پس از خروج پاتریوت آمریکا کدام گزینه ها پیش روی ریاض است؟

کارشناسان با اشاره به خروج سامانه های پاتریوت آمریکا از عربستان به گزینه های دشوار و تلخ پیش روی ریاض پرداختند و اینکه ریاض به دنبال آرام کردن اوضاع در منطقه و ایجاد پل ارتباطی با ایران است.

آناتولی عربی گزارش داد: پس از خروج پاتریوت کدام گزینه‌ها پیش روی سعودی است؟ با خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از عربستان سعودی، کارشناسان معتقدند که ریاض با گزینه‌های دشوار و تلخی روبروست و باعث می‌شود که به سمت آرام کردن اوضاع در سطح منطقه کشانده شود.

«علی باکر» استاد روابط بین الملل در دانشگاه قطر در این باره به خبرگزاری آناتولی گفت: گزینه‌های عربستان دشوار است و تلاش می‌کند با روی آوردن به روسیه، این بحران را پشت سر بگذارد اما گمان نمی‌کنم مشکلش حل شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه دلیل چنین موضوعی این است ریاض از لحاظ سیاسی و نظامی به شدت به واشنگتن متکی است بنابراین یافتن جایگزین دشوار است مگر اینکه روابط خود را با آن ترمیم و یا جبهه داخلی و روابط منطقه‌ای خود را تقویت کند، می‌افزاید: عربستان سعودی با ایران و ترکیه روابط خوبی ندارد در حالی که این دو کشور جایگاه منطقه‌ای مهمی دارند و بدون اصلاح روابط خود با دست کم یکی از آنها، وضعیت ریاض همچنان دشوار باقی خواهد ماندعلی باکر: ریاض از لحاظ سیاسی و نظامی به شدت به واشنگتن متکی است بنابراین یافتن جایگزین دشوار است مگر اینکه روابط خود را با آن ترمیم و یا جبهه داخلی و روابط منطقه‌ای خود را تقویت کند. عربستان سعودی با ایران و ترکیه روابط خوبی ندارد در حالی که این دو کشور جایگاه منطقه‌ای مهمی دارند و بدون اصلاح روابط خود با دست کم یکی از آنها، وضعیت ریاض همچنان دشوار باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: ریاض تلاش می‌کند که به طور مثال به یونان روی آورد اما یونان خود نیاز به حمایت دارد و نمی‌تواند حامی ریاض در زمینه سامانه‌های دفاع هوایی شود. امکان جایگزینی واشنگتن با این کشورها وجود ندارد زیرا ریاض از نظر نظامی به شدت به واشنگتن وابسته است. از سویی اگر به فرض مشکلات و تبعات سیاسی برای ریاض به دنبال نداشته باشد این روند یعنی عوض کردن تجهیزات امریکایی سالهای طولانی زمان نیاز دارد و به عبارتی غیر ممکن است.

«یاسر عبدالعزیز» نویسنده و روزنامه نگار مصری نیز در این باره گفت: بایدن قبل از به قدرت رسیدن، گفته بود که ریاض را مجازات خواهد کرد و به راحتی از کنار کشته شدن جمال خاشقجی نخواهد گذشت و به همین دلیل اوضاع به سرعت بین آمریکا و عربستان رو به تیرگی نهاد و نوعی سردی در روابط طرفین ایجاد شد.

وی می‌افزاید: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در وضعیت مناسبی نیست و این موضوع همزمان با رکودی است که آمریکایی‌ها تجربه می‌کنند. علاوه بر این، اوضاع در افغانستان نیز بر روابط فیمابین تأثیر گذاشته و نشان داده است که آمریکا در صدد خروج از برخی از مناطقی است که هزینه‌های زیادی را صرف می‌کند.

عبدالعزیز گفت: ماه گذشته در سایه سروصدای خروج آمریکا از افغانستان، عربستان نیز به پیش بینی موضع مشابه آمریکا در خلیج فارس وارد عمل شد و با روسیه توافقنامه نظامی امضا کرد و خواستار خرید اس ۴۰۰ شد. هرچند هنوز چنین توافقی روند جدیت به خود نگرفته اما هنوز هم مطرح است.

این تحلیلگر مصری در ادامه اعلام کرد: عربستان تلاش می‌کند تا آنجا که می‌تواند به سمت روسیه حرکت کند و حتی سخن از سامانه دفاع هوایی اسرائیل هم به میان آمده است. بعید نمی دانم که عربستان ولو از طریق یک طرف سوم، به سمت رژیم صهیونیستی کشیده شود.

این نویسنده مصری گفت: عربستان سعودی انتخاب تلخی را پیش رو دارد و آن هم ترکیه است. این در حالی است که روابط فیمابین در شرایط فعلی سرد است واین امکان وجود دارد چرخش خوبی داشته باشد و ترکیه هم قطعاً از چنین رویکردی استقبال خواهد کرد.

براساس گفته وی، عربستان اکنون در وضعیت خطرناکی است و به دنبال روسیه و رژیم صهیونیستی است در حالی که گزینه ترکیه را هم پیش رو دارد که قطعاً از سوی مردم عربستان بیشتر مورد قبول قرار می‌گیرد تا روس‌ها و رژیم صهیونیستی.

عربستان برای آرام کردن اوضاع در منطقه و ایجاد پل ارتباطی با ایران تلاش می‌کند

این روزنامه نگار مصری می‌افزاید: در پی اتخاذ تصمیم آمریکا برای خارج کردن سامانه‌های دفاعی پاتریوت، عربستان برای آرام کردن اوضاع در منطقه تلاش می‌کند و با هدف ایجاد پل ارتباطی با ایران، آرام کردن اوضاع و کاهش تهدیدها از جانب متحدان ایران در یمن، عراق و همینطور آرام کردن اوضاع در خلیج فارس، به بغداد روی آورده است.

عبدالعزیز با اشاره به اینکه یکی از گزینه‌هایی که عربستان سعودی به آن متوسل شده، همکاری با یونان است، اما نمی‌تواند خلأ آمریکا را پر کند، یادآور می‌شود: رابطه آمریکا و عربستان ممکن است رو به تیرگی باشد اما واشنگتن هرگز متحدی بهتر از ریاض پیدا نخواهد کرد. عربستان در جستجوی جایگزین‌هایی بوده و به سمت روسیه متمایل شده است در حالی که این موضوع در واقع به مثابه اهرم فشاری بر آمریکاست. بنابراین قطعاً روابط آنها به حالت رکود کامل نخواهد رسید.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود