روایت روحانی از یک گفتگوی مهم با رهبر انقلاب درباره تعیین رهبری

رئیس‌جمهور با بیان اینکه صندوق رأی و انتخابات دستاورد انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است، گفت: راه‌حلی که امام برای اداره کشور داد، انتخابات بود، بنابراین نباید از امام فاصله بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و آنها راه حل اساسی نمی‌دانست بلکه حرکت اساسی را همفکر شدن و جوشش مردم می‌دانست.

روحانی با بیان اینکه ۱۴ خرداد روز بسیار غم‌انگیزی بود و صبح و عصر آن روز شرایط جدیدی را ایجاد کرد، گفت: در آن روز خداوند یک متانت و سکینه قلبی را برای مردم ایجاد کرده بود.

* عصر ۱۴ خرداد تصمیم بسیار مهم و تاریخ‌سازی انجام شد که هدایت‌های قبلی امام راحل در آن تاثیر داشت. قبل از رای‌گیری نهایی برای مقام معظم رهبری، در زمان تنفس، تمام بحث‌ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. من بیرون از سالن با مقام معظم رهبری درمورد تعداد اعضای شورای رهبری صحبت می‌کردیم. اما بعد از زمان تنفس، وقتی شورایی رای نیاورد یک نقطه جدیدی در تاریخ سیاسی کشور بود.

* صندوق رأی و انتخابات دستاورد انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است، راه حلی که امام برای اداره کشور داد، انتخابات بود. نباید از امام فاصله بگیریم، باید روز به روز به امام نزدیک شویم. نظریه امام این بود که مردم نقش تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند.

۱۵ خرداد نشان داد که ملت زنده است

روحانی اظهار داشت: ۱۵ خرداد نشان داد که ملت زنده است و مردم ما در برابر ظلم و ستم سر به فرود نمی‌آورند. ۱۵ خرداد نشان داد که مرجعیت زنده است. ۱۳-۱۴ و ۱۵ خرداد سه روز بسیار مهم در تاریخ انقلاب ماست.

وی ادامه داد: امام از آغاز با مردم، نهضت خود را شروع کرد. او مردم را بیدار و به حرکت درآورد و با مردم این نهضت و انقلاب را پیش برد و همه جا گره اصلی را به دست مردم و با هدایت او باز کرد.

صندوق نتیجه و دستاورد مهم انقلاب است

رئیس‌جمهور گفت: شما ببینید کدام انقلاب در تاریخ وجود دارد که تنها بعد از ۴۷ روز مردم در آن کشور پای صندوق بیایند. صندوق نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه است. در انقلاب مشروطه نیز صندوق یکی از دستاوردهای مهم بود و در تاریخ مشاهده می‌کنیم که در مجالس اولیه مشروطه مردم پای صندوق می‌آمدند و افرادی همچون شهید مدرس به عنوان نفر اول انتخاب می‌شدند.

روحانی اظهار داشت: البته بعدها انقلاب مشروطه به انحراف کشیده شد. اما یکی از ثمرات مهم نهضت مشروطه، همین صندوق رأی است. اینکه مردم پای صندوق رأی بیایند و نمایندگان خود را به مجلس شورای ملی بفرستند. در انقلاب اسلامی یکی از ثمرات مهم، همین صندوق‌های رأی است. اینکه مردم پای صندوق رأی بیایند.

نباید از امام فاصله بگیریم

وی افزود: راه حلی که حضرت امام برای حل مشکلات کشور دادند، از طریق انتخابات و مردم بود. میزان، رأی ملت است شعار اصلی امام بود. خُب نباید از امام فاصله بگیریم. ما باید روز به روز به امام نزدیک تر شویم و نباید بگذاریم سیر قهقرایی خدای ناکرده اتفاق بیفتد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: نظریه امام بر این بود که مردم نقش اصلی و تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند. این سیاست امام بود و بر همین نظریه هم جمهوری اسلامی را بنیان گذاری کرد. به همین دلیل هم خیلی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند که الان موقع انتخابات و همه پرسی نیست. ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب پیروز شد، ۱۰ فروردین سال ۵۸ یعنی ۴۷ روز پس از انقلاب، همه پرسی در سراسر کشور برگزار شد.

عده‌ای از همه پرسی خوششان نمی‌آید

روحانی ادامه داد: اگرچه عده‌ای از همه پرسی خوششان نمی‌آید اما اساس نهضت و نظام ما از همه پرسی شروع شد. اینگونه بود که نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قاطبه مردم بیش از ۹۸.۲ قرار گرفت و کدام نظام و انقلاب است که در یک سال ۵ انتخابات مهم برگزار کند. یعنی همه پرسی و انتخابات در کنار هم. دوبار در همه پرسی شرکت کردند و سه بار در انتخابات.

وی گفت: یک بار در همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی شرکت کردند و یک بار هم در همه پرسی، بعد از نهایی شدن قانون اساسی شرکت کردند و سه بار هم انتخابات در همان سال برگزار شد. [انتخابات اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی، انتخابات برای ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی.]

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ۵ حضور مردم پای صندوق‌های رأی درسال اول نشان می‌دهد که ماهیت این انقلاب، مردمی است. امام با برگزاری این انتخابات می‌خواهد بگوید که مسیر و راه ما این است و اداره مردم از این طریق است. این مسیر و راه امام که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده و ایشان همواره بر حضور حداکثری مردم پای صندوق تأکید کردندT نشان می‌دهد این خطی است که ادامه دارد. نکند یک وقتی روی، نادانی یک فردی که بگوید مهم نیست حالا کم یا زیاد بیایند و رأی بدهند.

مردم باید به اصلح رای بدهند

روحانی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله را یک نفر بگوید مهم نیست. صندوق و انتخابات مهمترین مسئله ماست. همه ما باید کاری کنیم که مردم ما با راحتی، امید و نشاط پای صندوق آراء بیایند و رأی بدهند و رأی به اصلح بدهند. نه اینکه این فرد اصلح است بلکه از نظر برنامه اصلح باشد. باید بهترین فرد مسئولیت را به دوش بگیرد و کار را پیش بگیرد.

وی گفت: من اینجا نمی‌خواهم نطق خداحافظی انجام بدهم. دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به موقع حرف‌هایی که باید گفته شود را خواهم گفت. اگر یک دولت قوی با پشتوانه قوی آراء مردم و استراتژی روشن با جهان روی کار نبود، گذراندن سه سال و نیم جنگ تمام عیار اقتصادی به مراتب سخت‌تر از آن بود که گذشت. البته الان هم سخت است.

ترامپ از برجام خارج شد اما تنها ماند

رئیس‌جمهور جنگ اقتصادی را جنگ بسیار سختی دانست و اظهار داشت: اما تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خودش را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ از برجام خارج شد اما تنها ماند و به جز رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور مرتجع کسی کنارش نماند. هیچکس کنار او نیامد و حتی متحدین سنتی آمریکا هم کنار او قرار نگرفتند.

روحانی تصریح کرد: چرا از پیروزی سیاسی ملت ایران در طول سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ کمتر صحبت می‌شود؟ چرا از شکست ترامپ کمتر صحبت می‌شود؟ بارها ترامپ به شورای امنیت آمد و شکست خورد. خودش به عنوان رئیس شورای امنیت جلسه را برگزار کرد و شکست خورد. او رفت که به قول خودش «اسنپ بک» اجرا کند اما شکست خورد. او خواست جلوی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بگیرد اما شکست خورد. همه کشورها به استثنای آن کشور، ترامپ را به خاطر خروج از برجام، تقبیح و محکوم کردند.

وی افزود: اگر توان این دولت برای اقناع افکار عمومی و سیاست مداران و سران جهان نبود، آیا چنین اتفاقی رخ می‌داد و ما چنین واقعه‌ای را شاهد بودیم؟ این یکی از بزرگترین افتخارات ایران است. من فکر نمی‌کنم در تاریخ سابقه داشته باشد ایران در برابر آمریکا و در مصاف سازمان ملل روبروی هم قرار بگیرند و برای چند بار آمریکا شکست خورده باشد و چند بار در مصاف دادگاه‌های بین المللی قرار گرفته باشیم و هر چند بار آمریکا شکست بخورد. چرا این مسائل گفته نمی‌شود؟ چرا نمی آیند بگویند که در تاریخ ایران پیروزی‌های ملت ایران کم نظیر و شکست آمریکا کم است.

رئیس‌جمهور گفت: هیچکس نیست که بگوید تعامل سازنده خوب نیست و هیچکس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود