و همینطور کشتی‌گیران وارد کرد. برخلاف ۲ دوره قبل که کشتی آزاد به مدال طلا رسیده بود، دسترنج غلام محمدی در المپیک توکیو شاید تک برنز امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلو باشد؛ عملکردی غیرقابل دفاع که باعث انتقادات اهالی فن شد.

خیلی‌ها برای یزدانی طلا را کنار گذاشته بودند و خیلی‌ها هم حذف از المپیک را با یک مبارزه پیش‌بینی نمی‌کردند. حسن یزدانی در المپیک ریو به مدال طلا رسید و در این مدت هم در وزن جدید ۸۶ کیلو عناوین زیادی داشت اما در ۲ مبارزه قبل هم مقابل دیوید تیلور باخته بود. بنابراین مبارزه سوم بسیار حساس بود اما به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ای برای مبارزه در فینال پیش‌بینی نشده بود.

ضعف آزادکاران در المپیک چه بود؟ 

ضعف‌های زیادی باعث شد تا کشتی آزاد بدون طلا از سرزمین آفتاب برگردد. بدنسازی نامناسب که باعث شده بود کشتی‌گیران در وقت دوم توانی در بدن نداشته باشند. عدم برنامه‌ریزی برای مقابله با حریفان و همینطور دفاع ضعیف از عواملی بود که در باخت به چشم آمد.

برخی بر این باورند برنامه‌ریزی انجام شده برای المپیک مناسب نبود که حذف زودهنگام برخی گوش‌شکسته‌ها را به دنبال داشت و در فینال ۸۶ کیلوگرم هم باعث شد تا در کمتر از ۲۰ ثانیه طلا بپرد!

منصور برزگر دارنده مدال نقره المپیک ۱۹۷۶ مونترال در این باره به فارس گفت: همه دنیا برای المپیک کار می‌کند و برنامه‌ریزی همه برای آن است اما ما به مدال‌های جهانی، بین‌المللی و آسیا دلمان را خوش کرده‌ایم.

او به نقاط ضعف ملی‌پوشان هم اشاره و عنوان کرد: دفاع کشتی ما باید زیاد باشد اما بچه‌های ما دفاع ندارند. پاها خیلی ضعیف است و ورزشکاران نمی‌توانند خوب کار کنند. سنگین وزن ما اگر بلد بود خوب خیمه بزند، می‌توانست راهی فینال شود.

عدم آمادگی لازم و نبودن شرایط مناسب جسمی نیز از دیگر دلایلی است که می‌توان به نتایج ضعیف کشتی آزاد اشاره کرد.

علیرضا رضایی دارنده مدال نقره المپیک در این باره گفت: ما استحقاق ۳ یا ۴ مدال را از المپیک توکیو داشتیم اما بچه‌ها برخی از نظر فنی و برخی از نظر جسمی شرایط لازم را نداشتند. شاید ریکاوری نشدند یا فشار زیاد باعث شد انگیزه و شادابی لازم را نداشته باشند.

با مدال‌آوری هندی‌ها، آمریکایی‌ها و روس‌ها زنگ خطر برای کشتی کسور به صدا درآمده است. بنابراین به نظر می‌رسد از حالا برای کسب نتایج مطلوب در المپیک ۲۰۲۴ باید برنامه‌ریزی شود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود