عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
تصمیم دولت بر اجرای سیاست‌های انقباضی/ لایحه متمم بودجه ارائه شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تصمیم به اجرای سیاست‌های انقباضی دارد، گفت: دولت باید لایحه متمم بودجه را به مجلس ارائه کند.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص کسری بودجه ۱۴۰۰، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد، دولت تدبیر مدعی بود که می‌تواند اعداد و ارقام مربوط به درآمدهای بودجه را محقق کند. در مجلس این لایحه چکش کاری شد، زیرا معتقد بودیم درآمدهای لایحه واقع بینانه نیست و به دلیل کاهش فروش نفت و مشکلات ناشی از کرونا درآمدهای مالیاتی و نفتی محقق نمی‌شود لذا لایحه را تعدیل کردیم.

دولت برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۰ لایحه متمم ارائه کند

وی گفت: کسری بودجه همیشه وجود داشته و طبیعی است زیرا درآمدها پیش بینی می‌شود اما هزینه‌ها قطعی هستند، همیشه درآمدهای محقق پایین‌تر از پیش بینی‌های بودجه هستند. زمانی که تفاوت بین درآمدهای پیش‌بینی شده و درآمدهای محقق شده زیاد شود کسری بودجه غیرقابل جبران خواهد شد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس تصریح کرد: دولت‌ها در این مواقع باید لایحه متمم ارائه کرده و برای کاهش هزینه‌های خود و افزایش درآمدهای مالیاتی و نفتی چاره اندیشی کنند.

ارکانی تاکید کرد: دولت اگر کسری بودجه دارد باید رسماً اعلام کرده و لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه کند و مشخصاً اعلام کند که در چه سرفصل‌هایی قصد کاهش هزینه‌ها و در چه سرفصل‌هایی قصد افزایش درآمدها را دارد.

وی با بیان اینکه دولت تصمیم به اجرای سیاست‌های انقباضی دارد، گفت: دولت لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه کند تا مشخص شود در چه سرفصل‌هایی قصد کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را دارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه با کمیسیون برنامه گفت: در این جلسه میرکاظمی اعلام کرد به دنبال اجرای سیاست‌های انقباضی در بودجه است.

مجلس اجازه اعمال سیاست‌های انقباضی در قبال طبقات محروم را نمی‌دهد

ارکانی گفت: پیشنهاد دادیم اجرای این سیاست‌ها از دولت آغاز شود، حقوق مدیران دولتی و هزینه‌های جاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی کاهش یابد، کمیسیون اعلام کرد مجلس اجازه نمی‌دهد اجرای این سیاست‌ها به مردم و طبقات پایین جامعه آسیب وارد کند.

وی گفت: دولت باید صریح، شفاف و قانونی موضع خود را در قبال کسری بودجه اعلام کرده و برنامه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند.

دولت تدبیر برای جبران کسری بودجه ماجرای بورس را به راه انداخت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت تدبیر هم با مشکل کسری بودجه مواجه بود اما به مجلس لایحه متمم ارائه نکرد و مشورتی انجام نداد، دولت و وزارت اقتصاد کسری بودجه خود را از بازار بورس و جیب مردم تامین کرد. لذا نیازمند همکاری دولت و مجلس و شفافیت سازمان برنامه و بودجه برای حل مشکل کسری بودجه هستیم.

ارکانی گفت: سازمان برنامه وبودجه باید راهکارها و تکنیک‌های خود را برای اجرای سیاست‌های انقباضی اعلام کند، ده‌ها تکنیک و سیاست در این زمینه وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه از میرکاظمی خواستیم برنامه هفتم توسعه را سریع‌تر به مجلس ارائه کند، گفت: دولت روحانی مکلف بود تا پایان خرداد ماه لایحه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کند اما این کار را انجام نداد از این رو از سازمان برنامه و بودجه خواستیم سریع‌تر این لایحه را به مجلس ارائه کند زیرا برنامه ریزی و سیاست گذاری‌های اقتصادی و بودجه‌ای سال ۱۴۰۱ منوط به تصویب برنامه هفتم توسعه است.

طبق گزارش دیوان محاسبات تنها ۲۵ درصد احکام برنامه ششم توسعه محقق شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در این راستا کمیته‌ای متشکل از دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد تا بررسی کنند چند درصد از احکام و قوانین برنامه ششم توسعه اجرایی شده است. طبق گزارش غیررسمی دیوان محاسبات تنها ۲۵ درصد احکام برنامه ششم توسعه محقق شده، این آمار و ارقام نشان دهنده عملکرد معمولی دستگاه‌ها بدون توجه به احکام برنامه ششم توسعه است.

ارکانی اظهار داشت: همچنین مقرر شد وزرای کابینه سیزدهم به ترتیب در کمیسیون برنامه و بودجه حضور یافته و دلایل عدم اجرای ۷۰، ۸۰ درصد احکام برنامه ششم را اعلام کنند و به صورت کارشناسی شده توضیح دهند که آیا امکان اجرای این احکام در برنامه آتی وجود دارد یا خیر.

وی گفت: در برنامه هفتم به دنبال این هستیم که احکام و قوانینی که قابلیت اجرایی دارند را به تصویب برسانیم.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود