بیانیه مشترک وزرای خارجه 6 کشور همجوار افغانستان

وزرای خارجه شش کشور همجوار افغانستان در پایان نشست مجازی خود با محور موضوع افغانستان یک بیانیه مشترک صادر کردند.

به گزارش تارنمای رسمی وزارت خارجه چین، در نشست مشترک وزرای خارجه شش کشور همجوار افغانستان (ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان) که به ابتکار دولت پاکستان در روز هشتم سپتامبر ۲۰۲۱ از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، وزرای خارجه کشورهای مزبور پس از گفتگو در فضایی مملو از درک متقابل و رویکرد سازنده؛ خاطرنشان کردند که با خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، مردم افغانستان اکنون از حق تعیین آینده خود برخوردارند، که این امر باید تحقق فرآیندِ «تحت رهبری افغانستان، و متعلق به افغان‌ها» برای صلح و آشتی ملی را در عمل ممکن سازد.

[وزرای خارجه شش کشور همجوار افغانستان در این بیانیه] تصدیق کردند که تحولات کنونی در افغانستان بار دیگر ثابت کرد که برای این مسأله هیچ راه حل نظامی وجود ندارد و از این رو، بر اهمیت یک ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان با مشارکت تمام گروه‌های قومی تأکید کردند.

[وزرای خارجه شش کشور همجوار افغانستان] تأکید کردند که اعضای مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل باید مسئولیت صلح و بازسازی افغانستان از طریق حمایت از توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی در این کشور را بپذیرد و به مردم افغانستان کمک‌های ضروری اقتصادی و بشردوستانه ارائه نمایند. جامعه بین‌المللی نباید مردم افغانستان را به حال خود رها کند.

آنها همچنین بر اهمیت همکاری جهت رفع چالش‌های مشترک، تقویت همکاری و روابط دوستانه در همسایگی یکدیگر و پیشبرد صلح، امنیت، ثبات و ارتباطات منطقه‌ای، پیوندهای مردم با مردم، یکپارچگی اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری به سود کل منطقه تأکید کردند.

وزرای خارجه شش کشور مزبور همچنین حمایت از حاکمیت، استقلال و یکپارچگی سرزمینی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن را اعلام و خاطرنشان کردند که آینده افغانستان باید توسط مردم این کشور و مطابق با مقررات منشور سازمان ملل متحد تعیین شود.

وزرای خارجه شش کشور همجوار افغانستان همبستگی خود با ملت افغانستان را اعلام کرده و حمایت کشورهای همجوار برای کمک به برقراری صلح، امنیت، آشتی ملی، ثبات و توسعه افغانستان را تکرار کردند.

آنها همچنین بر لزوم تشکیل یک ساختار دولتی باز و فراگیر که سیاست‌های داخلی و خارجی میانه رو و استوار را به مرحله اجرا گذارد، سیاست‌های دوستانه نسبت به همسایگان افغانستان اتخاذ کند؛ به اهداف مشترکی همچون صلح پایدار، امنیت، ایمنی و رفاه طولانی مدت دست یابد، به حقوق بشر بنیادین از جمله حقوق گروه‌های قومی، زنان و کودکان احترام بگذارد، تأکید کردند.

وزرای خارجه شش کشور همجوار افغانستان نسبت به احتمال تهییج و نقش عناصر مخرب هم در داخل و هم در خارج از این کشور که با هدف منحرف سازی تلاش‌ها از مسیر یک توافق سیاسی فراگیر در افغانستان انجام می‌شود، هشدار دادند و اهمیت یک تعامل بین‌المللی پایدار با افغانستان به ویژه در حمایت از نیازهای این کشور در حوزه بشردوستانه و توسعه را مورد تصدیق قرار دادند.

آنها همچنین حمله‌های بزدلانه و منفور تروریستی به فرودگاه کابل و سایر مکان‌های متعلق به گروه‌های قومی و مذهبی افغانستان را محکوم کردند و با تأکید بر این اصل که از خاک افغانستان نباید تهدیدی متوجه سایر کشورها شود، تصریح کردند که به سازمان‌های تروریستی همچون داعش، القاعده، حزب اسلامی ترکستان (ETIM)، تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان (BLA)، جندالله و سایر گروه‌ها نباید فرصت و امکان حفظ یک پایگاه در خاک افغانستان را بیابند.

دیپلمات‌های بلندپایه شش کشور همجوار افغانستان در این نشست آمادگی خود برای باز نگهداشتن بنادر خود به روی افغانستان و تضمین روند ارسال آسان کالاها با هدف تسهیل دسترسی مردم افغانستان به حمایت خارجی، به ویژه حمل و ترانزیت مایحتاج بشردوستانه و همچنین کمک به افغانستان برای تقویت ارتباط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای منطقه را اعلام کردند.

آنها همچنین به ادامه روند تأمین ملزومات پزشکی و ارائه کمک‌های فنی و غیره به مردم افغانستان در مسیر مبارزه با بیماری کووید -۱۹ متعهد شدند.

وزرای خارجه شش کشور مزبور با اشاره به افزایش مداوم تولید مواد مخدر ظرف بیست سال گذشته در افغانستان که به مردم این کشور و جامعه بین‌المللی لطمه جدی زده است، بر لزوم توقف تولید مواد مخدر در افغانستان تأکید کردند.

آنها همچنین خواستار دسترسی بدون مانع به نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه جهت تأمین کمک‌های لازم به مردم نیازمند افغانستان شدند. آنها همچنین از جامعه بین‌المللی خواستند تا مطابق با اصل مسئولیت بین‌المللی و تقسیم بار مسئولیت در قبال پناهجویان افغان حمایت مالی کافی، قابل پیش بینی، منظم و پایداری را ارائه نمایند.

آنها همچنین بر اهمیت بنیادین پروژه‌های مهم بین‌المللی در حوزه انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، زیرساختها و سایر پروژه‌های اجرا شده توسط کشورهای همجوار برای توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان، ادغام فعال این کشور در درون اقتصاد جهانی و تضمین رفاه مردم افغانستان تأکید کردند و خواستار ارائه حمایت‌های لازم از سوی نهادهای مالی و سازمان‌های بین‌المللی شدند.

وزرای خارجه شرکت کننده در نشست افغانستان همچنین با حفظ هماهنگی‌ها با یکدیگر برای اتخاذ یک واکنش کلی، فراگیر و هماهنگ موافقت کردند و توافق کردند که به نشست‌های وزرای خارجه کشورهای همجوار افغانستان به صورت ادواری ادامه داده و نشست بعدی خود را در تهران برگزار کنند و سازوکاری برای رایزنی منظم نمایندگان ویژه در امور افغانستان و همچنین نشست‌های منظم نمایندگان سفارتخانه‌ها در کابل برای بحث و گفتگو و هماهنگ سازی تلاش‌های مشترکشان تنظیم نمایند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود