دوراهی آزمون‌های علوم پزشکی
شرایط قرمز کرونایی برای دانشجویان

با تشدید شرایط شیوع بیماری کرونا و لغو برخی از آزمون‌ها، گروهی از دانشجویان علوم پزشکی به برگزاری آزمون‌های شهریورماه معترض شده‌اند اما در مقابل برخی از دانشجویان موافق برگزاری آزمون هستند.

آزمون‌های پیش کارورزی دانشجویان پزشکی، جامع علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی و جامع داروسازی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی آغاز شده است و دانشجویان می‌توانند تا پایان روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه در این آزمون‌ها ثبت نام کنند.

زمان آزمون پیش کارورزی برای دانشجویان پزشکی صبح روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ساعت ۸:۳۰ صبح، آزمون علوم پایه پزشکی بعدازظهر ۱۸ شهریور ساعت ۱۴ بعدازظهر است.

آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) صبح روز جمعه ۱۹ شهریور ساعت ۸:۳۰ صبح و آزمون علوم پایه دندانپزشکی بعدازظهر روز جمعه ۱۹ شهریور ساعت ۱۴ بعدازظهر برگزار می‌شود.

این آزمون‌ها به منظور ارتقای آموزشی دانشجویان علوم پزشکی هر ساله در دو نوبت شهریورماه و اسفندماه برگزار می‌شود.

دانشجویان پزشکی در طول دوران تحصیل خود باید در آزمون علوم پایه شرکت کنند و پس از موفقیت در این آزمون وارد دوره کارآموزی (استاژری) شوند و پس از طی دوره کارآموزی، باید در آزمون پیش کارورزی (پره انترنی) شرکت کنند و پس از موفقت در آن وارد دوره کارورزی یا انترنی شوند.

برای دانشجویان دندانپزشکی نیز شرکت در آزمون علوم پایه به معنای پایان دوره و ورود به دوره کارورزی است.

دانشجویان داروسازی نیز در دو سال اخیر باید آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) را بر اساس کوریکولوم جدید با موفقیت طی کنند تا بتوانند در رشته خود ادامه تحصیل دهند.

شرایط کرونا و حرکت سینوسی آن موجب شده که از ابتدای شناسایی کرونا در ایران، آزمون‌های کشوری و دانشگاهی در موقعیت‌های مختلف زمانی لغو و به تعویق بیافتند.

پیش از این یک بار آزمون‌های پیش کارورزی دانشجویان پزشکی، جامع علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی و جامع داروسازی در اسفندماه ۱۳۹۸ در ابتدای شناسایی کرونا و ناشناخته بودن مقابله با بیماری لغو و مقرر شد بر اساس دستورالعمل معاونت آموزشی وزارت بهداشت، سوابق تحصیلی دانشجویان در ارزیابی آنها دخیل شود.

در روزهای اخیر با توجه به شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا در کشور، گروهی از دانشجویان علوم پزشکی که واجد شرکت در آزمون‌های پیش کارورزی، علوم پایه، جامع داروسازی هستند، خواستار تعویق و لغو این آزمون‌ها شده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی متعدد کمپین‌هایی به منظور مشکلات این آزمون ایجاد کرده‌اند.

دانشجویان موافق تعویق آزمون‌های پیش کارورزی و علوم پایه معتقد هستند که شرایط کرونایی موجب شده که بخشی از دانشجویان آموزش مجازی را طی کنند و نتوانسته‌اند به خوبی در فیلد بالینی و دانشگاه حضور یابند و همین موضوع در آزمون ارزیابی نهایی تاثیر منفی می‌گذارند.

این گروه از دانشجویان همچنین به خطرات آزمون در شرایط قرمز اشاره می‌کنند و یادآور می‌شوند که جان دانشجویان در این شرایط در خطر می‌افتد و بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی به دلیل حضور در این شرایط ممکن است مبتلا شوند و یا ناقل بیماری باشند.

در مقابل، گروهی دیگر از دانشجویان نیز معتقد هستند که تعویق آزمون‌های شهریورماه و اعتراض به آن از سوی عده‌ای صورت می‌گیرد که درس نخوانده‌اند و وقت دانشجویان را تلف می‌کنند.

این گروه از دانشجویان می‌گویند تقریباً همه افرادی که قرار است در این امتحان شرکت کنند واکسینه شده‌اند و حضور چند ساعته آنها در امتحان خطری ندارد. ضمن اینکه اگر هر کدام از این امتحانات به تعویق بیافتد دانشجویان باید برنامه جدیدی داشته باشند و وضعیت ورود کارآموزان و کارورزان به بیمارستان‌ها و بخش‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

همچنین وزارت بهداشت هم در آخرین ویرایش منتشر شده از تقویم آزمون‌های علوم پزشکی، بر برگزاری این آزمون‌ها در شهریورماه صحه گذاشته است.

بر اساس این تقویم در شهریورماه تعداد ۸ آزمون در گروه علوم پزشکی برگزار می‌شود.

آزمون کتبی دانشنامه تخصصی بالینی پزشکی (دوره ۶۸ بورد تخصصی) و آزمون کتبی دانشنامه فوق تخصصی بالینی پزشکی (دوره ۳۵ بورد فوق تخصصی) در روزهای ۱۱ تا ۱۴ شهریور، آزمون پیش کارورزی و آزمون علوم پایه پزشکی در ۱۸ شهریور، آزمون علوم پایه دندانپزشکی، آزمون جامع رشته داروسازی (۱۸۰ واحدی) و آزمون ارتقای دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور ۱۹ شهریور و آزمون صلاحیت شغل‌های پرستاری – اتاق عمل – هوشبری ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ برگزار می‌شوند.

ضمن اینکه پیش از این در ۲۷ تیر ۱۴۰۰ آئین نامه جدید فعالیت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده بود و در آن تاکید شد که آموزش و امتحانات دانشجویان علوم پزشکی باید حضوری برگزار شود و دانشگاه‌ها ملزم به اتمام برنامه واکسیناسیون شدند.

در بندی از این آئین نامه آمده است که شیوه ترجیحی آزمون‌ها مبتنی بر حضور فیزیکی است.

شیوه ترجیحی برگزاری آزمون‌های دوره بالینی کارآموزی کارورزی در عرصه آزمون مبتنی بر حضور فیزیکی (کتبی یا آزمون‌های مبتنی بر مرکز مهارت‌های بالینی) مبتنی بر رعایت اصول ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی است.

شیوه ترجیحی برگزاری آزمون‌های دروس تئوری، آزمون‌های حضوری الکترونیک مبتنی بر سالن‌های استاندارد آزمون است. در غیر این صورت برگزاری کتبی آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

تنها در مواردی که نتوان شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کرد از آزمون الکترونیک از راه دور، با رعایت تمام ملاحظات صحت آزمون بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی برگزاری آزمون‌ها استفاده شود. استفاده از این روش آزمون به دلیل پیچیدگی اطمینان از عدالت و سلامت در برگزاری آزمون باید در اولویت آخر باشد.

مسئله اصلی این روزهای وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی، بازگرداندن وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها به حالت عادی است و در همین زمینه برگزاری منظم آزمون‌هایی که به روند آموزش دانشجویان مربوط است در دستور کار است.

بر اساس آئین نامه ابلاغی وزارت بهداشت روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی موظف هستند که هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم را برای بازگرداندن وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها به حالت عادی را در دستور کار قرار دهند.

در این میان کمپین‌های متعددی نیز در فضای مجازی پیگیر موضوعات آزمون‌های دانشجویان علوم پزشکی هستند اما با توجه به شرایط متغیر شیوع کرونا مشخص نیست که این آزمون‌ها هم سرنوشتی مشابه لغو و تعویق می‌یابند و یا در موعد مقرر خود برگزار می‌شوند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود