ابعاد خسارت‌های اقتصادی اسرائیل در جنگ غزه

هدف قرار گرفتن تاسیسات عظیم نفتی و گازی و بخش‌های دیگر رژیم صهیونیستی در پی حملات گروه های مقاومت فلسطین موجب وارد شدن خسارات زیاد اقتصادی به این رژیم شده است.

به گزارش خبری المیادین، از زمان تاسیس رژیم اسرائیل، تلاش مقاومت برای مقابله با این رژیم نیز آغاز شد که اقتصاد آن را مورد هدف قرار داد و با تحمیل معادله‌ای اقتصادی در برنامه‌ها و اهداف رژیم اسرائیل که به دنبال محاصره و نابودی منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه، لبنان و عراق بود، آن را شکست داد.

تل آویو مرکز مهم اقتصادی صهیونیست‌ها

پایگاه خبری المیادین نوشت: برنامه استراتژیک اسرائیل مبتنی بر قرار دادن تل‌آویو به عنوان مرکز مهم اقتصادی ، تجاری و تولیدی در منطقه بود به گونه‌ای که بتواند ریاست سازمان گاز شرق مدیترانه را برعهده بگیرد و تل‌آویو را مرکز مهم مالی آن و واحد پول شکل را واحد پول اصلی مجمع مدیترانه شرقی قرار دهد. تولید ناخالص داخلی رژیم اسرائیل قبل از شیوع ویروس کرونا به 394 میلیارد رسیده بود که به دلیل شیوع این اپیدمی با شکست مواجه شد و 25 درصد کاهش یافت. اقتصاد رژیم صهیونیستی علاوه بر منابع انرژی به ویژه گاز، به تولیدات کشاورزی و صنعتی ، گردشگری ، صنعت الماس و در حال حاضر به پروژه دره سیلیکون اسرائیل که دومین مرکز بزرگ صنعت فناوری پس از کالیفرنیا است، بستگی دارد.

ابعاد خسارت‌های اقتصادی اسرائیل در جنگ غزه به شرح زیر است :

اول: غوش دان نگین تاج اقتصاد صهیونیست‌ها

گروه‌های مقاومت فلسطین منطقه «غوش دان» در تل آویو را که مرکز اقتصاد این نهاد محسوب می‌شود مورد هدف قرار دادند. این منطقه شامل مرکز بورس سهام ، مجموعه سرمایه گذاری‌ها ، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ فناوری است. بنابراین ، این ستون فقرات اصلی رژیم اسرائیل ، اداره اقتصادی و مرکز ارتباط با جهان است .هدف قراردادن غوش دادن منجر به خسارت‌هایی از جمله بی ارزش شدن واحد پول شکل اسرائیل، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و سقوط بورس این رژیم شد.همچنین از زمانی‌که این منطقه مورد هدف قرار گرفت ، اقتصاد اجتماعی اسرائیل متحمل خسارات زیادی شده و آماده سازی برای بودجه اضطراری اجتماعی امری غیر ممکن شده است.

دوم: بحران صنعت اسرائيل

تلاش‌های مقاومت منجر به تعطیلی 50٪ کارخانه‌های موجود در غلاف غزه و 20٪ کارخانه‌های مستقر در مناطق مختلف اراضی اشغالی شد ، به ویژه اینکه پس از هدف قرار گرفتن کارخانه‌های تجهیزات صنعتی و مواد اولیه بالغ بر 300 میلیون دلار در هفته اول درگیری دچار خسارت شدند.

سوم: خسارت به فرودگاه‌های اسرائیل

اسرائیل مجبور شد فرودگاه «بن گوریون» را به طور کامل تعطیل و کلیه پروازها را لغو کند. این فرودگاه اصلی نقطه ارتباط اقتصادی و منبع تغذیه اصلی بخشهای سرمایه گذاری ، گردشگری و حمل و نقل به ویژه حمل و نقل کشاورزی به اروپا محسوب می‌شود و به طور مستقیم و غیرمستقیم تولید ناخالص داخلی را تأمین می‌کند.فرودگاه «رامون» نیز که در جنوب اراضی اشغالی نیز تعطیل شد.تمامی این امر منجر به انزوای اقتصادی حمل و نقل هوایی رژیم اسرائیل در هفته اول درگیری شده است.

چهارم: خسارت کلان نفت و گاز اسرائیل

گروه‌های مقاومت توانستند میدان گازی «تمار» واقع در دریای مدیترانه را متوقف کنند که این میدان منبع تغذیه اصلی کارخانه‌ها و برق اسرائیل به حساب می‌آید. علاوه بر این ، مقاومت خط لوله بین «ایلات» و «عسقلان» را هدف قرار داده است ، كه به طور مستقیم در سازمان مدیترانه شرقی ، و بعداً در پرونده تعیین مرزهای لبنان به نفع لبنان و به ضرر اسرائیل خواهد بود.

پنجم: سقوط کامل بخش گردشگری اسرائیل

بخش گردشگری به طور کامل متوقف شدند ، که این بخش قبلاً به دلیل همه گیری کرونا متحمل خسارات زیادی شده بود.صنعت گردشگری اسرائیل 7٪ از تولید ناخالص داخلی یعنی 28 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد که این نهاد از خلال عادی‌سازی روابط با رژیم‌های عربی به دنبال دوبرابر شدن این مقدار از تولید ناخالص داخلی بود.

ششم: تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس

تمام دانشگاه‌ها و مدارس اسرائیل مجبور به تعطیلی کامل شده‌اند تا جایی که این اقدام از ابتدای تأسیس این رژیم تاکنون اتفاق نیفتاده است.در زمانی که قرار بود برترین دانشگاه خاورمیانه را داشته باشد ، این پروژه یک عقب گرد بزرگ خواهد کرد و رویای عادی سازی علمی و فرهنگی به شدت آسیب خواهد دید.

هفتم: خسارت نظامی

اسرائیل سالانه سلاح‌هایی به ارزش 7.5 میلیارد دلار صادر می‌کند و آرزو داشت «گنبد آهنین» را به کشورهای سازش‌کار و کشورهای دیگر بفروشد؛ اما شکست گنبد آن در این رویارویی بسیار زیاد بود. علاوه بر این اسرائیل متحمل هزینه‌های گزاف نظامی شده‌ است ، زیرا هزینه آماده سازی و حمل و نقل نظامی در هفته اول رویارویی بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است.

پایگاه خبری المیادین در پایان نوشت: گروه‌های مقاومت فلسطین نشان دادند که اقتصاد تل‌آویو ضعیف تر از تار عنکبوت است همانطور که پیش از این نشان دادند این رژیم از نظر نظامی نیز ضعیف است . پیامدهای اقتصادی منفی این نبرد پیامدهای مثبتی برای آینده ملت فلسطین و همچنین بازسازی سوریه و نجات عراق دارد.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود