اضطراب بازار از سر و صدای نفت ایران/ تلاش سعودی‌ها برای حاشیه‌سازی

رئیس مرکز مطالعات انرژی وین گفت: بازار غالبا می‌تواند برای مقاطعی سیاسی باشد، اما در نهایت بازار تصمیم می‌گیرد. در حقیقت، حرف راست را باید از بازار شنید. بازار است که باید قیمت را بپذیرد و برای بشکه‌ها پرداخت کند.

فریدون برکشلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال لغو تحریم صادرات نفت ایران با توجه به مذاکرات وین اظهار داشت: واکنش بازار نسبت به مذاکرات وین و احتمال بازگشت جمهوری اسلامی ایران به بازار مثبت بوده است. البته بازار با اضطراب نتایج را ارزیابی کرده است.

اضطراب بازار از نفت ایران

وی افزود: در واقع بیشتر تحلیلگران، میزان حضور نفت ایران در بازار را بین 900 هزار تا 1 میلیون بشکه در روز ارزیابی می‌کنند. علت اضطراب بازار، ساختار و ساز و کار صادرات نفت‌خام ایران است. بخش عمده صادرات ایران کماکان در بازار موسوم به خاکستری صادر می‌شود، اما ناظران بازار مطمئن هستند که ایران همین حالا هم تقریبا دو برابر ژانویه سال جاری نفت‌خام وارد بازار کرده است.

تلاش سعودی‌ها برای حاشیه‌ای کردن بازگشت ایران

رئیس مرکز مطالعات انرژی وین درباره واکنش کشورهای تولیدکننده به بازگشت دوباره نفت ایران تصریح کرد: این موضوع مهمی است. در واقع در اجلاس مجازی اول آوریل اوپک‌پلاس، بازگشت نفت ایران به بازار، موضوع اصلی و سوال کلیدی تحلیلگران و دست‌اندرکاران بازار بود. وزیر نفت عربستان، بارها مورد این سوال شد و هر بار هم از پاسخ مشخص پرهیز کرد. محمد بن عبدالعزیز گفت که اطلاعات رسمی از ورود ایران به بازار در دسترس نیست. ایرانی‌ها، چیزی نمی‌گویند. چین هم که ظاهرا مقصد بیشتر صادرات ایران تلقی می‌شود، ساکت است. بنابراین اوپک‌پلاس نمی‌تواند بر اساس فرضیات و حدس و گمان در مورد بازگشت ایران و یا حضور کنونی نفت ایران در بازار نظری داده و یا تصمیمی اتخاذ کند. وی گفته که هرگاه ایران به بازار برگشت، اوپک‌پلاس تصمیم خواهد گرفت. این تلاش وزیر نفت عربستان، برای حاشیه‌ای کردن بحث بازگشت ایران به بازار، در واقع به التهاب بیشتر دامن زد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود