صندوق بین المللی پول:حق برداشت ویژه افغانستان به حالت تعلیق درآمد

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که دسترسی افغانستان به ذخایر مالی این صندوق و همچنین حق برداشت ویژه این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل فقدان شفافیت در مورد دولت افغانستان پس از کنترل طالبان بر شهر کابل، دسترسی این کشور به ذخایر صندوق- از جمله حق برداشت ویژه ۴۴۰ میلیون دلاری- را به حالت تعلیق درآورده است.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای که از طریق رایانامه ارسال شد، اعلام کرد: «در حال حاضر یک ابهام و فقدان وضوح و روشنی در درون جامعه بین‌المللی در ارتباط با شناسایی دولت در افغانستان وجود دارد که در نتیجه آن، این کشور نمی‌تواند به ذخایر مالی صندوق بین‌المللی پول دسترسی داشته باشد».

یک سخنگوی صندوق بین‌المللی پول پیشتر اعلام کرده بود که این صندوق ۳۱۰ میلیون حق برداشت ویژه را به افغانستان تخصیص خواهد داد که معادل ۴۴۰ میلیون دلار بر پایه نرخ تبادل حق برداشت ویژه در روز چهارشنبه است.

این در حالی است که یک مقام وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز اوایل روز چهارشنبه اعلام کرد که این وزارتخانه برای ممانعت از دسترسی طالبان به ذخایر حق برداشت ویژه این کشور گام‌هایی برداشته است.

گفتنی است، صندوق بین‌المللی پول طبق یک روال رایج برای تصمیم‌گیری در مورد تعامل با دولت‌هایی که در پی کودتاها و انتخابات مورد مناقشه به قدرت می‌رسند، به نظرات اعضای این صندوق وابسته است. در سال ۲۰۱۹ نیز صندوق بین‌المللی پول حق برداشت ویژه ونزوئلا را پس از عدم شناسایی این کشور از سوی ۵۰ عضو این صندوق به حالت تعلیق درآورد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود