طمع‌ور‌زی‌ واشنگتن در خاورمیانه پایان ندارد

بعد از تصمیم آمریکا برای خروج سامانه‌های ضد موشکی خود از برخی کشورهای منطقه، شماری از کارشناسان معتقدند که این امر به معنای آغاز خروج نظامی واشنگتن از منطقه است اما به نظر نمی رسد چنین برداشتی درست باشد.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران در امور منطقه تصمیم آمریکا در خصوص کاهش شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های موشکی پیشرفته خود در خاورمیانه را در قالب خروج آمریکا از منطقه و عقب نشینی آن در نظر گرفتند. اما درست است که وزارت دفاع ایالات متحده ماه گذشته اعلام کرد که شماری از سامانه‌های ضد موشکی خود از نوع پاتریوت را از عراق و کویت و اردن و عربستان خارج خواهد کرد و درست است این کشورها مواضع حساس ایالات متحده در خاورمیانه هستند و پیش از این شمار اسکادران های جنگنده پیشرفته آمریکا در منطقه نیز کاهش یافته بود؛ اما هیچ کدام از اینها به معنای آن نیست که آمریکا منطقه را ترک خواهد کرد.

در ادامه مقاله البناء آمده است، بسیاری از کارشناسان این گونه ارزیابی می‌کنند که واشنگتن در حال کمرنگ کردن حضور خود در خاورمیانه بوده و قصد دارد توجه خود را متمرکز شرق آسیا و چین که تبدیل به یک رقیب قدرتمند و چالش و تهدید مستقیم برای آن در سطح جهانی شده کند. اما پرواضح است که خاورمیانه یکی از مهمترین مناطق استراتژیک جهان به شمار می‌رود که همیشه برای کشورهای بزرگ از جمله ایالات متحده اهمیت ویژه‌ای داشته است و بر روند رویدادهای جهانی طی دو قرن گذشته تاثیر قابل توجهی داشته است. این اهمیت پس از کشف نفت در هر دو طرف خلیج فارس از آغاز قرن بیستم به وضوح نشان داده شد.

البناء نوشت، پس از گسترش اکتشافات نفت در بسیاری از کشورها و تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در فلسطین، منطقه خاورمیانه در اولویت اصلی تنظیم سیاست‌های اقتصادی و نظامی و امنیتی و نیز یکی از ایستگاه‌های استراتژیک در جهان برای کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا و همپیمانان آن است. بر همین اساس برای واشنگتن آسان نیست که از خاورمیانه که یکی از مهمترین معادلات استراتژیک این کشور محسوب می‌شود عقب نشینی کند و به دنبال یافتن مراکز نفوذ جدیدی باشد. واقعیت آن است که حتی اگر قرار باشد درگیری های گسترده ای نیز در منطقه اتفاق بیفتد و این موضوع نیاز به مداخله نظامی مستقیم آمریکا داشته باشد ایالات متحده بازهم خاورمیانه را ترک نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر واشنگتن آمادگی آن را ندارد که از منطقه خارج شده و آن را به مخالفان خود واگذار کند. به ویژه آمریکا هرگز قصد ندارد عرصه را در خاورمیانه برای روسیه باز کند و همه توجهش را متمرکز چین گرداند. سالها قبل واشنگتن در سایه آشفتگی اوضاع منطقه و تشدید درگیری‌های نظامی شماری از سامانه‌های ضد موشکی خود را در تعدادی از کشورهای متحد خود در منطقه مستقر کرد و اکنون خارج کردن تعدادی از این سامانه‌ها از کشورهای مذکور به هیچ وجه به معنای کاهش حضور نظامی ایالات متحده در منطقه نیست.

البناء در ادامه نوشت، در واقع بر خلاف آنچه که تصور می شود آمریکا حضور خود را در غرب آسیا از طریق کشورهای وفادار به خودش همچنان تقویت می کند. از طرف دیگر اگر آمریکا واقعا قصد داشته باشد شمار نیروهای خود را در منطقه در کنار سامانه‌های ضد موشکی اش کاهش دهد، طرفی که جای خالی آن را پر خواهد کرد متحد اصلی آن یعنی رژیم صهیونیستی و برخی از رژیمهای سازشکار عربی منطقه خواهند بود.

روزنامه لبنانی البناء در ادامه افزود، واقعیت آن است که آمریکا هیچ‌گاه قصد خروج و یا کمرنگ کردن موضع خود در منطقه را نداشته در سالهای اخیر نیز پایگاه‌های رژیم صهیونیستی و نیز پایگاه‌های نظامی خود در اکثر کشورهای عربی را تقویت کرده است. بنابراین کشورها و نیروهای ملی منطقه باید در هر زمان آماده مقابله با تجاوزات واشنگتن ضد حاکمیت و امنیت و استقلال خاورمیانه باشند. همچنین نباید حضور رو به رشد و نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه دست کم گرفته شود و نباید تصور کنیم که خارج کردن شماری از سامانه‌های دفاعی آمریکا از خاورمیانه به معنای تصمیم این کشور جهت خروج از منطقه است.

در ادامه این گزارش آمده است، درواقع ایالات متحده با استفاده از سلاح تحریم های اقتصادی و مالی و تجاری و رسانه‌ای در صدد نفوذ افزایش نفوذ خود در خاورمیانه بوده و متحدانش را در یک چارچوب و استراتژی مشترک جهت مقابله با ایران جمع می کند. طمع‌ور‌زی‌های واشنگتن در خاورمیانه پایان ندارد و حتی اگر در یک مکان و زمان مجبور به عقب نشینی شود این امر مانع از حمله مجدد آن نخواهد شد. در حقیقت سرمایه گذاری نظامی آمریکا در خاورمیانه به اندازه‌ای است که خروج چند باتری سامانه‌های ضد موشکی نمی‌تواند آن را کمرنگ کند.

البناء در پایان نوشت، بر این اساس نمی توان نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه آمریکا شکست در خاورمیانه را پذیرفته و در صدد خروج از آن است را قبول کرد؛ به ویژه اینکه در حال حاضر ایالات متحده رقابت شدیدی با روسیه دارد. بر این اساس خاورمیانه همچنان در راس ستونهای استراتژیک جهان برای ایالات متحده باقی خواهد ماند و کشورهای منطقه و به ویژه محور مقاومت باید بر این اساس برای مقابله با پروژه های آمریکایی آماده شوند.

منبع: روزنامه لبنانی البناء،

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود