ایمانی:
رئیسی در ترکیب کابینه تسلیم لابی‌ها نشد

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کابینه رئیسی یک کابینه کاری برای فائق آمدن بر مشکلات است گفت: این موضوع را که این کابینه براساس مصلحت‌های سیاسی و جناحی و فشارهای طیف‌ها و جریان‌ها و لابی‌های قدرت به‌وجود آمده باید به‌شدت رد کرد.

روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مجلس درباره کابینه پیشنهادی رئیسی کار کارشناسی کرده است

– مجلس واقعا درباره کابینه پیشنهادی رئیسی یک کار کارشناسی کرده است و این‌طور نبود که چون وی معرفی کرده، دیگر مخالفی صحبت نکند و همه موفق به رای آوردن شوند و حالت نیمه‌فرمایشی شود.

– یکی از دلایلی که تاحدودی بحث در مجلس چالشی شده، برخی از وزرایی هستند که رئیسی معرفی کرده که هضم این مقداری برای مجلس ثقیل است و شاید هم به این دلیل بحث‌ها کمی چالشی شده است.

رئیسی در ترکیب کابینه تسلیم لابی‌ها نشد

– اگرچه نسبت به این ترکیبی که رئیسی معرفی کرده‌ است، روی برخی وزرا خیلی توجیه نیستم، اما درعین‌حال این موضوع را که این کابینه براساس مصلحت‌های سیاسی و جناحی و فشارهای طیف‌ها و جریان‌ها و لابی‌های قدرت به‌وجود آمده باید به‌شدت رد کرد.

– این نه ادعا او نه تحلیل است، بلکه یک واقعیت است و دلیلش این است که وقتی ما نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم میان اکثریت قاطع وزرا چهره‌های مشهور سیاسی دیده نمی‌شود.

– به ‌غیر از شاید یکی، دونفر، هیچ‌کدام مشهور به سیاسی بودن نیستند، چه برسد به اینکه مثلا از یک طیف خاص اصولگرایان معرفی ‌شده باشند.

– بله، همه کابینه از جهت خطوط کلی سیاسی درواقع به مبانی نظام و انقلاب و رهبری معتقد هستند و طبیعتا باید چنین باشد، چون رئیس‌جمهور بر این مسلک است. از این‌ جهت فقط در کلیات می‌توانیم بگوییم شخصیت سیاسی دارند اما شخصیت سیاسی مصطلح و خاص، اصلا اکثریت قاطع این وزرا ندارند!

کابینه رئیسی یک کابینه کاری برای فائق آمدن بر مشکلات است

– درواقع می‌شود این‌طور اظهارنظر کرد که این کابینه، کابینه سیاسی به‌معنای مصطلح نیست و این یکی از محاسن آن است، تاکید می‌کنم به‌معنای مصطلح کابینه سیاسی نیست، بلکه یک کابینه کاری برای فائق آمدن بر مشکلات است.

– حالا اینکه آیا واقعا این افراد که رئیس‌جمهور معرفی کرده به‌لحاظ شخصی یا مدیریتی توان وزارت را دارند صاحب‌نظران و درنهایت نمایندگان محترم مجلس نظر می‌دهند. اما کابینه مطلقا براساس فشارهای سیاسی انتخاب نشده است.

کلیات کابینه رای می‌آورد

– آن چیزی که اتفاق خواهد افتاد، این است که کلیات کابینه رای می‌آورد. اکثر کابینه به‌طور طبیعی طبق سنت‌هایی که مجلس پیش‌تر هم داشته، رای خواهند آورد.

– احتمال دارد که مثلا یکی، دو نفر یا حداکثر سه نفر موفق به رای اعتماد گرفتن نشوند و این پیش‌بینی می‌شود ولی بقیه قاعدتا رای خواهند آورد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود