انتشار فایل انتخاباتی است| دوقطبی‌سازی میدان و دیپلماسی دیگر جواب نمی‌دهد

به گزارش باطن، ابعاد افشاگری فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در قالب پروژه تاریخ شفاهی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری همچنان در ابهام به سرمی‌برد. با رحمان قهرمان‌پور کارشناس سیاست خارجی در این باره گفت‌وگو کردیم.

انتشار فایل آقای ظریف به مذاکرات ضربه می‌زند؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال باید بگویم هر دو جریان سیاسی می‌توانند هم را متهم به این کنند که طرف مقابل افشا کرده است. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری که آقای حسام‌الدین آشنا هم رئیس آن هستند این فایل‌‌ها ضبط کرده‌اند. مشخص نیست چرا آقای سعید لیلاز که تخصصی در سیاست خارجی ندارد و اساسا دانش خبرنگاری ندارد، چرا ایشان مصاحبه کرده است؟ آقای آشنا می‌گوید مکری که کرده‌اند به خودشان برمی‌گردد. هر ۲طرف می‌توانند استدلال کنند که طرف مقابل با نیت خاصی این کار را کرده است.

یعنی معتقدید انتشار این فایل مسائل سیاست خارجی را هدف قرار نداده است؟

من با فهمی که از موضوع دارم گمانه‌زنی می‌کنم موضوع بیشتر به انتخابات ارتباط دارد، چون ما در بحث مذاکرات فعلا گیر اساسی نداریم، چون قرار نیست توافق جدیدی صورت بگیرد. اگر قرار بود در مورد منطقه و بحث موشکی توافق انجام شود، می‌شد با این مسئله موافق بود. اگر توافق جامع‌تر و بلندمدت‌تر جدیدی بین ایران و آمریکا صورت گیرد من موافق حرف شما بودم، ولی الآن مذاکره برای توافق جدید نیست، مذاکره برای این است که آمریکا به برجام برگردد. ما مشکلی نداریم.

آیا انتشار این فایل با هدف ایجاد دوقطبی دوباره سازش و مذاکره است؟

خیر. طرف دولت هم احتمالا بر این امر واقف شده که دیگر دوقطبی‌سازی در سیاست خارجی جوابگو نیست و جریان سیاسی مقابل نیز طرفدار مذاکره است. رهبر انقلاب هم حمایت کردند. سیاست رسمی نظام حفظ برجام است. ما گفتیم هر موقع آنها به تعهدات خودشان برگردند ما هم برمی‌گردیم. آن چیزی که الآن در سیاست ما خیلی محل اختلاف است بحث انتخابات است چون همیشه در آستانه انتخابات بحث مهم می‌شود و یک فضای باز سیاسی کوتاه‌مدت به‌وجود می‌آید که هر کسی حرفش را می‌زند. ما در ۹۶ بحث نوار صوتی مربوط به اعدام‌های سال۶۷ را داشتیم و در سال۹۲ بی بی سی علیه آقای قالیباف فیلم پخش کرد. اینها مسبوق به سابقه است.

پس صرفا قضیه را انتخاباتی می‌دانید؟

زمانی که انتخابات نزدیک می‌شود طبیعی است که هر دو جریان تلاش می‌کنند تا وزن خودشان را در انتخابات افزایش دهند و شانس پیروزی خودشان را بیشتر کنند. من این موضوع را به انتخابات ربط می‌‌دهم ولی همان‌طور که گفتم شواهد و نشانه‌ها دقیق نمی‌تواند به ما بگوید که کدام جریان برای چه کاری این را انجام داد. زمانی که مشخص شود چه جریان و گروهی این را منتشر کرده است می‌توان نیت انتخاباتی آن را هم مشخص کرد.

آیا ابزار چانه‌زنی ما با القای بحث حاکمیت دوگانه ناشی از این سخنان آقای ظریف در نشست‌های وین کند نخواهد شد؟

حتما پدیده‌ها در عالم واقع بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند اما مساله میزان تاثیرگذاری است. به نظر من این مساله خیلی تاثیرگذار نخواهد بود چون بحث مذاکرات از کانال دیگری جلو می‌رود و مسئله آقای ظریف بخشی از آن داستان است. توافق جدیدی قرار نیست شکل بگیرد که خیلی برای جریان مقابل نگران‌کننده باشد. آنها ممکن است بگویند آقای ظریف کار اولیه را انجام دهد و بقیه‌اش را ما انجام می‌دهیم.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود