زنجیره خدمات‌رسانی آب و برق در خوزستان تکمیل نشد

علی‌اکبر محرابیان عصر امروز جمعه در نشست شورای اداری خوزستان گفت: در حوزه آب و برق استان خوزستان و در طول تاریخ پس از انقلاب سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب و سنگینی انجام شده که شاید بی‌سابقه باشد؛ ظرفیت‌های عظیمی در خوزستان ایجاد شده ولی بزرگ‌ترین اشکالی که وجود دارد و مردم را دچار مشکلات کرده این است که زنجیره خدمات‌رسانی تکمیل نشد.

وزیر نیرو افزود: به این یعنی ۲۳ میلیارد مترمکعب ظرفیت مخازن این استان ایجاد شده معادل ۴۰ درصد کشور است ولی با این وجود مردم خوزستان از مواهب این آب یا محروم شده‌اند و یا این حجم آب زندگی آنها را دچار مشکلات و معضلات می‌کند.

وی عنوان کرد: مدیریت منابع آب در خوزستان فوق‌العاده ضعیف و غیرتخصصی انجام شده است؛ مثلاً دو سال پربارش را پشت سر گذاشتیم که ذخیره آبی خوبی ایجاد شده بود ولی با یک پیش‌بینی اشتباه در سال قبل و از بابت نگرانی بابت آورد سال‌های بعد رهاسازی زیادی انجام شد.

محرابیان با بیان اینکه امید است که فصل پاییز را با مدیریت صحیح به‌خوبی پشت سر می‌گذاریم، اظهار کرد: هفت طرح آب‌رسانی در خوزستان وجود دارد که مهم‌ترین طرح آن غدیر است که ۲۶ شهرستان از آن بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین تاکنون ۱۸ شهر از جمله خرمشهر، آبادان، اهواز و شادگان از طریق این طرح و آب کرخه منتفع شده‌اند ولی کیفیت آن بسیار ضعیف و با ای سی بالاست.

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح را در سال ۸۹ بازنگری کردند و مقرر شده که مخزن تأمین را بر دز متمرکز کنیم، افزود: قرار بر این شده که کیفیت آب مردم خوزستان را با اتصال طرح به دز ارتقا دهیم ولی حدود پنج سال طرح خوابیده و با پیشرفت بسیار ضعیفی در حال اجراست.

وی ادامه داد: یک تونلی باید ساخته می‌شد که قرارگاه خاتم آن را احداث کرده و برای تکمیل نیازهای بعدی آن در خط آب‌رسانی اصلی به ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ اگر بتوانیم امروز این موضوع را مصوب کنیم که حداقل یک هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهند تا یک طرح جایگزین را برای حل مشکلات مردم شهرها تا هشت سال اجرایی کنیم.

محرابیان با تأکید بر اینکه تصفیه‌خانه‌های موجود شهری در اغلب شهرهای خوزستان فرسوده است که باید نوسازی شوند، تصریح کرد: طرح آب‌رسانی شمال شرق استان به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر نیرو اضافه کرد: در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز در چهار سال اخیر متوقف شده و مشکل تخصیص آب داشت که قول می‌دهیم آن را حل کنیم و برای موضوع منابع مالی نیز باید تدبیری اتخاذ شود.

وی با تأکید بر اینکه برای کشت پاییزه منابع آب را به‌خوبی مدیریت می‌کنیم، افزود: تصویر ماهواره‌ای سه روز قبل را که بررسی کردم، اطراف آورد کارون سطح سبز (شلتوک‌های مرتب) بافاصله سه تا ۱۰ کیلومتر زمین از هر نوع پوشش گیاهی خالی شده بود و به این معناست که آنچه آورد این رودخانه است صرف شلتوک‌کاری اطراف می‌شود و اعتراض مردم شهر و روستاها به‌حق است و اگر موضوع کشت مدیریت نشود به هر میزان آب وارد رودخانه شود صرف این کشت‌های شلتوک خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: چهار سال قبل ۴۰ هزار هکتار کشت شلتوک بوده که در سال‌های پرآبی به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و امسال نیز بیش از ۱۰۰ هزار هکتار شده است.

وی گفت: در استان ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف برق استان خوزستان است که هر یک هزار مگاوات آن به‌صورت برق‌آبی و مابقی به‌صورت حرارتی تأمین می‌شود؛ بنابراین در این راستا باید برق تولید شده در نیروگاه‌های برق‌آبی را برای صادرات استفاده کنیم.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود