درحالی‌که این انتظار وجود داشت ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه هفدهم مردادماه فهرست کابینه پیشنهادی خود را تحویل مجلس دهد اما این امر اتفاق نیفتاد.

پیش‌ازاین برخی گمانه‌زنی‌های در هفته گذشته ناظر به این بود که احتمالاً رئیس‌جمهور کابینه را در روز تحلیف به مجلس معرفی خواهد کرد. بااین‌وجود ابراهیم رئیسی در روز تحلیف، پنجشنبه ۱۴ مردادماه درباره زمان معرفی کابینه گفته بود «در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر سرعت در معرفی اعضای دولت و کابینه، فهرست اعضای پیشنهادی کابینه در هفته آینده و در اولین فرصت، قبل از پایان مهلت مقرر تقدیم ریاست محترم و نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی خواهد شد»

اشاره رئیس‌جمهور به سخنان رهبری در روز تنفیذ یعنی سه‌شنبه دوازدهم مردادماه است که بر ضرورت تسریع دولت و مجلس در تشکیل کابینه سیزدهم تأکید داشته بودند. ایشان دراین‌باره فرموده بودند: «در تشکیل دولت ان‌شاءالله بایستی سرعت عمل به خرج داده بشود؛ یعنی شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت تأخیر بیفتد».

سخنان رهبری موجب شده بود که رئیس‌جمهور اهتمام ویژه‌ای جهت معرفی کابینه داشته باشد و این همان مسئله که مورداشاره رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفت.

فریدون حسنوند، چهارشنبه‌شب سیزدهم مردادماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بیان داشته بود «با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری داشتند در ابتدا قرار بود پنجشنبه هم‌زمان با مراسم تحلیف اعضای کابینه معرفی شوند اما ظاهراً به علت این‌که هنوز در مورد برخی از آن‌ها توافق نشده است به نظر می‌رسد یکشنبه این کار انجام شود».

ولی اسماعیلی، سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی نیز دراین‌باره بیان داشته بود «لیست کابینه رئیسی فردا{روز یکشنبه}ساعت ده صبح تقدیم مجلس می‌شود؛ همچنین مجلس بلافاصله برگزاری جلسات برای بررسی اعضای کابینه را شروع می‌کند».

اما روز یکشنبه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لیست اعضای کابینه پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی برای حضور در دولت سیزدهم هنوز نهایی نشده، اظهار داشت: «به‌احتمال‌زیاد این لیست روز سه‌شنبه هفته جاری به مجلس ارسال می‌شود».

البته برخی از نمایندگان این گمانه‌زنی که در روز سه‌شنبه کابینه معرفی خواهد شد تائید نکرده‌اند. در این راستا سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «این‌که برخی افراد زمان اعلام می‌کنند و می‌گویند لیست سه‌شنبه قرار است ارائه شود همه گمانه‌زنی است و دقیق نیست. خبر دقیق را فقط همکاران دولت اعلام می‌کنند».

معصومه پاشایی بهرام، نماینده مرند و جلفا نیز در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «با توجه به دستور حضرت آقا در مورد سرعت عمل در تشكيل دولت جديد، صبح{یکشنبه} آماده دریافت لیست کابینه بودیم، ولی متأسفانه موکول شد به چهارشنبه!! اميدوارم اين زمان صرف شايسته گزينى شود، نه گسترش روابط و به نتيجه رسيدن سهم خواهي‌ها!».

مسئله معرفی کابینه در حالی با تعلل روبرو شده که برخی رسانه‌ها از قطعی نشدن اعضای تیم اقتصادی دولت یعنی وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بانک مرکزی خبر داده بودند.

بدون شک به دلیل مشکلات جدی اقتصادی ضرورت دارد تیم اقتصادی از هماهنگی کامل برخوردار باشد. در واقع اجرای یک برنامه اقتصادی واحد هر چند که کامل نباشد بسیار بهتر از اجرای برنامه‌های متضاد و به‌هم‌ریخته است که می‌تواند زمینه خنثی‌سازی سیاست‌ها، تشدید شرایط بد و موجب ایجاد نوعی آشفتگی در عرصه اقتصادی کشور شود.

یکی از ضعف‌های جدی دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه اقتصادی همین مسئله عدم هماهنگی و به‌هم‌ریختگی تیم سیاست‌گذاری دولت در این زمینه بود. از این بابت علاوه بر این‌که دولت می‌باید بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی از باب این‌که شرایط کشور مساعد نیست در روند معرفی فهرست کابینه به مجلس شورای اسلامی تسریع داشته باشد باید تلاش نماید کابینه‌ای یکدست به لحاظ تفکر اقتصادی نیز شکل گیرد تا زمینه برای اجرای سیاست‌های هماهنگ فراهم شود.