۹ کاری که بایدن در خاورمیانه باید انجام دهد

موسسه صلح آمریکا پس از امضای توافق‌نامه آتش بس در جنگ غزه مجموعه اقداماتی را به دولت دموکرات‌ها در خصوص حل و فصل مناقشه‌های خاورمیانه ارائه داده است.

امضای توافق‌نامه آتش بس پس از حمله رژیم اسرائیل به غزه بسیاری از اندیشکده‌های آمریکایی را بر آن داشته است تا نسخه‌هایی را برای اقدامات بعدی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ارائه دهند. « هشام یوسف» کارشناس موسسه صلح آمریکا مجموعه‌ای از توصیه‌ها را در خصوص روند صلح خاورمیانه نوشت.

الجزیره در این زمینه نوشت: بحران اخیر نشان داد که هر تلاشی برای جدایی میان غزه، کرانه باختری و قدس یک توهم است و قدس به نقطه اصلی مناقشات خاورمیانه تبدیل شده است. رژیم اسرائیل با وجود قدرت نظامی هنوز ضعیف است.درحالی‌که خاورمیانه مشغول سایر اولویت‌ها است؛ اما درگیری در مدار ثبات منطقه همچنان ادامه دارد و دولت بایدن باید  چندین اقدام را انجام دهد تا درگیری‌ اعراب و رژیم اسرائیل حل و فصل شود که این اقدامات به شرح زیر است:

تشکیل یک دولت مستقل برای فلسطین

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اولین قدم را برداشت و به منظور تثبیت آتش بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تأکید کرد که اگرچه راه حل نهایی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست ، اما راه حل دو طرف تنها «تضمین آینده اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و تشکیل دولتی برای فلسطینی‌ها» است.

ممانعت از اقدامات مضر برای اجرای چشم‌انداز راه‌حل دو طرف

این مرحله  شامل تعیین انتظارات مربوط به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و عواقب عدم رعایت آن است. دولت بایدن پیش از این اعلام کرده بود « اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین  باید از انجام اقدامات یک جانبه که باعث تشدید تنش‌ها و تضعیف تلاش‌ها برای پیشبرد راه حل دو کشور با مذاکره می‌شود ، خودداری کنند».اکنون باید این مراحل و عواقب ناشی از انجام آن‌ها شناسایی شود.

اتخاذ موضعی آشکار در برابر فعالیت‌های شهرک‌سازی

دولت بایدن باید موضعی را در برابر شهرک‌سازی اسرائیل که راه حل تشکیل دو کشور را تضعیف می‌کند، اتخاذ کند این امر به دلیل تمایل اسرائیل برای گسترش فعالیت‌های شهرک‌سازی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اطمینان از احیای وضعیت پایدار در قدس

این بدان معناست که طبق توافق نامه دیرینه و پیمان صلح 1994 میان  اردن و اسرائیل ،به قیمومیت اردن بر اماکن مذهبی اسلامی و مسیحی در قدس احترام گذاشته شود ، زیرا قدس مرکز درگیری اسرائیل و فلسطین است  و بایدن باید آرامش را به این منطقه بازگرداند.

از طرف برخی در اسرائیل یک استراتژی سیستماتیک برای لغو این توافق‌نامه وجود داشته که می‌گوید مسلمانان می‌توانند نماز بخوانند و غیرمسلمانان از اماکن مقدس که فقط شامل مسجد الاقصی است بازدید می‌کنند.

اطمینان از آواره نشدن ملت فلسطین

آمریکا باید اطمینان حاصل کند که اسرائیل خانواده‌های فلسطینی را آواره نمی‌کند . دولت آمریکا باید با اتخاذ موضع روشنی در این زمینه نگرانی عمیق خود را از احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی در محله‌های «شیخ جراح» و «سلوان» در قدس شرقی ابراز دارد.

حمایت از انتخابات فلسطین و تلاش‌های آشتی فلسطین به رهبری مصر

ایالات متحده نباید هرگز از این استدلال که انتخابات موضوعی در خصوص تصمیم‌گیری در مورد فلسطینی‌ها و رهبری آن‌ها است، غافل شود.

ارائه کمکهای ایالات متحده به فلسطینیان در اسرع وقت

دولت بایدن در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قصد خود را برای این انجام کار اعلام کرده است.ارائه کمک‌های آمریکا به فلسطینیان پیامی محکم برای ملت این سرزمین و منطقه خواهد بود که آمریکا قصد دارد از تلاش‌های فلسطینیان برای دستیابی به عزت و  تاسیس یک کشور حمایت کند.

از سرگیری روابط آمریکا با رهبری فلسطین

روابط دیپلمات‌های آمریکا با رهبری فلسطین امری مهم است که جو بایدن باید به این روابط اهمیت بدهد؛چراکه نقش مهمی در خنثی کردن درگیری‌ها ایفا می‌کند.

تنظیم معیارهای مشخص و دقیق که افق سیاسی حل و فصل نهایی را مشخص می‌کند

شاید این مهمترین وظیفه باشد ، زیرا مدیریت دقیق می‌تواند چشم انداز‌هایی برای رسیدن به مقصد نهایی ارائه دهد.

الجزیره در پایان نوشت: هیچ یک از این اقدامات به هیچ وجه در خاورمیانه آسان نخواهد بود و بایدن باید شخصا سال‌ها با مذاکرات و اقدامات مختلف در زمینه صلح تلاش کند؛اما وی باید اولویت کار خود را به حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطین اختصاص دهد.

 پایگاه خبری شبکه الجزیره 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود